FBE- Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, yüksek lisans ve doktora düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Yazar "Acar, Osman Uğur" ile FBE- Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeMekanik Süspansiyonlu Kamyonlarda Otomatik Dingil İndirme Sistemi Altyapısının Oluşturulması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 21.02.2014) Acar, Osman Uğur ; Altuğ, Erdinç ; 10021560 ; Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği ; Control and Otomation EngineeringAşırı ve/veya yanlış yüklenmiş bir ağır yük taşıtının karayollarına ve köprü geçitlerine zarar verdiği ve ömrünü kısalttığı bilinmektedir ve bu durum bir çok araştırmanın sonucunda da ispatlanmıştır. Dingil yükleriyle ilgili her ne kadar karayolları üzerinde denetim noktaları oluşturulsa da ağır taşıtların tamamının denetlenmesi mümkün olmamaktadır. Ağır taşıt sürücülerinin bilinçlendirilmesi ve yasal yaptırımlarla yaşanabilecek olumsuzlukların büyük bir kısmının azaltılabilecek olması ile birlikte dingillere düşen yüklerin kullanıcı inisiyatifine bırakılması olası sorunları da hiç kuşkusuz beraberinde getirecektir. Bu gibi sebeplerden dolayı kamyonlarda dingil ağırlıklarını düzenleyecek sistemlerin bulunmasının bir ihtiyaç haline geldiği düşünülmektedir. Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanan Kütle ve Boyutlar yönetmeliği ile ilişkili olarak ülkemizde 2014 yılında, kamyonlarda otomatik dingil indirme sistemlerinin bulunmasının yasal bir zorunluluk haline gelmesi beklenmektedir. Otomatik dingil indirme sistemlerinin ana amacı dingillere düşen yükleri düzenleyerek, dingil yüklerinin yasal sınırların altında kalmasını sağlamaktır. Otomatik dingil indirme sistemi, dingillere düşen yükleri kullanıcıdan bağımsız olarak düzenler. Yasal sınırlara göre düzenlenmiş bir otomatik dingil indirme sisteminin kullanıcı hatalarını ve ihmallerini en aza indirmesi beklenebilir. Aşırı ve/veya yanlış yüklenmiş bir ağır yük taşıtının karayollarına ve köprü geçitlerine zarar verdiği ve ömrünü kısalttığı bilinmektedir ve bu durum bir çok araştırmanın sonucunda da ispatlanmıştır. Dingil yükleriyle ilgili her ne kadar karayolları üzerinde denetim noktaları oluşturulsa da ağır taşıtların tamamının denetlenmesi mümkün olmamaktadır. Ağır taşıt sürücülerinin bilinçlendirilmesi ve yasal yaptırımlarla yaşanabilecek olumsuzlukların büyük bir kısmının azaltılabilecek olması ile birlikte dingillere düşen yüklerin kullanıcı inisiyatifine bırakılması olası sorunları da hiç kuşkusuz beraberinde getirecektir. Bu gibi sebeplerden dolayı kamyonlarda dingil ağırlıklarını düzenleyecek sistemlerin bulunmasının bir ihtiyaç haline geldiği düşünülmektedir. Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanan Kütle ve Boyutlar yönetmeliği ile ilişkili olarak ülkemizde 2014 yılında, kamyonlarda otomatik dingil indirme sistemlerinin bulunmasının yasal bir zorunluluk haline gelmesi beklenmektedir. Otomatik dingil indirme sistemlerinin ana amacı dingillere düşen yükleri düzenleyerek, dingil yüklerinin yasal sınırların altında kalmasını sağlamaktır. Otomatik dingil indirme sistemi, dingillere düşen yükleri kullanıcıdan bağımsız olarak düzenler. Yasal sınırlara göre düzenlenmiş bir otomatik dingil indirme sisteminin kullanıcı hatalarını ve ihmallerini en aza indirmesi beklenebilir. Otomatik dingil indirme sisteminin dünya genelinde birçok uygulaması vardır. Yaygın olmasından dolayı genellikle havalı süspansiyona sahip sistemlerde uygulanmaktadır. Havalı süspansiyonu oluşturan bileşenlerin yapısal özelliklerinin hesaplanabilir ve tahmin edilebilir bir karakteristiğe sahip olması otomatik dingil indirme sistemlerinin uygulanabilirliğini