LEE- Mühendislik Yönetimi Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Konu "Consumption" ile LEE- Mühendislik Yönetimi Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTüketicilerin çevrimiçi beyaz eşya alışverişlerinde artırılmış gerçeklik uygulamalarını kullanım niyetlerinin teknoloji kabul modeli ile incelenmesi(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-16) Hocaoğlu, İdil ; Çalışır, Fethi ; 507141211 ; Mühendislik YönetimiTüketicilerin çevrimiçi beyaz eşya alışverişlerinde artırılmış gerçeklik (AG) uygulamalarını kullanma niyetlerini anlamak ve açıklamak amacıyla Teknoloji Kabul Modeli (TKM) çerçevesinde bir araştırma sunmaktadır. Günümüzde teknoloji kullanımı hızla artarken, AG uygulamaları da tüketici alışveriş deneyimini zenginleştirmek için giderek daha fazla kullanılmaktadır. Sanal öğeler gerçek dünyayla birleştirilerek, alışveriş deneyimini daha etkileyici ve ilgi çekici hale getirir. Bu, eğlence, eğitim ve e-ticaret alanlarında kullanıcıların ilgisini çekmek için büyük bir potansiyele işaret eder. Bu bağlamda, TKM, tüketicilerin AG uygulamalarını benimsemelerini etkileyen faktörleri incelemek için güçlü bir teorik çerçeve sunar. Literatürde birçok çevrimiçi alışveriş yapan tüketicilerin davranışlarını araştıran çalışma olduğu gibi artırılmış gerçeklik uygulamasını da konu alan bazı çalışmalar bulunmuş ancak çevrimiçi beyaz eşya alışverişlerinde artırılmış gerçeklik uygulamasının kullanımını etkileyen faktörler üzerine çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu çalışmada, çevrimiçi beyaz eşya alışverişlerinde artırılmış gerçeklik uygulamasının gelecekteki kullanım potansiyelini dikkate alarak, çevrimiçi alışverişlerde artırılmış gerçeklik uygulamasının kullanım eğiliminin araştırılması amaçlanmıştır. Literatürde bilgi teknolojilerinin kabulünü araştırmak için farklı modeller ve teoriler geliştirilmiştir. Bu bağlamda, sebep-sonuç ilişkilerini inceleyen ve en yaygın olarak kullanılan teorilerin başında Sebepli Eylem Teorisi, Planlı Davranış Teorisi ve Teknoloji Kabul Modeli gelmektedir. Bu çalışma, teknoloji kabul modeli temel alınarak yapılmıştır. Standart teknoloji kabul modeli faktörlerine ek olarak, mekânsal gerçeklik, algılanan haz ve bireysel yenilikçilik gibi etkenlerin de araştırma konusunda etkili olabileceği düşünülerek, genişletilmiş bir teknoloji kabul modeli kullanılmıştır. Faktörler arasında pozitif ilişki olan toplam 11 hipotez ortaya atılmıştır. Araştırma modelini test etmek için gerekli veri, anket metodolojisi kullanılarak toplanmış ve bu veri, istatistiksel yapısal eşitlik modellemesi yöntemi olan SmartPLS yazılımı aracılığıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, önerilen 11 hipotezi doğrulamıştır. Özetle, çevrimiçi alışverişlerde artırılmış gerçeklik uygulamasının kullanılma niyetinin; mekânsal gerçeklik, algılanan haz, bireysel yenilikçilik, algılanan fayda, algılanan kullanım kolaylığı, kullanımla ilgili tutum faktörleri tarafından açıklandığı görülmüştür. Mekânsal gerçeklik, algılanan fayda ve kullanımla ilgili tutumun kullanım niyetine doğrudan etki ettiği görülmüş, doğrudan etki olarak en çok etki eden faktör mekânsal gerçeklik olmuştur. Faktörler arasındaki ilişkilere bakıldığında ise; algılanan kullanım kolaylığının algılanan faydayı, algılanan faydanın kullanımla ilgili tutumu, kullanımla ilgili tutumun kullanım niyetini, algılanan hazzın algılanan fayda ve algılanan kullanım kolaylığını, bireysel yenilikçiliğin algılanan kullanım kolaylığını ve algılanan faydayı, mekânsal gerçekliğin algılanan faydayı ve kullanım niyetini pozitif etkilediği görülmüştür. Sonuç olarak bu çalışma ile tüketicilerin çevrimiçi alışverişlerde artırılmış gerçeklik uygulamasını kullanım niyetine etki eden faktörler incelenmiş olup, çevrimiçi alışverişlerinde müşterilerine artırılmış gerçeklik uygulamasını sunacak olan şirketlerin bu faktörleri dikkate alarak ürünü geliştirmeleri önerilmektedir.