FBE- Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, yüksek lisans ve doktora düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Konu "Adam-saat Tahmini" ile FBE- Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeModüler Gemi İnşa Uygulamasında Çelik İmalat Maliyetinin Tahmini(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016-06-17) Başaran, Mustafa Altuğ ; Helvacıoğlu, Şebnem ; 10113304 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları Mühendisliği ; Naval Architecture and Marine EngineeringHerhangi bir iş alanında olduğu gibi, tersaneler de her zaman kârlarını arttırmak için maliyetlerini düşürme konusunda diğer tersaneler ile yarışıyor. Tersaneler için bir proje elde etmenin ilk adımı, inşaat maliyeti ve zamanlamasını içeren bir teklif hazırlamakla başlıyor. Bir gemiyi inşa etmek için gereken malzeme ve insan gücünü tahmin etmek karmaşık bir süreçtir. Geminin boyutu büyüdükçe, bu tahmin süreci de daha karmaşıklaşır. Tersanelerde, bu karmaşık süreci yönetebilecek profesyönel kişiler görev yapmaktadırlar. Eğer bir tersane sürekli aynı türdeki gemileri inşa etmiyorsa, tahmin ve teklif hazırlanırken gerekli sağlam bir temel oluşturacak tarihsel inşa verileri olmaz. Böyle bir durumda, gemi inşa endüstrisi için ortak maliyet tahmin formüllerine başvurulur. Bu yaygın olarak kullanılan formüllerin büyük çoğunluğu gemi ağırlığı ve uzunluğu veya blok katsayısı gibi bir kaç gemi özelliklerini baz alırlar. Gemi özelliklerine ek olarak, bu formüller çok sayıda "tersane verimlilik" katsayılarına sahiptirler. Ağırlık esaslı ortak tahmin yöntemleri ile ilgili temel sorun ise bu yöntemlerin, tasarımın karmaşıklığını veya üretilebilirliğini göz önünde bulundurmamalarıdır. Diğer bir deyişle, yaygınca kullanılan ton çelik başına düşen adam saat miktarının geniş bir tasarım yelpazesine uygun olabileceği beklenmektedir. "Tersane verimlilik" katsayısi ile ilgili esas muamma ise bu rakkamın ağır bir şekilde teklif hazırlayan kişilerin bilgisine bağlı olması ile istenen ve gerçek üretim verimlilikleri arasında büyük bir boşluğun olmasıdır. Bu katsayılar kişisel bakış acısına bağlı olduklarından takip etmek ve geliştirmek çok zordur. Bu tez çalışması dahilindeki tahmin yaklaşımı, geminin ağırlık, uzunluk veya blok katsayısı gibi karakterlerini göz ardı eder ve gemi inşa sürecini, çeşitli atölyeleri kapsayan bir üretim süreci olarak ele alır. Her atölyedeki işi gerçekleştirmek için gereken süre, bu tahmin yaklaşımı için önemli bir girdi değeri olur. Diğer bir önemli girdi değeri ise geminin detaylı tasarım nitelikleridir. Bu özellikler, teklif hazırlanmasi icin tersaneye verilen, fabrikasyon sırası, 3 boyutlu yapısal model ve montaj çizimlerinden elde edilir. Bu tez çalışması dahilindeki tahmin yaklaşımı, atölyenin verimliliğini ve geminin detaylı tasarım yönlerini bilgisayar tabanlı bir şekilde birleştirir ve daha sonra en fazla getiriyi vaat edebilecek bireysel üretim aşamalarının inceleneceği bir çalışmaya yol açabilir Bu tez içeriğindeki tahmin yaklaşımı aynı zamanda boru sistemleri, elektrik sistemleri ve diğer donatım öğeleri için de kullanılabilir ancak, bu tez sadece yapısal tahminlere odaklanır çünkü ilk büyük hakediş, genellikle, yapısal çalışmalarla ilgilidir. Tersanelerde nakit akışını başlatmak ve sürdürmek için, gemi inşa süreci daha küçük “kilometre taşları”na bölünür ve dolayısıyla her kilometre taşı bir ana ödemeyi temsil eder. Bu ödemelere hakediş denir. Genellikle, ilk büyük kilometre taşı omurga döşeme veya birinci plaka kesimi ile ilgilidir ve gemi sahibi tarafından tersaneye yapılan ilk büyük ödemeye karşılık gelir. Bu tez, iki bloğu inceler alır ve her yapı parçasının malzeme ve imalat özelliklerini inceleyerek, her parçaya tersaneye mahsus parça işleme sürelerini atayarak, mevcut ağırlık bazli çelik imalat maliyet tahmini yöntemleri geliştirmeyi amaçlar. Bu tez aşağıdaki gibi yapılandırılmıştır: Birinci bölüm, gemi maliyetinin tahmininde kullanılan farklı yöntemleri belirleyen ve karşılaştıran bir literatür incelemesini içerir. İkinci bölüm, gemi inşa yöntemlerine değinirken, bloklarla üretim yönteminin faydalarını özetlemektedir. Üçüncü bölüm, çelik imalat süreci ve üretiminde önemli olan maliyet öğelerini inceler. Dördüncü bölüm ise 3-boyutlu yapısal model ve tasarım çizimlerinden türetilen ve tahmin yönteminde kullanılacak metrikler hakkında ayrıntılar verir. Beşinci bölüm, algoritmada kullanılan çelik parçalar ve metrik değerleri arasındaki ilişkileri detaylarken, tahmin algoritması hakkında ayrıntılı bilgi sağlar. Altıncı bölüm, algoritmanin üzerinde uygulandığı bir üst yapı bloğunun seçiminin arkasındaki nedenleri açıklar. Aynı zamanda, bloğun yapısal ayrıntıları ve blok sınırları için bilgi verir. Yedinci bölüm, algoritmanın üzerinde uygulandığı diğer üst yapı bloğu hakkındaki bilgileri, altıncı bölümde verilen ayrıntılarla, sunar. Sekizinci bölüm, bu tez kapsamındaki VBA yöntemiyle tahmin edilen adam saat sonuçlarını içerir. Hesaplanan sonuçları karşılaştırır ve VBA yönteminin diğer avantajlarına değinir.