FBE- Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Barut, Murat" ile FBE- Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeSincap Kafesli Asenkron Motorların Algılayıcısız Yüksek Başarımlı Kontrolüne Yönelik Genişletilmiş Kalman Filtresi Tasarım Ve Uygulaması(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Barut, Murat ; Gökaşan, Metın ; Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği ; Control and Computer EngineeringBu çalışmanın temel katkısı, sıfır hızı da içeren geniş bir aralıkta hız kontrolü yapamak üzere sincap kafesli asenkron motorların (SKASM’lerin) hız algılayıcısız DMK’sı ve doğrudan AYK’sı için elektrik ve/veya mekanik belirsizlikleri hesaba katan yeni GKF temelli kestirim algoritmalarını geliştirme ve gerçeklemedir. Bu açıdan, hız algılayıcısız kontrol için herhangi bir yüksek frekanslı işarete gereksinim duymaksızın rotor direnci ve/veya rotor açısal hızı w ile birlikte yük momenti tL’nin eş zamanlı olarak kestirildiği GKF temelli kestirim üzerine bilinen ilk çalışmadır. Ayrıca, açısal hızın sabit parametre gibi düşünüldüğü önceki GKF temelli kestirim çalışmalarından farklı olarak, bu çalışmada w, mekanik hareket eşitliğinin kullanımı ile bir durum olarak kestirilmiştir. Ayrıca, SKASM’lerin algılayıcısız hız ve/veya pozisyon kontrolünde sürtünme etkilerinin de başarımı kötüleştirdiği bilinmektedir. Yapılan çalışmada bu konuyu adreslemek için tL’nin kestirimi özellikle sürekli durumdaki kulomb ve viskoz sürtünme etkilerini hesaba katmak üzere sabit bir parametre gibi gerçekleştirilmiştir. Önerilen GKF algoritmalarında, çıkış olarak da ölçülen stator akımlarına (duran stator ekseninde) ilave olarak, stator ve/veya rotor akı bileşenleri de kestirilmiştir. Ayrıca, iyileşmiş bir kestirim doğruluğu için geliştirilen GKF algoritmaları, analog sayısal dönüştürücüdeki sınırlı kelime uzunluğundan kaynaklanan kontrol giriş hatasını da dikkate almaktadır. İlave olarak, geliştirilen kestirim şemalarını daha gerçekçi bir yaklaşımla değerlendirmek için a.a sürücüsü ile darbe genişlik modülasyonlu gerilimler SKASM’ye uygulanmıştır. Son olarak kestiriciler, sıfır hızda sürekli çalışmayı da içeren geniş bir hız aralığındaki başarımı kapsayacak şekilde yükün (hız ile doğrusal ve basamak biçimli) ve hızın ani değişimleri altında deneysel ve/veya benzetimlerle zorlanmıştır. Önceki çalışmalarla karşılaştırıldığında, kestirim şemalarının tatmin edici başarımı, belirsiz yükler ve/veya değişen rotor direncinde gösterilmiştir.