FBE- Sistem Dinamiği ve Kontrol Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Ada, Celal" ile FBE- Sistem Dinamiği ve Kontrol Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeHavadan Karaya Atılan Bir Tank-savar Füzesi İçin Otopilot Tasarımları, Karşılaştırılması Ve Terminal Güdüm Çalışması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01-06) Ada, Celal ; Kural, Ayhan ; Sistem Dinamiği ve Kontrol ; System Dynamics and ControlBu tezde, havadan karaya bir anti-tank füzesi modellenmiş ve modellenen füze için üç farklı kontrol yöntemiyle tasarlanan otopilot ve terminal faz güdüm tasarımları yapılmış ve performansları incelenmiştir. Bu kapsamda, aerodinamik dataları Missile DATCOM programı kullanılarak elde edilmiş bir anti-tank füzesinin, Matlab SIMULINK kullanılarak doğrusal olmayan benzetimi yapılmış ve daha sonra bu benzetime hedef modeli eklenmiştir. Füzenin istenilen performansta gürbüz bir şekilde çalışabilmesi için hazırlanan doğrusal olmayan füze modeli tasarım noktaları etrafında doğrusallaştırılmış ve bu noktalar etrafında otopilot algortiması tasarımları yapılmıştır. Savunma sanayi sektöründe sıklıkla tercih edilden üç çevrimli klasik kontrol ve kutup atamalı kontrol yöntemleri kullanılarak otopilot algoritması tasarlanmıştır. Füzeninin kontrol döngüsü tasarlandıktan sonra güdüm algoritması geliştirilerek füzenin hedefi vurması sağlanmıştır. Benzetimde doğrusal olmayan füze modeli üzerinde doğrusal füze modeli kullanılarak tasarlanan otopilot algortiması koşturulmuş ve performans incelemesi yapılmıştır. Uçuş sırasında harcanan kontrol eforunu minimize etmek, modelleme belirsizliklerine ve stotastik bozuculara karşı kapalı döngü sistemi duyarsız hale getirmek için Model Öngörülü Kontrol yöntemi üçüncü bir otopilot algoritması olarak tasarlanmış ve doğrusal olmayan benzetimde testleri yapılmıştır. Otopilot algortimalarını test edebilmek için MATLAB SIMULINK kullanılarak doğrusal ve doğrusal olmayan füze benzetimi hazırlanmıştır. Füze benzetimleri koşturularak otopilotlar önce doğrusal ortamda ardından doğrusal olmayan ortamda çalışma performansları gözlemlenmiştir. Daha sonra benzetimlere bozucu etkiler katılarak otopilot gürbüzlük ve performans gözlemleri yapılmıştır. Doğrusal füze benzetiminde otopilot performansı basamak girdiye karşılık gelen sistem cevabı incelenerek yapılırken, doğrusal olmayan benzetimde arafaz ve terminal faz güdüm kanunu tarafından hesaplanan otopilot referans girdilerine göre füzenin sergilediği performans incelenmiştir.