Müzikoloji ve Müzik Teorisi Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Yazar "Doğrusöz, Nilgün" ile Müzikoloji ve Müzik Teorisi Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTürkiye'nin müziklerinde "makam" kavramının 1980 sonrasında kültürel anlamı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012-09-06) Tohumcu, Ahmed ; Doğrusöz, Nilgün ; 414062002 ; Müzikoloji ve Müzik Teorisi ; Musicology and Music TheoryBu çalışma, Türkiye'de üretilen müziklerin ve bu müziklerin geleneksel bağlamda enönemli unsur ve bileşeni olan makam kavramının, tarihsel süreçte içinde üretildiğicoğrafyadaki sosyo-kültürel değişimle birlikte geçirdiği evrim sonucunda, özellikle20. yüzyılda modernleşme ve küreselleşme gibi faktörlerle uğradığı metamorfozbaşkalaşımsürecine ve bu süreç sonucunda günümüzde sosyo-kültürel bağlamdanasıl şekillendiği ve anlamlandırıldığına odaklanmaktadır.Kültürel açıdan en basit ve genel tanımıyla makam kavramı, bir toplumun kültürelözellikleri çerçevesinde üretilmiş müziksel oluşumları meydana getiren bir ifadeşekli olarak tanımlanabilir. Bu bakımdan makam kavramı, kullanıldığı başkatoplumlarda olduğu gibi, geçmişten günümüze Türkiye'nin müzik üretimleri içindede kültürel bir unsur ve gösterge niteliğinde yer almış, bu nedenle de oldukça yaygınbir uygulama alanı bulmuştur. Makam kavramı bu yönüyle kavramsal açıdan statik,uygulama açısından ise dinamik bir niteliğe sahiptir. Tarihsel süreçte Türkiye'deyaşanan kültürel değişimler, makamın kavramsal niteliklerini değiştirmezken,uygulama alanlarında belirgin değişimler yaşanmasına neden olmuştur. Bu nedenleçalışmada, Türkiye'de gerçekleşen ve kavramsal açıdan değişmezken uygulamaalanlarında değişimler görülen makamsal müzik üretimleri için genel anlamda 'TürkMakam Müziği' terimi kullanılmıştır. Bu bakımdan Türk Makam Müziği, Türkiye'degeçmişten günümüze ve dolayısıyla gelenekten popülere uzanan tarihsel çizgide,makam kavramı ve bu kavramdan hareketle meydana getirilmiş bütün müzikseloluşumları ifade ve temsil eder.Türk Makam Müziği'nin form, terminoloji, üslup/tavır, çalgı ve ses ortamı gibigeleneksel unsurları bahsedilen hızlı toplumsal etkileşim karşısında çabukçadeğişmiş ve bu değişim geleneksel ve popüler arasındaki farkları ve benzerliklerivurgulayarak farklı uçların meydana gelmesini sağlamıştır. Bu bağlamda tezin amacı,TMM uygulamalarında yaşanan değişimi, TMM'nin en önemli ve değişmeyenbelirleyici unsuru olan makam kavramından hareketle, TMM'ne ve dolayısıylamakam kavramına atfedilen sosyo-kültürel anlamı ve bu anlamı belirleyen unsurlarıortaya çıkarmak şeklinde ifade edilebilir. Bu bakımdan bahsetmiş olduğumuzkültürel değişimlerin sanatsal bir olgu olan müzik alanı üzerinden okunabileceği degöz önünde bulundurulursa, bu değişimlerin Türk Makam Müziği adı altındaki genelmakamsal uygulamaların analizi ile tespit edilebileceği de söylenebilir. Bu nedenle,öncelikle Türk Makam Müziği'nin kavramsal açıdan teknik ve teorik boyuttaifadelerinin ve bu olguyu oluşturan yapıtaşlarının anlaşılması gerekir.Bu bağlamda çalışmada, metodolojik altyapıyı oluşturan alan araştırması kapsamındabelirlenen çeşitli kişilerle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilmiş verilerden dehareketle, TMM üzerinden makam kavramına atfedilen anlamlar tespit edilmiş, farklıbakış açılarıyla makama atfedilen bireysel ve toplumsal anlamlar üzerindenTürkiye'de makam kavramının günümüz perspektifinde anlamını belirleyen gelenek,terminoloji, ses ortamı ve kuşaklararası değişimler gibi unsurları üzerindendeğerlendirme ve analizler gerçekleştirilmiştir.
-
ÖgeYerelden Küresele Açılan Bir Model Olarak, Erkan Oğur'un Perdesiz Gitar İcracılığı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014) Arın, Mustafa Eren ; Doğrusöz, Nilgün ; 359966 ; Müzikoloji ve Müzik Teorisi ; Musicology and Music TheoryLut ailesinin bir alt kolu olarak perdesiz gitar'ın tarihsel kökeni, M.Ö 2000'lerde Akdeniz havzası ve Mezopotamya'da görülen ilk telli çalgı örneklerine kadar uzanır. Bugün bilinen anlamda perdesiz gitarın ilk mucidi Henry Partch'dır. Bununla birlikte Perdesiz Gitarın kullanıldığı ilk ticari kayıt (1965) her ne kadar John Cale ve Sterling Morrison tarafından bestelenmiş "Paslanmaz Çelik Gamelan" isimli eser olsa da; perdesiz gitarı bir tür slayt gitar(slide guitar) gibi değerlendirip albümlerinde genişce yer veren ilk müzisyen Frank Zappa'dır. Öte yandan Erkan Oğur'un elinde Perdesiz gitar; Türk Halk ve Geleneksel Müziğinin kendine özgü üslup ve tavır özelliklerini yansıtabilen ve bunu gitarın geniş ifade olanaklarını kullanarak yapan bir çalgıya dönüşmüştür.