FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Balkan, Demet" ile FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeViskoelastik Çekirdeğe Sahip Sandviç Kompozit Plakların Anlık Basınç Yükü Altındaki Davranışının Teorik Ve Deneysel İncelemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-12-25) Balkan, Demet ; Mecitoğlu, Zahit ; 451073 ; Uçak ve Uzay Mühendisliği ; Aerospace EngineeringViskoelastik çekirdeğe sahip sandviç kompozit plakların anlık basınç yükü altındaki geçici dinamik davranışı teorik ve deneysel olarak incelenmiştir. Açık literatürde anlık basınç yükleri altındaki, farklı çekirdek konfigürasyonlarına sahip sandviç plakların davranışları ile ilgili çalışmalar mevcuttur. Ancak, viskoelastik çekirdeğe sahip sandviç yapıların anlık basınç yükü altındaki dinamik davranışına viskoelastik çekirdeğin etkilerini inceleyen çalışmalara rastlanmamıştır. Ayrıca konuyla ilgili deneysel çalışmalar da literatürde bulunamamıştır. Bu çalışmada dikdörtgen sandviç plaklar sönüm sağlayan bir takım viskoelastik çekirdek katmanlarıyla desteklenmiştir. Plağın yüzey levhaları bir miktar viskoz sönüm yeteneğine sahip katmanlı kompozitlerden yapılmıştır. Bütün kenarlarından ankastre plaklar incelenmiştir. Sandviç plağın geçici dinamik davranışının incelenmesinde deneysel ve teorik yaklaşımlar kullanılmıştır. Sandviç plakların imalatında kullanılan malzemelerin viskoelastik özellikleri DMA test cihazı kullanılarak elde edilmiştir. Anlık basınç yükü temin etmek ve daha sonra bunu sandviç plağa etki ettirmek için bir deney düzeneği kurulmuştur. Plak üzerindeki basınç dağılımı plak üzerinde belirli noktalara yerleştirilen minyatür basınç duyargaları ile elde edilmiştir. Sandviç plak üzerindeki belirli noktalarda gerinimin (strain) zamanla değişimlerini elde etmek için gerinim ölçerler (straingage) kullanılmıştır. Ölçümlerde yüksek örnekleme hızlı bir veri toplama sistemi kullanılmıştır. Viskoelastik çekirdeğe sahip sandviç kompozit plağın hareket denklemleri Hamilton ilkesi kullanılarak türetilmiştir. Kesme etkileri ve büyük deformasyondan kaynaklanan doğrusal olmayışlar türetmede hesaba katılmıştır. Viskoelastik davranış bir doğrusal viskoelastik teori kullanılarak modellenmiştir. Uzay bölgesinde yer değiştirme alanına deneme fonksiyonlarıyla yaklaşım yapılarak hareket denklemleri Galerkin metodu ile zaman bölgesine indirgenmiştir. Zaman bölgesindeki doğrusal olmayan bağlı (coupled) denklemler Mathematica yazılımı ile çözülmüştür. Sandviç kompozit plağın viskoelastik dinamik davranışı ANSYS sonlu eleman yazılımı kullanılarak da incelenmiştir. Teorik sonuçlar deneysel ve sayısal sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Uyumsuzluklar yorumlanmış; teorik ve deneysel yaklaşımlar için iyileştirilme çalışmaları yapılmıştır. Malzeme ve geometri ile ilgili özelliklerin dinamik davranışa etkileri incelenmiştir. Anlık basınç yükü altında gerçekleştirilen deneyler ve analizlerin zamana bağlı normal gerinim grafikleri karşılaştırıldığında, titreşim karakterleri, tepe noktaları, titreşim frekansları açısından iyi bir uyum olduğu görülmüştür.