Gulet Tipi Yat Serilerinin Matematiksel Modellenmesi

thumbnail.default.alt
Tarih
2009-02-24
Yazarlar
Kınacı, Ömer Kemal
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışma, Bodrum Guleti tipi yat serilerinin matematiksel modellenmesi üzerine yapılmıştır. Çalışmada bir örnek ana tekneden yola çıkarak yeni tekne formları üretilmektedir. Fakat sağlıklı bir tekne formu elde edebilmek için bir tekneden daha fazla tekne formu ile çalışmak zorunluluğu bulunmaktadır. Bu sebepten dolayı öncelikle ana tekneden yeni tekneler üretme ihtiyacı doğmuştur. 1 eksi prizmatik yöntemi kullanılarak 9 yeni tekne formu üretilmiş ve üretilen her teknenin ofsetleri çıkartılmıştır. Bu ofsetleri baz alarak her su hattındaki her posta için boyutsuz ofset – Cp (prizmatik katsayı) grafikleri çizilmiş ve elde edilen eğrilerin denklemleri çıkarılmıştır. MS Excel programının grafiklerin denklemlerini çıkarmada yetersiz kalmasından dolayı bir eklenti programı niteliğinde MS Excel tabanında çalışan XLStat programı kullanılmıştır. Daha sonra elde edilen denklemler bu tez çalışmasında geliştirilen programa aktarılmış ve teknenin posta eğrilerinin çizilmesi sağlanmıştır. Ana teknede baş, kıç, şiyer hattı ve omurga kısımlarına dahil olan her eğri için lineer hesaplamalar yapılmış ve her eğrinin belirli referans noktalarına olan uzaklığının boy, genişlik, draft gibi büyüklüklere oranı hesaplanarak üretilecek tekne için bu eğrilerin elde edilmesi sağlanmıştır. Bu şekilde, programa girilen değerlerle üretilen teknenin 3 boyutlu endazesinin hesapları yapılmaktadır. Program Excel’in desteklediği Visual Basic programlama diliyle yazıldığından, çalışması için MS Excel gereklidir. Daha sonra 3 boyutlu teknenin endazesini görüntülemek için de AutoCAD bulunması gerekir. Bu tez ile literatürde üzerine çalışma bulunmayan Bodrum Tipi Guletlerin seri form üretimi konusundaki boşluk doldurulmaya çalışılmıştır. Bu niteliğiyle tez, öndizayn yapacak bir bilgisayar programının geliştirilmesi olarak değerlendirilebilir. Bu bilgisayar programını geliştirip daha verimli bir hale getirmek için üretilen teknelerin denizcilik kabiliyetleri, stabiliteleri veya dirençleri gibi konular detaylı irdelenerek üzerine ayrı bir çalışma yapılabilir.
This study is based on mathematical models of Bodrum type schooner yacht serie forms. In this study new vessel forms are being created and displayed in AutoCAD using a reference vessel; however, in order to acquire a healthy vessel form, it is clear that there is need for more than one reference vessel. Therefore, at first 9 new vessel forms with different prismatic coefficients were created from the reference vessel by 1 – Cp distortion method and offsets for each vessel were taken out. Gathering information from all offsets, nondimensional offset - Cp (prismatic coefficient) graphics for each station in each waterline were drawn and their equations were calculated. MS Excel itself was unsatisfactory on calculating the equations of the graphics and therefore XLStat which is using MS Excel as a basis was used. In the next step; equations derived from XLStat were flown into the program – that was developed for this study – as inputs and splines of each station of the vessel were drawn. For each spline that is included in fore, aft, sheer and drop keel in the reference vessel, lineer calculations were made. The ratio of the distance of each spline from certain reference points to the main properties like length, breadth and draft were calculated and from there, new values for the new vessel are produced. With the values that are entered into the program, calculations for a 3 – D vessel are made. The produced program is coded using Visual Basic language that is supported by MS Excel, therefore MS Excel must be installed in the computer that the program will be run. To display the 3 – D model of the produced vessel, AutoCAD must be installed as well. This thesis tries to fill the gap on the subject of series forms of Bodrum type schooners in the literature. Looking from a ship designer’s point of view, the thesis may be defined as a a computer program developed for the predesign stage of a Bodrum type schooner. To improve and increase the efficiency of the program; topics like stability, resistance etc. may be examined in detail in another study.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2009
Anahtar kelimeler
Bodrum tipi gulet, yat, öndizayn, seri form, Bodrum type schooner, yacht, predesign, series form
Alıntı