LEE- Müzikoloji Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Yazar "Çalış, Minen" ile LEE- Müzikoloji Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeMekân, marka, statü: Türkiye'de caz(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-04) Çalış, Minen ; İncedere, Zeynep Gonca ; 404211007 ; Müzikolojiu çalışmanın amacı, cazın Türkiye'de mekânsallaşma ve markalaşma sürecini incelemektir. Bu bağlamda çalışma, Lefebvre'nin mekân sınıflandırmalarında yer alan hem soyut, hem de çelişkili mekân kavramları ile tartışılmış, geçmiş ve günümüz caz dünyası ile örtüştürülmeye çalışılmıştır. Çalışma, geçmişten günümüze Türkiye'de varlık gösteren "caz" kavramını ve caz müziğini mekânsallaşma tarihi, pazarlama stratejileri, festivaller, caz kulüpler, itibar ve prestij meseleleri içerisinde mekân, dinleyici kitle ve müzisyenler ekseninden olacak şekilde üç ayaktan inceleyecektir. Bu çalışma, "Caz müziğin Türkiye'ye ayak bastığı 1920'lerden itibaren mekânsallaşması nasıl bir tarihsellik içerisinde gerçekleşmiştir ve günümüzde caz nasıl popüler kültürle ilintili bir janr / meta haline gelmiştir?" temel sorusu üzerine inşa edilirken, cazın dinleyici kitle ve büyük markalar / şirketler için ne ifade ettiği gibi yan sorularla ilerletilmiştir. Çalışma kapsamında yer alan mekân araştırmaları ağırlıklı olarak, İstanbul'da yer alan üç caz mekânı olan "Nardis Jazz Club", "The Badau İstanbul" ve "Pera 77" olarak şekillenirken, "Hilton Otel", "Kanyon AVM", "Bozcaada Caz Festivali" olmak üzere altı mekân ağırlıklı olarak incelenerek ortaya konmuştur. Caza sponsor olan şirketlerde ise ağırlıklı olarak "Akbank", "IKSV", "Garanti" olmak üzere üç büyük marka tercih edilmiştir. Sözü edilen tüm konular ve meseleler, caz müzisyenleri ve müzik yazarları ile birebir görüşmeler yapılarak derinlemesine tartışılmıştır. Müzik yazarları ve caz müzisyenleri ile toplamda kırk kişisel görüşme ve sözlü tarih çalışması yapılmıştır. Kişisel görüşmeler, saha çalışmaları, katılımcı gözlemci notları, sözlü tarih çalışmaları ve yazılı kaynaklarla beraber harmanlanarak elde edilen veriler, öneriler ile birlikte tezin metin içeriğinde ve sonuç kısmında işlenmiştir. xiv Bu çalışma, caz müziğin 1920'lerden itibaren Türkiye'ye gelmesiyle birlikte geçirdiği dönemleri, önemli olayları, cazın gelişimini sağlayan unsurları ve önemli caz temsilcilerine yer vermektedir. Bununla birlikte, tezin asıl amacı, müzik yazarları ve müzisyenler açısından caz dünyasının günümüz anlatısını ortaya koymaktır. Tez, 2000 sonrası dijital çağda caz müziğin deyim yerindeyse kabuğunun değiştiği gelişim sürecine odaklanmaktadır. Caz müziğin kurumsallaşması meselesi tarihsel bir metodoloji ile birlikte Halkevleri, Bilgi Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi ekseni ağırlı olacak biçimde aktarılmıştır. Çalışmada, tarihsel süreç içerisinde örnekleri görülen müzik festivalleri sürecinin yerini caz odaklı müzik festivallerine çevirmesinde yatan temel stratejiler incelenmiş ve "Ormanada Yapı Konut Reklamı" üzerinden inşa edilen yeni caz algısı örneklendirilmiştir. Cazın ana merkezde olduğu afişler, reklam örnekleri ve "streaming" teknolojisi içerisinde yer alan müzik dinleme platformlarının oluşturduğu algoritmalar ve yeni çalma listeleri adlandırmaları örneklendirilerek tüm dinamikleriyle beraber açıklanmaya çalışılmıştır. Tüm bulgular son bölümde Henri Lefebvre'nin mekânsallaştırma teorileri ve çalışmaları ışığında temellenen Çelişkili ve Soyut Mekân üzerinden caz dünyaları eksenine uyumlandırılacaktır. Türkiye'de caz müziğin görünürlüğünü sağlayan mekânlar, önemli olaylar, temsilciler, tartışma unsurları ve gelişim grafiği sergilediği unsurlar ele alınarak, cazın Türkiye'deki güncel konumu ve caz dünyası incelenmeye çalışılmıştır.