FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Yazar "Akbal, Ozan" ile FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAğır Ticari Taşıt Dizel Motoru Scr Sisteminin Sıcaklık Modellemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-09-13) Akbal, Ozan ; Arslan, Ertuğrul ; 10003210 ; Otomotiv ; AutomotiveDünyada nüfus yoğunluğunun artmasıyla birlikte, ulaşım ve nakliye faaliyetlerindeki artış egzoz gazlarının artmasına neden olmaktadır. Birçok ülkenin bu tür egzoz emisyonlarını azaltmayı amaçlayan Kyoto Protokolü nü imzalaması sebebiyle, özellikle son yıllarda dünyada birçok motor ve taşıt üretici firması egzoz emisyonlarının azaltılması için çalışmalar yapmaktadır. Bu sebeple, hava kirliliğini önlemek amacıyla motorlu araçlara getirilen Euro emisyon standartlarına uygun yeni motor, yeni egzoz sistemleri ve yeni yakıtların kullanımı AB ülkelerinin ardından ülkemizde de zorunlu hale gelmiştir. Türkiye, AB yönetmeliklerine uyum sürecinde daha önce yürürlükte olan emisyon standartlarını AB standartlarına göre yeniden düzenlemiştir. Euro VI egzoz emisyonu standartlarının önümüzdeki yıllarda uygulanacağının bildirilmesiyle birlikte, ağır ticari taşıt üreticileri, egzoz emisyonlarını azaltıcı çalışmalarına hız vermişlerdir. Bu yeni standartlardaki emisyon limitlerine ulaşabilmek için motora çeşitli eklemeler yapılması, farklı bileşimdeki yakıtların kullanılması ve egzoz gazlarının farklı dönüşümlere uğratılması yolunda çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmalardan en popüler olanı SCR (Selective Catalytic Reduction) sistemi çalışmalarıdır. SCR sistemi, AdBlue adındaki sulu üre çözeltisini katalitik reaktöre enjekte ederek, azotoksit emisyonlarının havada bulunan zararsız azot gazına ve suya indirgenmesini sağlamaktadır. AdBlue sıvısının belirli bir sıcaklık değerinin altında donuyor olması sistemin en önemli sorunlarından birisidir. Bu durumu engellemek için, SCR sistemi elektriksel olarak ve motordan gelen sıcak su tesisatı ile ısıtılmaktadır. Sistemin kontrolü ve istenilen emisyon değerlerinin sağlanabilmesi için, sistem komponentlerinin yüzey sıcaklıklarının ve egzoz gazı sıcaklıklarının bilinmesi şarttır. Bu sıcaklık değerleri; ortam sıcaklığı, ortam basıncı, yakıt giriş ve çıkış sıcaklığı, yakıt giriş ve sıcaklık basıncı, motor içindeki havanın sıcaklığı ve nem oranı, motor suyu sıcaklığı, egzoz karşı basıncı, motor yağı sıcaklığı gibi birçok parametreden etkilenmektedir. Dizel motorlarda bulunan bütün SCR komponentlerinin sıcaklık sensörleriyle donatılması çok pahalı bir yöntem olduğundan, sıcaklık sensörleri sayısını minimumda tutmak öncelikli amaçtır. Bu tez çalışmasının öncelikli amacı, sıcaklık sensörleri miktarı optimize edilmiş SCR sisteminin ortalama sıcaklık değerlerini yansıtan modelin oluşturulmasıdır. Sistemin sıcaklık modellemesi, fiziksel sıcaklık değerleri ve yapılan ölçümlere göre yapılmaktadır. Modelleme için, değişiklik değerlere göre simulasyon yapılabilen Matlab/Simulink programı kullanılmıştır. Bu tez çalışmasında ayrıca, SCR sistemi ve sistemin sıcaklık modellemesinin yanısıra, diğer emisyon azaltıcı sistemler, dizel motorların genel özellikleri ve emisyonları, yeni egzoz emisyon standartları, ağır ticari taşıt üretici firmaların çalışmaları gibi konulara da değinilmiştir.