FBE- Mekatronik Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Araz, Semih" ile FBE- Mekatronik Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTek Silindirli Bir Dizel Motorun Tork Oluşum Modeli Ve Kontrolü(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-06-26) Araz, Semih ; Ergenç, Ali Fuat ; 10041281 ; Mekatronik Mühendisliği ; Mechatronics EngineeringTeknolojinin ilerlemesi ile birlikte dünyamızı tehdit etmeye başlayan hava kirliliğide gün geçtikçe daha ciddi boyutlara ulaşmakta ve bu kirlenmede egzoz emisyonları ciddi boyutta önem taşımaktadır. Ayrıca yeryüzündeki petrol kaynaklarının hızla azalması ve içten yanmalı motorlarda kullanılan yakıtların arz-talep dengesi doğrultusunda fiyatlarının artması, ülkeler için önemli yükler oluşturmaktadır. Bu gibi sebeplerden dolayı bu tür yakıtların daha ekonomik tüketilebilmesi için bugüne kadar bir çok çalışma yapılmıştır. Genellikle içten yanmalı motorlar ile ilgili çalışmalar, ilerlemenin artık mekanik yönde değil, silindir içinde yanan yakıttan elde edilen enerjinin daha iyi kullanılabilmesi amacı ile yanma olayının iyileştirilmesi yönünde olduğunu sergilemektedir. Bu nedenle içten yanmalı motorlarda verimin artırılması ve yakıt tüketiminin azaltılması için yapılan çalışmaların çoğu yanma kalitesini artırmaya yönelik olmuştur. Bu tarz araştırmaların en önemli ve gerekli parçası deney motorlardır. Deney masraflarını azaltması, geliştirme zamanlarını en aza indirmesi ve büyük bir esnekliği olmasından dolayı araştırma motorları olarak genellikle tek silindirli motorlar kullanılmaktadır. Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) kapsamında Yıldız Teknik Üniversitesi Motor Labaratuvarı’nda yürütülen proje kapsamında Lombardini LDA 450 tipi tek silindirli bir dizel motor farklı yakıtların optimum çalışma sürelerinin belirlenmesine imkan sağlayacak, püskürtme avansı, süresi, adedi ve basıncı (600 ile 1600 bar) arasında kontrol edilebilen bir Ar-Ge motoruna dönüştürülmektedir. Projenin bu master tezi kapsamında, motor parametrelerine göre kinematik-dinamik hesaplamaları ile birlikte deney motoruna ait anlık yanma olayı Matlab/Simulink pragramı kullanılarak modellenmektedir. Silindir içindeki yanma sonucunda oluşan basınca ve motorun dinamik hesaplamalarına bağlı olarak hesaplanan indike tork için bir motor simülatörü geliştirilmektedir. Bu sayede, motorda yanma olayına etki eden parametrelerde yapılacak olan değişikliklerin, basınç ve tork üzerindeki etkisi incelenebilmektedir. Yapılan similasyon çalışmalarının sonuçları ile deney motorundan elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Böylelikle, modellemenin getirmiş olduğu kolaylıklar ile hatalar minimuma indirilerek belirli parametrelerin kontrollü ve güvenilir bir şekilde değiştirilebilmesine ve model üzerinden çalışmaya yön verebilmesine imkan sağlanmaktadır. Modellemedeki amaç, dizel motorun kalibrasyonunda ve kontrol algoritması geliştirmek için oluşturulmuş basit bir dizel motor modelinden beslenebilmesi gereğidir. Bunun anlamı, oluşturulan modelin donanım ile benzetim (HIL) simulasyonlarında dizel motor modeli ile beraber kolayca kullanılabilmesidir. Bu simülatör ticari araçlarda tork kontrol sisteminde kullanılabilir niteliği taşıyan ilerideki projeler için ilk adım niteliği taşımaktadır.