(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-07-12)
Birol, Ekin; Bağlı, H. Humanur; 431299; Endüstri Ürünleri Tasarımı; Design of Industrial Products
Otomobiller, birçok obje gibi sosyal ortamlarda kullanıcılarını temsilen mesajlar iletirler. Bu doğrultuda maddi kültürün konusu dahilindedirler. Kişiselleştirilmiş otomobiller, kullanıcı ile ilgili çok daha fazla kişisel bigli içerirler. Otomobiller ya satın alma sonrasında modifiye edilerek ya da satın alınmadan önce internetteki uygulamalar aracılığıyla kişiselleştirilebilirler. Ürünlerin kişiselleştirilme süreçleri bu iki örnekte farklı olarak işlemektedir. Sonradan gerçekleştirilen modifiye işleminde insiyafif daha çok kullanıcıda olduğundan dolayı daha yüksek miktarda zihinsel ve fiziksel çaba gerektirir. Seri üretime entegre edişmiş kitle özelleştirmesinde ise kullanıcı, ona tasarımcı tarafından sunulan seçenekler yoluyla ürünü kişiselleştirebilir. Bu süreç içindeki yüksek kontrol marka kimliğinin değişim süreci içinde kaybolmamasını sağlar. Uç noktalardaki modifiye örneklerinde ürünün tamamen değişmesi ve üreticiden uzaklaşması söz konusu olabilir. Kitle özelleştirmesinin sınırlı yapısı dahi kullanıcılar ve ürün arasında bir bağ kurulmasını sağlayabilirken, modifiyeli araçlarda bu bağın çok daha kuvvetli olduğu gözlemlenmiştir. Bu doğrultuda kitle özelleştirmesinin zihinsel çaba, insiyatif, performans, görüntü amaçları, ve kişiselleştirmenin süresi anlamında modifiye kültürünün kitle özelleştirmesine kazandırabilecği çeşitli değerler vardır. Bu araştırmada da bu değerlerin kitle özelleştirmesi içinde nasıl kategorize edilip uygulanabileceği araştırılmaktadır.