Türk Müziği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Yazar "Akpınar,Vedat" ile Türk Müziği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTrt Repertuarındaki Giresun Kıyı Şeridi İle İç Kesim Ezgileri Arasındaki Müzik Farklılıklarının İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999) Akpınar,Vedat ; Önaldı, Şenel ; 92578 ; Türk Müziği ; Turkish MusicTRT repertuarındaki Giresun kıyı şeridi ile iç kesim ezgileri arasındaki müzik farklılıklarının incelenmesi konusunu ele alan bu çalışma, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünün, Türk Halk Müziği Bölümünde bitirme tezi olarak hazırlanmıştır. Giresun'un tarihine, coğrafi konumuna ve bu konumu gereği folklor zenginliklerine, kültür yapısına ve bazı kavramlarına yer verdikten sonra, kendi çalışmamız olan TRT repertuarındaki Giresun kıyı şeridi ile iç kesim ezgileri arasındaki müzik farklılıklarının incelenmesine geçilmiştir. Bu inceleme edebi yapı, ritmik yapı, melodik yapı, melodik ver ritmik varyantları olmak üzere dört başlık altında ele alınmıştır. Bu ezgiler ayrı ayrı incelenip bir sonuca varıldıktan sonra ezgilerin kendi aralarında incelenmesine ve karşılaştırılmasına geçilmiştir. Yörenin edebi yapısı, ritmik yapısı, melodik yapısı, melodik ve ritmik varyantları, ayrıca melodik yapının incelenmesi sonucunda hangi makam dizelerine sahip oldukları tespit edilmiştir. Sonuçta türküler arasındaki ortak yönler ver farklılıklar bulunup şimdiye kadar araştırılmamış ver incelenmemiş olan nitelikleri ortaya çıkarılmıştır. Elde edilen sonuçlardan ortak bir model meydana getirilmiştir. Bu çalışmada, beni bu konuyu seçmeme iten nedenlerden biri, bu ilimizin hakkında yapılan araştırmaların az ve dağınık bir biçimde olmasına rağmen, Giresun il sınırları içinde tespit edilen Türk Halk Müziği eserleri üzerine araştırma, inceleme ve karşılaştırma yapılmamıştır. Bu yüzden araştırma, inceleme ve masa çalışmalarıyla sonuca ulaşmaya çalıştım. Bu tezi hazırlamamızdaki amaç, ezgilerin incelenmesinden sonra, kendi aralarındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya çıkarıp Giresun yöresinin müzikal- karakterini sonuç olarak belirtmektir. VIII TRT repertuarından, tez danışmanımla birlikte seçmiş olduğum on üç (13) adet Giresun türküsünün incelenmesi sonucundaki yörede edebi yapının genelde düz mani nazım türünde olduğu, ritmik yapının 9/8'lik ölçülerde 2 + 2 + 2 + (3), 2 + 2 + 2 + (2+1) ve 2 + 2 + 2 + (1+1+1) (D) tipi ortak ritim şekli izlediği, 2 + ( 2 + 1 ) +2 + 2, 2 + ( 1 + 2 ) +2 + 2 ve 2 + (l + l +1) +2 + 2 (B) tipi ortak ritim şekli izlediği, 10/8'lik ölçülerde (1 + 1 + 1) +2 + 2 +(1 + 1 + 1) ve (1 + 1 + 1) +2 + 2 +(1+2) (A) tipi ortak ritim şekli izlediği ayrıca türkülerin kendi içlerinde değişik ritim şekillerine sahip oldukları, usûl yönünden 2/4'lük, 5/8'lik, 6/8'lik, 7/8'lik, 9/8'lik ve 10/8'lik ölçülerle çeşitlilik gösterdiği, melodik yapının hicaz, uşşak, karcığar, rast - müstezat, neva makamı dizilerinden oluşarak yörede farklılıklar gösterdiği, melodik ve ritmik varyantların, türkülerin kendi içlerinde, sık sık oluşmasına karşılık, bazı türküler arasında rastlandığı, bazılarında da rastlanmadığı genellikle la perdesinde karar verdiği, sonuçlan ortaya çıkarılmıştır.