LEE- Enerji Bilim ve Teknoloji-Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Konu "Charging stations" ile LEE- Enerji Bilim ve Teknoloji-Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeElektrikli araçlar, elektrikli araç şarj istasyonları ve Türkiye için gelecek dönem elektrikli araç miktarı tahmini(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-05-07) İpek, Batuhan ; Güler, Önder ; 301111002 ; Enerji Bilim ve TeknolojiElektrikli araçların kullanımı günden güne artmaktadır. Ülke bazlı değişmekle birlikte dünyanın her yerinde fosil yakıt kaynaklı ısıtma, soğutma sistemlerinin yerini ısı pompaları, güneş enerjisi destekli sistemler almaktadır; buna paralel olarak da fosil yakıtlı taşıtların yerini de elektrikli ve hibrit araçlar almaktadırlar. Elektrikli araçlar genel anlamda üç ana grupta incelenmektedirler: tam elektrikli araçlar, hibrit elektrikli araçlar, şarj edilebilir hibrit elektrikli araçlar. Bu tez çalışmasında tüm elektrikli araç tiplerine genel anlamda değinilerek, ilgili teknik altyapılarına dair detaylar anlatılmıştır. Ayrıca şarj metodlarının ayrıntıları, şarj usullerinin teknik detayları, şarj istasyonu tipleri ve kullanım alanları tanıtılmıştır. Birtakım vaka analizleri ile literatürde yer alan örnekler ile de destekleyerek akıllı şarja yönelik çalışmalar tanıtılmış ve önemi vurgulanmıştır. Kablolu ve kablosuz olarak gerçekleştirilebilen elektrikli araç şarjı, çok komplike elektronik devreler ile verimli, hızlı, güvenli hale getirilebilmektedir. Bu iyileştirme için teknik altyapısı kuvvetli olan güç elektroniği devreleri kullanılmaktadır. Dünyanın geleceği açısından elektrikli araçlara geçişin çok kıymetli olduğu konusu toplumca kabul görmüş bir gerçektir. Bu sebeple ülkelerin bu enerji geçişi için birtakım öngörüler yaparak geleceğe yönelik tedbir almaları gerekmektedir. Bu sebeple önümüzdeki kısa, orta ve uzun vadede elektrikli araçların miktarının ne olacağı yönünde bir çalışma yapmak ve doğruya yakın bir sonuç tespit etmek karar mekanizmalarının yapacakları çalışmaları destekleyecek nitelikte olacaktır. Literatürde birçok projeksiyon metodu olmasının yanı sıra, orta ve uzun vade için kabul görmüş olan lojistik büyüme fonksiyonu öne çıkmaktadır. Bu fonksiyon tarihimizde gerçekleşmiş olan teknoloji devrimlerinde toplumun ilgili teknolojileri kabul davranışlarını incelemek için birçok kez kullanılmış ve bu teknolojiler ile bağıntılı olan başka ürün ve hizmetlerin geleceği için de temel teşkil etmiştir. Bu sebeple, elektrikli araçlara geçişin büyük bir devrim olacağı kabul edildiğinde lojistik büyüme fonksiyonunun gelecek yıllardaki, özellikle orta ve uzun vadede, elektrikli araç miktarının belirlenmesi amacıyla kullanılması doğru bir tahmin olacaktır. Bu tez çalışmasındaki projeksiyon çalışması özellikle elektrikli araç şarj istasyonlarının miktarının, kapasitelerinin, coğrafi noktalarının, sıklıklarının belirlenmesinde önemli bir temel teşkil edeceği açıktır. Yalnızca Türkiye ölçeğinde değil, Avrupa ve hatta dünya ölçeğinde de yararlanılabilecek birtakım projeksiyon çalışması sonuçları bu tez çalışmasında sunulmuştur.
