FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Yazar "Acun, Selin Tuğba" ile FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeDizel Motor Emisyonlarının Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği Yardımıyla Çok Boyutlu Modellenmesi Ve Analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-07-19) Acun, Selin Tuğba ; Ergeneman, Ahmet Metin ; 10004801 ; Otomotiv ; AutomotiveSon yıllarda Avrupa’da özellikle EURO 5 ve 6 normlarının uygulama zorunluluğuyla birlikte egzoz emisyonlarında yeni düzeltmeler ve düzenlemeler yapılmıştır. Dizel motorlarında bu emisyonlarla ilgili en temel sorun olarak görülen NOx ve İs ters orantısı araştırmacıları silindir içinde ve dışında bazı çareler aramaya itmiştir. Verimli bir dizel çevriminde, yanmanın koşulsuz sonucu olan NOx, egzoz sonrası işlemlerle giderilmeye çalışılmaktadır. Araştırmacılar emisyonları azaltmak amacıyla farklı yakıt tipleri üzerine de çalışmış fakat dizel yakıtın yanma verimliliğinin yüksek olması ve çokça test datasına ulaşılabilirliği sebebiyle yine dizel uygulamalarına yönelmişlerdir. Bunun dışında silindir içinde de, yanma verimini artırabilecek çözüm yöntemleri geliştirilmektedir. Silindir içerisindeki çalışmalarda piston çanağının optimize edilmesiyle ilgili oldukça fazla çalışma yapılmış olsa da, silindir içinde oluşacak hava hareketlerinin tahmini, yaklaşımları ve hesapları oldukça karmaşıktır. Bu tez çalışmasında büyük hacimli örnek bir dizel motor için üç boyutlu bir yanma modellemesi yapılacak ve devir sayılarına bağlı değişimlerle anlık basınç, is, NOx gibi çevrim çıktıları karşılaştırılacaktır. Çalışma için Computational Fluid Dynamics (CFD) – Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) yardımıyla AVL FIRE programının ESE.Diesel modülü kullanılarak türbülans - yanma modelleri, yakıt demeti parçalanma modelleri, damlacık buharlaşması modelleri, kirletici oluşum modellerinden ağır vasıta dizel bir motor içi uygun olanlar seçilerek modellenmiş ve hesaplatılmıştır. Hesaplamalar sonucundaki verilerin, deneysel test datalarıyla olan genel uyumluluğunun iyi olduğu saptanmış, sonrasında devir sayılarına bağlı emisyonların değişimlerini irdelenmiştir ve çalışmada kullanılan örnek motor için yorumlanmıştır.