Geleneksel Danslar(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Bakır,Süleyman" ile Geleneksel Danslar(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTokat Yöresi Giyiminin Genel Olarak İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999) Bakır,Süleyman ; Ay, Göktan ; 92614 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesÇeşitli medeniyetlerin beşiği olan Türkiye, tarihi eserleri ile birlikte, el sanatları ve geleneksel kıyafetlerindeki çeşitlilik ve güzellikleri ile ün salmış bir ülkedir. Bunca kaynak ve materyale rağmen ülkemize yakışır bir etnografya müzesi halen oluşturulmuş değildir. Oysa bugün dünyada en fazla kullanılan üç parçalı dikim sistemini ilk kullanan Orta Asya Türkleridir. Tokat yöresi geleneksel kıyafetleri tek parçalı değildir yani giyilen kıyafetlerin tamamına ait bir ismi yoktur, farklı kıyafet parçalarının birlikte giyilmesi ile oluşmaktadır. Kadın kıyafetlerini, fes, fındi, yazma, yağlık, Dış saya (üç peş), iç saya, şalvar, arkalık, şal öynük, alaca çorap, çarık, postal veya yemeni ve bunlarla birlikte kullanılan; alınlık, bilezik, gerdanlık, hamaylı saç bağı, sakallık (çenelik), tuzluk, boncuklu bel bağı, gibi aksesuarlar oluşturur. Erkek kıyafetlerini ise; keçe fes, alaca poşu, terlik, işlik, zıvga, yelek, aba, gazeki, göynek, kuşak, zıvga bağı, alaca çorap, çarık, postal veya yemeni oluşturmaktadır. Erkek kıyafetleri ile birlikte köstek'den başka bilinen aksesuar kullanılmamaktadır. Tokat yöresi geleneksel kıyafetleri; renk, desen, işleme ve kumaşlarında farklılık göstermekle birlikte, model ve dikim teknikleri hemen hemen aynıdır. Kıyafet parçalan günümüz kıyafet parçalarının bazıları ile aynı işlevde kullanılmakla birlikte isimleri mahalli terimlerdir. Örneğin; ceketin karşılığı; aba, gazeki, baş örtüsünün karşılığı; yazma, fındi, şapkanın karşılığı; fes, terlik, ayakkabının karşılığı; postal, yemeni, çarık, iç çamaşırının karşılığı; iç saya, göynek, pantolunun karşılığı; şalvar, zıvga vs. Günümüzde geleneksel kıyafetler hemen hemen hiç kullanılmamaktadır Fakat halen sandıklarda bu kıyafetlere rastlamak mümkündür Şu an bulunabilen bu kıyafetlerin geleceğe sağlıklı olarak taşınabileceğini kimse garanti edememektedir. Bunun içnidir ki vu bir an önce bu değerli kültür mirasının bilimsel metotlarla incelenip, arşivlenmesi gerekmektedir. Tokat yöresi geleneksel kıyafetleri günümüz şehirlerinde kesinlikle halkoyunları gurupları haricinde kullanılmamaktadır. Halkoyunları gruplarının kullanımıda çoğunlukla tek renk ve modelde olmaktadır. Bu kullanım şeklide farklı renk, desen ve işlemelerden oluşan kıyafetlerin unutulmasına, yok olmasına sebep olmaktadır. Yörenin geleneksel kıyafetlerinin yapımında kullanılan malzemelerin çoğu artık fabrikasyondur ancak şal öynük, zıvga bağı (kaytan), çarık, arkalık, tuzluk, çorap, fes, terlik gibi malzemeler ilkel tezgahlarda dokunmakta ve el ile yapılmaktadır.