-
ÖgeTürkiye'de elektrikli araç tercihini etkileyen faktörler ve otomobil kaynaklı sera gazı emisyonları(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-01-12) Ekinci, Emre ; Güler, Ender ; 301211012 ; Enerji Bilim ve TeknolojiFosil yakıt kaynaklarının sınırlı olmaları ve sera gazı emisyonununa neden olmalarından dolayı çeşitli sürdürülebilir enerji kaynaklarına yönelinmektedir. Elektrik üretiminde güneş, rüzgâr, hidroelektrik, jeotermal ve biokütle gibi yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelinirken, ısıtma ve soğutma sistemlerinde ise ısı pompası sistemine yönelinmektedir. Ulaşım sektöründe ise bu enerji dönüşümünü elektrifikasyon takip etmektedir. Kara ulaşımının ve bireysel ulaşımın en önemli parçası olan otomobillerimiz, bu doğrultuda elektrikli ve hibrit otomobillere evrilmektedir. Dünyanın yaşanabilir bir geleceğe sahip olması için mevcut sera gazı emisyon değerlerinin düşürülmesi gerektiği kabul edilmiştir. Ulaşım emisyonlarının azaltılmasına sebep olabilecek en büyük faktör elektrikli araçlara geçiştir. Bu çalışma kapsamında insanların bu durumun ne kadar farkında oldukları ve elektrikli araçların sera gazı emisyon üretimine etkileri incelenmiştir. Elektrikli araçlar; tam elektrikli araçlar, hibrit elektrikli araçlar, şarj edilebilir hibrit araçlar ve hafif hibrit araçlar olarak farklı kategorilerde değerlendirilmektedir. Bu tez çalışmasında elektrikli araçların çalışma mekanizmaları ve şarj yöntemleri incelenmiştir. Kullanılan elektrikli araçların ve şarj yöntemlerinin ABD, AB, Çin ve Türkiye'deki durumları incelenmiştir. Bu ülkelerdeki şarj alt yapısı ve elektrikli araç tercihleri değerlendirilmiştir. En fazla tercih edilen elektrikli araç üreticisi firmalarından bahsedilmiştir. Bununla birlikte ABD, AB, Çin ve Türkiye'deki elektrikli araç politikaları ile desteklerinden bahsedilmiş ve Türkiye'nin mevcut vergi düzenlemeleri verilmiştir. Değerlendirme kısmında uygulanan politikalar karşılaştırılmış ve Türkiye için politika önerilerinde bulunulmuştur. Tez çalışması çerçevesinde Türk vatandaşlarının elektrikli araçlara olan bakış açısını anlayabilmek için bir anket çalışması yapılmıştır. Bu anket çalışmasında insanların elektrikli araç tercihinde etken olan faktörleri, ülkede uygulanan mevcut vergi politikasından memnuiyetlerini ve tüketicilerin olası destek programlarından beklentilerini anlayabilmek için, varsa mevcut otomobilleri ve almayı düşündükleri otomobil ile ilgili sorular sorulmuştur. Anketimize toplam 350 kişi katılmış olup anketimiz internet üzerinden ve İTÜ Ayazağa Yerleşkesinde yüz yüze olarak yapılmıştır. Bu anket çalışmasının sonuçları Türkiye Cumhuriyeti'nin mevcut elektrikli araç politikasıyla birlikte değerlendirilmiş ve Türkiye için politika önerileri geliştirilmiştir. Anket sonuçlarına ek olarak TÜİK verilerinden yola çıkılarak Türkiye için otomobil kaynaklı sera gazı emisyon değerleri hesaplanmıştır. Elektrikli araçlara geçişin her geçen gün artması beklendiği için elektrikli araç oranının artığı senaryolar için hesaplamalar yapılmıştır. Buna ek olarak şarj istasyonlarının kullandığı elektriğin yenilenebilir kaynaklardan karşılanması durumunda sera gazı emisyon değerleri hesaplanmıştır. Hesaplamalar ve anket sonuçları neticesinde Türkiye'nin elektrikli araç politikaları ve bunun emisyon değerlerine olan etkileri yorumlanmıştır.