Türk Müziği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Arslan, Mesut" ile Türk Müziği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBektaşi Nefesleri Üzerinde İncelemeler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997) Arslan, Mesut ; Emiralioğlu, Afşin ; 62288 ; Türk Müziği ; Turkish MusicBektaşi Nefesleri Üzerinde incelemeler isimli bu çalışma, tabii ve tarihi zenginliğinin yanı sıra sosyal ve aktüel bir yapıya sahip Bektaşi Musikisini bütün yönleriyle ve bilimsel yöntemlerle ortaya koyarak incelenmesini amaçlamaktadır. Bu çalışmada Türkiye'deki Alevilik-Bektaşilik hakkında (Benzerlik ve farklılıklar) bilgi verilmektedir. Böylece Alevilik-Bektaşilik ananesinin daha yakından tanınmasına imkan sağlanacaktır. II. bölümde, geleneksel Türk Musikisinin önemli türlerinden olan Bektaşi Musikisi bütün yönleriyle bilimsel yöntemlerle ortaya konulup tanıtılmaya çalışılmıştır. Samanların menşei ve Nefeslerle olan farkları (ritmik-melodik-edebi) kullanılan çalgı grupları, özellikle Alevi Bektaşi hayatında Nefir'in yeri ve önemi izah edilmektedir. III. Bölümde ise çalışmanın özünü teşkil eden Bektaşi Nefeslerinin müzikal (Dizi, Makam ve Edebi) incelemeleri yapılarak Nefeslerin o muhteşen edebi yapısı tesbit edilmiştir. Bu nedenle Nefeslerin güftesi başlı başına bir araştırma konusudur. Ayrıca bu inceleme Bektaşi Nefeslerinin diğer tarikat musikileri arasındaki yerini belirleyecektir. Bu bölümde incelemeler sonucunda Nefeslerin güftelerini milli vezin olan hece vezni ile yazılmış olduğunu ayrıca Türk musikisi usul ve makamlarının pek çoğuna rastlamış olmamız önem arzetmektedir. Çünkü yararlandığımız kaynaklar Bektaşi tarikatının Anadolu'daki diğer tarikatlara nazaran daha çok Türk hasrını benimsediği konusunda birleşmektedirler. Nefeslerin çoğunun basit makamlarımızdan Rast, Uşşak, Hüseyni ve Hicaz makamında yoğunlaştığı görülmektedir. Fakat Türk Musikisinde yok denecek kadar az kullanılan Eviç Huzi makamında bestelenmiş altı Nefes çalışmamıza alınarak incelenmiştir. Sonuç ve öneriler kısmında ise Bektaşiliğin ve Bektaşi Musikisinin daha iyi anlaşılması, doğru bilinmesi Bektaşiliğin Türk Kültür tarihindeki yeri ve öneminin belirlenmesi açısından bu tarz çalışmaların gerekliliği anlatılarak araltırmacılann dikkatlerinin bu yöne çekilmesine çalışılmıştır. Ek l'de Bektaşi Nefeslerinin güftelerini yazan şairlerin kısa hayat hikayelerinden oluşmaktadır. Ek 2'de İncelenen Nefeslerin Eser Adı, Dizinin THM deki Karşılığı, Makamı, Durağı, Güçlüsü, Donanım ve Usul sayılarını gösteren bir inceleme taplosu ortaya konulmuştur