(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-04-02)
Öztürk, Burcu; Albayrak, Serdar Beji, Taner; 10031734; Deniz Teknolojisi Mühendisliği; Marine Technology
Günümüzde dünya ticaretinin yaklaşık % 90’ı denizyolu ile gerçekleştirilmektedir. Dünya deniz ticaretinden yılda 400 Milyar Dolar gelir elde edilmektedir. Bu rakamlar denizyolu taşımacılığının ne derecede önemli bir konuma geldiğini göstermektedir. Deniz taşımacılığının ülke ekonomilerindeki yeri gelişmekte, bu sebeple limanlar ve deniz araçlarının önemi de artmaktadır. Stratejik önemi haiz olan deniz limanları yapısal ve kurumsal, ekonomik, finansal, yönetsel, çevresel ve rekabet açılarından pek çok risk ve tehlikeler ile karşı karşıyadır. Bu risk ve tehlikelerin tespit ve tanımının yapılması, alınacak tedbirler ve yapılacak eylemler için son derece önemlidir. 11 Eylül 2001’deki trajik olayları takiben, gemi ve liman tesisleri güvenliği ile bağıntılı yeni önlemler geliştirilmesine Uluslararası Denizcilik Örgütü Meclisi tarafından yirmi ikinci oturumda oybirliği ile karar verilmiştir ISPS Kod Kuralları uluslararası alanda ve yaygın olarak kabul gören, denizcilik endüstrisini, denizyolu ticaretini ve dünya ekonomisini terörizm konusunda emniyet altına almaya ve limanlar ile gemiler arasındaki işbirliği ve koordinasyona odaklanmış ilk proaktif düzenleyici çerçevedir. Bu çalışma, ISPS Kod sözleşmesi uygulama süresindeki genel etki sürecine neden olan potansiyel problemleri tespit etmek amacıyla kalite kusurlarının önlenmesi için Balık Kılçığı (Ishikawa) Diyagramı ve Pareto Diyagramı tekniklerini ve beyin fırtınası oturumlarını kullanarak, ISPS Kod Kurallarının kalite perspektifinden çözümsel ve sistematik analizini sunmaktadır. Daha sonra ise, Balık kılçığı diyagramıyla bulunan ana sebep ve alt sebeplerin birbiriyle olan ilişkisini bulmak amacıyla bilişsel haritalama yöntemine başvurulmuştur.