artırmakta ve var olan sistemlere uyarlanabilmesini kolaylaştırmaktadır. Mekanik süspansiyona sahip kamyonlarda ise durum biraz daha farklıdır. Bu tip süspansiyona sahip kamyonlarda yük taşıma kapasitesinin yüksek olmasından ve dayanıklılığından dolayı üst üste dizilmiş yaprak yaylardan oluşan bir yapı yaygın olarak kullanılmaktadır. Ağır yük altında çalışacak dingillere yakın konumlandırılan bir başka dingil, farklı yol koşullarında yük dağılımının daha orantılı yapılabilmesi için terazi benzeri bir yapıyla süspansiyon yapısına dahil olabilir. Bu şekilde oluşan bir süspansiyon sisteminin sahip olduğu karakteristik, bir otomatik dingil indirme sisteminin sahip olması gereken en kritik özelliklerden biri olan ağırlık tahmin mekanizmasını olumsuz etkilemektedir. Bu durum, mekanik süspansiyona sahip araçlarda otomatik dingil indirme sistemi uygulamasının bulunmamasını açıklayabilir. Türkiye’nin de dahil olduğu bir çok ülkede, mekanik süspansiyonlu araçların kullanımı daha yaygın olduğundan böyle bir sistemin hayata geçirilmesi hem stratejik açıdan hem de ticari açıdan büyük önem kazanmaktadır. Bu çalışmada mekanik süspansiyona sahip kamyonlar için otomatik dingil indirme sistemi altyapısı oluşturulmuş, simulasyon ve donanım içeren simulasyon gerçekleştirilmiş ve 8x2S dingil düzenine prototip araç üzerinde uygulaması yapılmıştır. Otomatik dingil indirme sisteminin deneysel altyapısını oluşturmak için gerçek test prosedürlerinin benzetimi simulasyon ortamında hazırlanmıştır. Uygulamada yapılabilecek veri toplama ve değerlendirme işlemleri bilgisayar ortamında hazırlanan simulasyon ile yapılmış, algoritma testleri de burada elde edilen ve değerlendirilen verilerden yola çıkılarak donanım içeren çevrim uygulamasıyla hazırlanan simulasyon ortamında gerçekleştirilmiştir. Otomatik dingil indirme sisteminin prototip araca entegre edilebilmesi için gerekebilecek veri toplama yazılımı, yardımcı elektronik devreler gibi bazı ek bileşenler de çalışmaya paralel olarak tasarlanmış ve birbirine entegre edilmiştir. Bu çalışmanın birden çok disiplini bir araya getirmesi ve otomatik dingil indirme sisteminin mekanik süspansiyona sahip kamyonlara uygulanabilirliğini göstermesi açısından ileride yapılabilecek çalışmalar için faydalı olabileceği göz önünde bulundurulabilir. Türkiye’nin de dahil olduğu bir çok ülkede, mekanik süspansiyonlu araçların kullanımı daha yaygın olduğundan böyle bir sistemin hayata geçirilmesi hem stratejik açıdan hem de ticari açıdan büyük önem kazanmaktadır. Bu çalışmada mekanik süspansiyona sahip kamyonlar için otomatik dingil indirme sistemi altyapısı oluşturulmuş, simulasyon ve donanım içeren simulasyon gerçekleştirilmiş ve 8x2S dingil düzenine prototip araç üzerinde uygulaması yapılmıştır. Otomatik dingil indirme sisteminin deneysel altyapısını oluşturmak için gerçek test prosedürlerinin benzetimi simulasyon ortamında hazırlanmıştır. Uygulamada yapılabilecek veri toplama ve değerlendirme işlemleri bilgisayar ortamında hazırlanan simulasyon ile yapılmış, algoritma testleri de burada elde edilen ve değerlendirilen verilerden yola çıkılarak donanım içeren çevrim uygulamasıyla hazırlanan simulasyon ortamında gerçekleştirilmiştir. Otomatik dingil indirme sisteminin prototip araca entegre edilebilmesi için gerekebilecek veri toplama yazılımı, yardımcı elektronik devreler gibi bazı ek bileşenler de çalışmaya paralel olarak tasarlanmış ve birbirine entegre edilmiştir. Bu çalışmanın birden çok disiplini bir araya getirmesi ve otomatik dingil indirme sisteminin mekanik süspansiyona sahip kamyonlara uygulanabilirliğini göstermesi açısından ileride yapılabilecek çalışmalar için faydalı olabileceği göz önünde bulundurulabilir.