LEE- Müzikoloji-Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Oğul, Belma" ile LEE- Müzikoloji-Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeGörsel-işitsel etnomüzikoloji: Etnomüzikolojik araştırmaları görsel -işitsel keşif yolu ile yeniden düşünmek(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-07-06) Filiz, Eda ; Oğul, Belma ; 404181015 ; MüzikolojiBu tez çalışmasının temel amacı, etnomüzikolojide yeni bir alt disiplin olan görsel- işitsel etnomüzikolojinin tanımını yapmak ve müziği görsel-işitsel araçlarla aktarmak isteyen etnomüzikologlar ve müzisyenler için bir film yapım rehberi sunmaktır. Çalışma, geleneksel etnomüzikoloji yaklaşımlarından farklı olarak, müziği görsel ve işitsel araçlarla kaydetme, sunma ve analiz etme yöntemlerine odaklanmaktadır. Müzikal kültürlerin görsel-işitsel araçlarla temsil edilmesi, sunulması ve kaydedilmesine yönelik pratik boyutları ele almayı hedeflemektedir. Araştırma sürecinde, görsel-işitsel etnomüzikoloji alanında kapsamlı bir literatür taraması yapılmış ve ayrıca müzik kültürlerini filme alan üç farklı arka plana sahip yönetmenle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmeler, müzikal kültürlerin görsel-işitsel araçlarla nasıl temsil edilebileceği, film yapım süreçlerinin detayları ve müzik etnografisi alanında kullanılabilecek ipuçları konusunda önemli bilgiler sağlamıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen deneyimler ve uygulanan yöntemlerin analizi, etnomüzikologlar için pratik ipuçları ve stratejiler sunmayı sağlamıştır. Bu öneriler, bütçe kısıtlamaları göz önünde bulundurularak, etnomüzikolojik film yapımının başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, görsel-işitsel etnomüzikolojinin müzik kültürlerini daha bütünsel bir şekilde analiz etme ve deneyimleme olanaklarını zenginleştiren bir disiplin olduğu vurgulanmıştır. Görsel-işitsel araçların kullanımı sayesinde, müzik kültürleri daha etkili bir şekilde kaydedilebilir ve sunulabilir. Ayrıca, görsel-işitsel araçlarla müzikal kültürleri temsil etme süreci, etnomüzikologların saha çalışması ve film yapım süreçlerinde önemli roller üstlenmesini gerektirir. Tez çalışması, etnomüzikoloji alanında yapılan çalışmalara katkı sağlamayı ve görsel- işitsel etnomüzikolojinin önemini vurgulamayı amaçlamaktadır. Dijital medyanın ve yapay zekâ araçlarının sunduğu yeni olanaklar, etnomüzikologların müzik kültürlerini daha iyi anlamak ve temsil etmek için yaratıcı bir şekilde kullanabilecekleri yeni anlatım biçimlerini ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, bu çalışma etnomüzikologlara, müzisyenlere ve film yapımcılarına, görsel-işitsel etnomüzikoloji alanında yapılan çalışmaları göz önünde bulundurarak müzik kültürlerini daha etkili bir şekilde kaydetme ve sunma becerilerini geliştirmede rehberlik etmeyi amaçlamaktadır. Görsel-işitsel etnomüzikoloji, etnomüzikoloji alanında yeni ve önemli bir alt disiplindir ve bu alanda yapılan çalışmalar, müzik kültürlerini daha iyi anlama ve kültürel çeşitliliği daha etkili bir şekilde temsil etme potansiyeline sahiptir. Gelecekteki çalışmalar bu alandaki potansiyeli daha da keşfedecektir.
-
ÖgeNey enstrümanının sosyal kimliğinin söylemsel iz düşümü(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-01-07) Göktepe Kaya, Ayşe ; Oğul, Belma ; 404191013 ; MüzikolojiMüzik, müzikoloji ve kimlik çalışmalarında kültürel ifadeler, bireysel ve toplumsal kimlikler ile toplumsal dinamikler arasındaki karmaşık ilişkiler bağlamında araştırılmıştır. Müzikte sosyal kimliğin söylemler aracılığıyla inşası, etnomüzikoloji literatüründe merak uyandıran bir konudur. Günümüz Türkiye'sinde ney enstrümanı, cazdan klasik müziğe kadar çeşitli türlerdeki müzisyenler tarafından performanslara dahil edilen etkileyici sesleriyle müzik sahnesinde dikkat çeken bir varlık haline gelmiştir. Bu evrim, bireylerin ney enstrümanını geleneksel bağlamından nasıl farklı algıladıkları ve bu algıların çeşitli söylemler aracılığıyla nasıl şekillendiğine dair merak uyandırmaktadır. Bu araştırma, gündelik hayatın pratiklerinde neyin sosyal kimliğinin işleyişini sağlayan söylemsel kaynakları anlamayı hedeflemektedir. Bu minvalde önde gelen iki adet Türk gazetesinden seçilmiş haber makalelerinde gazetecilerin ney enstrümanının sosyal kimliğini zihinlerinde nasıl kavramsallaştırdığı ve neyin hem geleneksel hem de modern kimliğinin sosyokognitif bileşenlerini nasıl temsil ettiği van Dijk'in eleştirel söylem analizi yaklaşımıyla incelenmektedir. Araştırma bulgularında, postmodern neyin, bireysel iyi oluşu ve mistik gelenekleri ön plana çıkaran manevi bir deneyim aracı olarak temsil edilirken, geleneksel neyin toplumsal kimlik ve manevi arayışlar bağlamında bir aidiyet duygusu yaratarak kolektif bir manevi deneyimi temsil ettiği görülmüştür. Bu iki farklı yaklaşım, müziğin hem bireysel hem de toplumsal kimlikler üzerindeki farklı manevi ve gelenekler bağlamında yol açtığı etkiyi göstermektedir. Postmodern ney bağlamında ortaya çıkan ve bireysel deneyimi önceleyen Mevlevîlik, şeyh-mürit zincirinin dışında bir epistemoloji kurarken, geleneksel neyin epistemolojik çerçevesi Yunus Emre, Mevlânâ gibi Sûfî şahsiyetlere ve meşk silsilesine dayanmaktadır. Araştırma müziğin manevi deneyim sunma kapasitesine ek olarak, neyin postmodern semboller çerçevesinde kullanımıyla "dünya vatandaşı" etiketine hizmet edebilen yeni bir mistik alan inşa ettiğini vurgulamaktadır. Geleneksel kodlar çerçevesinde kollektif manevî tecrübe sunmasının yanı sıra neyin egonun ihtiyaçlara binaen sunduğu bireysel mistik tecrübe kapasitesi de postmodern bağlamda yeniden inşa edilmektedir.