(Fen Bilimleri Enstitüsü, 04.03.2010)
Arslan, Murat Alp; Tatar, Gül Polat; Yapı İşletmesi; Construction Management
Bu çalısmada, Türk insaat sektörünün uluslararası insaat pazarlarına açılma kararını etkileyen faktörler detaylı bir sekilde akademik alanda incelenmistir. Uluslararası pazarların kapsamlı ve detaylı arastırması yapıldıktan sonra, Türkiye Cumhuriyeti Dıs Ticaret Müstesarlıgı’nın belirledigi bölgelere göre, her bölgenin “politik”, “ekonomik” ve “sosyal-kültürel” özellikleri incelenmistir. Türk insaat sektörünün dünya pazarlarındaki etkinligi rakamlarla açıklanarak, son yıllardaki basarısının arkasındaki gerçeklere dikkat çekilmistir. Akademik makalelerden faydalanılarak, 4 baslık altında toplam 57 faktör belirtilmistir. Bu baslıklar “yüklenici faktörleri”, “ülke faktörleri”,“proje faktörleri” ve “ isveren faktörleri” olarak sıralanmıstır. Türk insaat firmalarının yurtdısı pazarlarına açılma kararını alırkenki davranısını incelemek amacıyla 71 Türk insaat firmasına anket çalısması yaptırılmıstır. Bu anket çalısması 3 bölümden olusmaktadır.lk bölümde firmaların özellikleri sorulurken, ikinci kısımda 57 faktör firmaların kendi stratejileri dogrultusunda 0-10 ölçeginde puanlandırmaları istenmistir.Son kısımda ise 11 adet performans sorusu ile Türk insaat firmalarının basarı oranı sorgulanmıstır, katılımcılar kendi firmalarının son yıllardaki basarısına göre 0-4 ölçeginde puanlandırmıstır. Anket verileri, SPSS 16.0 bilgisayar programı vasıtasıyla temel bilesenler analizi, güvenirlik analizi, faktör analizi ve çoklu regresyon analizi metotları kullanılmıstır, böylece faktörler Türk yüklenicilerin bakıs açısına göre gruplandırılmıstır ve performans kriterleri ile faktörler arasında iliski sorgulanmıstır.