Yazar "Abbaszadeh, Mohammadamin" ile 'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
Ögeİstanbul'da Işıklı Kavşaklarda Sola Ve Sağa Dönen Akımlar İçin Birim Otomobil Eşdeğerinin (bote) Araştırması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016-04-27) Abbaszadeh, Mohammadamin ; Öğüt, Kemal Selçuk ; 10108191 ; İnşaat Mühendisliği ; Civil EngineeringBirim otomobil eşdeğerliği (BOtE) herhangi bir ağır taşıtın aynı trafik şartlarında kaç tane otomobili ifade ettiğini göstermektedir. BOtE’nin kullanılmasıyla, trafikteki farklı taşıtlar aynı cinsten ifade edilmekte, aynı zamanda ağır taşıtların yavaşlama, hızlanma, manevra kabiliyeti ve kapladıkları alandan dolayı otomobillerden olan farkları, çeşitli hesaplamalarda dikkate alınarak gerçeğe daha yakın sonuçlar elde edilmektedir. Bu tez çalışmasında İstanbul ilinde, sağa ve sola dönüşlerin ayrılmış olduğu 4 tane ışıklı kavşakta BOtE 6 farklı taşıt türü olan minibüs, kamyonet, midibüs, kamyon, otobüs ve tır için hesaplanmıştır. BOtE hesaplamasında farklı yöntemler kullanılmaktadır. Bu tez çalışması kapsamında veri toplama açısından daha pratik olan zaman cinsinden aralık yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemde zaman cinsinden aralık degerlerinin doygun değere ulaşmış olması ve başlangıç kayıplarından etkilenmemesi gerekmektedir ve bunu gerçekleştirmek için 4. taşıttan sonraki zaman cinsinden aralık değerleri dikkate alınmıştır. Küçükbakkalköy Hal Kavşağı ve İMKB Meslek Lisesi Kavşağı sola dönen akımların incelendiği ve Beşiktaş Meydan Kavşağı ve Fındıkzade Kavşağı sağa dönen akımların incelendiği kavşaklar olarak bu çalışma kapsamında yer almaktadır. Ölçümler yapılırken, araçların arasındaki zaman cinsinden aralıklar ölçülmüş, bununla birlikte araçların türü kayıt edilmiştir. Bu şekilde zaman cinsinden aralık değerleri taşıt bileşimlerine göre sınıflandırılmıştır. Ölçülmüş olan zaman cinsinden doygun aralık değerleri, sol ve sağa dönen akımlar olarak farklı özelliklere sahip oldukları için değerlendirmeleri ayrı ayrı yapılmıştır. Bunlardan her birinde iki kavşak ve her kavşakta iki şeritte ölçümler yapılmıştır. Sağa veya sola dönen akımların incelendiği kavşaklarda, aynı kavşaktaki sağ ve sol şeritlerden elde edilen verilerin ve ayrıca farklı kavşakların sağ veya sol şeritlerinden toplanan verilerin aynı toplumdan gelip gelmediği ve neticede birleştirebilmelerinin mümkün olup olmadığı aranmıştır. Bu serilerin t testi yardımıyla aynı toplumu ifade ettikleri ve birleştirerek daha büyük bir örneklem için BOtE’nin belirlenmesi araştırılmıştır. Ölçülmüş olan değerler istatistik açıdan aynı toplumdan gelmeseler bile, birleştirilerek daha büyük bir örneklem için BOtE’nin hesaplanması amaçlanmıştır. Elde edilen veriler zaman cinsinden aralık yönteminin üç farklı yaklaşımı için ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Birinci yaklaşımda ağır taşıtın zaman cinsinden doygun aralık değeri ile otomobilin zaman cinsinden doygun aralık değeri oranlanarak BOtE hesaplanmıştır. İkinci yaklaşımda ağır taşıtın arkasındaki araçlara yaptığı geciktirici ektinin de hesaplara katılmasıyla BOtE bulunmuştur. Üçüncü yaklaşımda araç türlerinin sayısına bağlı olarak zaman cinsinden doygun aralık değerlerinin bir düzeltme katsayısıyla değişmesi ve BOtE’nin hesaplanması yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, Miller, Molina ve Partha Saha yaklaşımıyla elde edilen BOtE’ler, sola ve sağa dönen akımlar için ayrı ayrı verilmiştir.