FBE- Makine Mühendisliği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece doktora düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Konu "acoustics" ile FBE- Makine Mühendisliği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeDar Gözenekli Kanalların Akustik Ve Akış Davranışlarının Optimizasyonu - Dizel Partikül Filtresine Uygulanması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016-10-05) Öztürk, Sinem ; Erol, Haluk ; 10126719 ; Makina Mühendisliği ; Mechanical EngineeringDar gözenekli kanallar otomobil motorlarından, ısı değiştiricilerine, gaz türbinlerine kadar birçok mühendislik uygulamasında yer alır. Bu nedenle bilimsel ve teknik alanda birçok çalışmaya konu olmuştur. Dar gözenekli kanal uygulamasına en iyi örneklerden biri de Dizel Partikül Filtreleridir (DPF). Hava kirliliğinde önemli bir payı olan dizel egzoz gazlarının kötü etkilerini azaltmak için otomobillerde kullanılan DPF’ler birçok ülkede standart haline gelmektedir. DPF’lerin esas amacının duman partiküllerinin zararlı emisyonunu azaltmak olmasına rağmen, aynı zamanda akustik emisyonu da etkilerler. Dizel motorların araç pazarındaki payının giderek artmasıyla, hava kirliliği ve gürültü gibi çevresel etkilerinin de olmasından dolayı DPF’ler inceleme konusu olmaya başlamıştır. Son 20 yıl içinde, DPF’lerin performansı birçok teorik ve deneysel çalışmaya konu olmuştur. Yapılan detaylı literatür araştırması sonucunda dar gözenekli kanallar ve bunun bir uygulaması olan DPF’ler ile ilgili olarak çok sayıda çalışma olduğu, ancak bunların akustiği ile ilgili çalışmaların sayısının oldukça sınırlı olduğu görülmüştür. Bu tezin amacı dar gözenekli kanalların akustik davranışını, mühendislik uygulamalarından biri olan DPF’ler özelinde yapılan detaylı çalışmalar ile incelemektir. Bu amaçla analitik, deneysel, parametrik ve sayısal çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler kullanılarak DPF’nin akustiği üzerine bir optimizasyon çalışması yapılmıştır. DPF’nin akustik performansını belirlemek için ses iletim kaybı ve basınç kaybı parametreleri kullanılmıştır. Bu tezde ilk olarak, DPF’ler transfer matris metodu kullanılarak analitik olarak modellenmiştir. Analitik model, literatürde yer alan çalışmalardaki sonuçlar ile doğrulandıktan sonra, model üzerinde bazı parametrelerin DPF’lerin akustik davranışına etkileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Benzer çalışma COMSOL programı kullanılarak oluşturulan sayısal model ile de gerçekleştirilmiştir. Tez kapsamında, ayrıca, DPF’lerin akış ve akustik ölçümleri gerçekleştirilmiştir. Bu deneysel çalışmalar ile DPF’lerin akustik performansını değerlendirmek üzere ses iletim kayıpları ve geri basınç kayıpları belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar, önceden oluşturulmuş olan analitik modeli ve sayısal modeli doğrulamak için kullanılmıştır. Tezde son olarak, DPF’lerin akustik performansını geliştirmek için optimizasyon çalışması gerçekleştirilmiştir. İlk defa bu çalışma ile DPF’lerin akustik optimizasyonu, literatürde yer alan birkaç parametrenin etkisinin belirlenerek yeni bir tasarım önerisi olmaktan öteye geçmiş ve hedeflenen sınırlar içerisinde DPF’lerin akustiğini en uygun hale getirecek olan tasarım belirlenmiştir. Bu yapılırken, DPF’ler için önemli olan diğer bir parametre, basınç kaybı parametresi de göz önüne alınarak, çok ölçütlü bir optimizasyon probleminin çözümü şeklinde de kurgulanmıştır. Optimizasyon için birbirinden farklı yöntemler kullanılmıştır. İlk olarak Ardışık Kuadratik Programlama ve Nelder-Mead yöntemleri kullanılmış, ardından genetik algoritmalardan Parçacık Sürü Optimizasyonu ve Hızlı ve Elitist Çok Ölçütlü Genetik Algoritma: NSGA-II yöntemleri kullanılmıştır.