FBE- Makine Dinamiği, Titreşimi ve Akustiği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Konu "air intake system" ile FBE- Makine Dinamiği, Titreşimi ve Akustiği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTaşıt Hava Emiş Sisteminin Akustik Davranışının İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-12-02) Yakar, Özgün ; Erol, Haluk ; 10003779 ; Makina Dinamiği, Titreşim ve Akustiği ; Machine Dynamics, Vibration and AquisticsYüksek mühendislik bilgisi gerektiren ürünlerin tasarım sürecinde kullanılan analiz yöntemleri, bazı durumlarda yetersiz kalmakta ve tasarımdaki bilinmeyen sayısını arttırmaktadır. Bu nedenden ötürü, çeşitli analiz yöntemleri geliştirilmektedir. İstatistiksel Enerji Analizi yöntemi de, ürünün (genel olarak hava, uzay ve kara araçlarında uygulanmaktadır) modelinin kurulması, sistem ile ilgili parametrelerin belirlenmesi ve sonuç olarak da sistem cevabının oluşturulması prosesine “istatistiksel” bir bakış açısıyla yaklaşmaktadır. Alışılagelmiş yöntemler düşük frekans bandı için oldukça sağlıklı sonuçlar vermekte ve yapılan testler de bu analiz sonuçlarını doğruılar niteliktedir. Fakat çalışılan sistemlerin yüksek frekans bandındaki dinamik cevabı bilinmek istendiği zaman, bu alışılagelmiş analiz yöntemleri yetersiz kalmakta ve analiz sonuçları yüksek frekans bandında yanıltıcı olabilmektedir. İlk olarak uzayy araçlarında yapılan çalışmalarda ortaya çıkan “yüksek frekans bandı tahriği” ve incelenen sistemlerin bu frekans bandındaki hassasiyetleri, yeni bir yöntemin doğmasını sağlamıştır. Uzay araçlarının düşük kütleye sahip olması ve buna ragmen direngenliklerinin yüksek olması, yüksek frekans bandı tahriğine karşı bu araçları oldukça hassas kılmaktadır. Sistemlerin bu frekans bandındaki davranışı, birkaç bilim adamının dikkatini çekmiş, sonuç olarak yeni bir analiz yönteminin doğmasına neden olmuştur. 1960’ların başlarında, R.H. Lyon ve P.W.Smith Jr. isimli iki bilim adamı tarafından birbirlerinden habersiz bir şekilde, mekanik sistem modellerinin kurulması ve sistem cevabının hesaplanması amacıyla geliştirilen İstatistiksel Enerji Analizi yöntemi, zamanla diğer bilim adamlarının da katkısı ile diğer analiz yöntemlerine alternatif haline gelmiştir. Bugün uzay ve hava araçlarının tasarımından, otomobil gibi kara taşıtları kabin içi akustiği ve inşaat sektöründe bina içi akustiği tasarımına kadar çok çeşitli mühendislik uygulamalarında kullanılmaktadır. Yöntemin ismindeki İstatistiksel kelimesi, sistemin bazı parametre değerlerinin, istatistiksel olarak belirlenmesinden kaynaklanmaktadır. Enerji kelimesi ise, analizi yapılan yapının ivme, hız, deplasman gibi sistem parametrelerinin enerji ifadeleri kullanılarak oluşturulmasından kaynaklanmaktadır. Analiz kelimesi, bu yöntemin mühendislik problemlerinin çözümü amacıyla oluşturulmuş bir yol olduğunu belirtmektedir. Bu tez dahilinde, bir ağır vasıta hava emiş sisteminin dinamik davranışı, istatistiksel enerji analizi bakış açısıyla incelenmiştir. Genel olarak istatistiksel enerji analizinde, oda içi akustiği ve büyük yapıların dinamik davranışı, rahat bir şekilde modellenmekte ve analiz edilmektedir. İncelenen ağır vasıta hava emiş sistemi, küçük yapı elemanlarından oluşmaktadır, bu durumdan ötürü sistemin düşük frekans dinamik cevabı pek güvenilir değildir. Bu nedenle analiz 500 Hz frekans bandından itibaren yapılmıştır. İncelenen sistemin dinamik cevabı yüksek frekans bölgesinde daha güvenilir olduğu için, bu bölgede oluşabilecek gürültünün etkinliği daha rahat bir şekilde tespit edilebilmiştir. Örneğin turbo kaynaklı gürültülerin etkinliği ve yayılma yolları tespit edilmiş ve bu problemin çözümü anlamında bazı aksiyonlar alınmıştır.