LEE- Müzik Teorisi ve Kompozisyon Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Yazar "Baysal, Ozan" ile LEE- Müzik Teorisi ve Kompozisyon Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeElliott Carter'ın müziğinde zamanın ifadesel gücü: Metrik/Tempo modülasyonlar ve Proustçu zaman(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Uluçınar, Tümer ; Baysal, Ozan ; 409201207 ; Müzik Teorisi ve Kompozisyon Yüksek Lisans ProgramıBu çalışma, Elliott Carter'ın kompozisyon tekniğindeki zaman kullanımı hakkında, Metrik / Tempo Modülasyonlarla birlikte Proustçu zaman kavramı üzerinden ayrıntılı bir inceleme sunmaktadır. Süreç boyunca, Carter'ın zaman kullanımının müzikal yapıya olan etkileri üzerine odaklanılmış, Metrik / Tempo modülasyonların nasıl kullanıldığı araştırılmış ve Proustçu zaman kavramının müziğe nasıl yansıdığı açıklığa kavuşturulmuştur. Bu yöntemle, Carter'ın kompozisyonlarında bu unsurların müzikal süreçlere nasıl etki ettiği ve müziğin ifadesel gücünün nasıl zenginleştiği ayrıntılı bir şekilde ortaya konulmaktadır. Birinci bölümde, çalışmanın amacı ve kapsamı açıklanmakta olup, yirminci yüzyıl sanat anlayışı ve bireysellik kavramına odaklanılarak, Carter'ın bu dönemdeki sürecinden bahsedilmektedir. Aynı zamanda, Carter'ın yanı sıra diğer önemli besteciler ve yirminci yüzyıl sanat anlayışıyla birlikte sürecin getirdiği bazı yeniliklerden ve fikirlerden bahsedilerek dönemin genel dokusu anlatılmaktadır. İkinci bölümde, Elliott Carter'ın hayatındaki önemli müzikal dönüm noktalarını inceleyerek, gençlik yıllarındaki müzik eğitimi, etkilendiği besteciler ve müzikal akımlar üzerinden kendi özgünlüğünü keşfetme yolculuğu detaylı bir şekilde anlatılmaktadır. Burada, müzikal dönemler kategorize edilmiş ve her dönemin teknik ve stil özellikleri dikkate alınarak önemli eserleri incelenmiştir. Böylece, Carter'ın müzikal evrimi ve farklı dönemlerdeki yaratıcı yaklaşımları daha net bir şekilde anlaşılır hale getirilmiştir. Üçüncü bölümde ise çalışmamızın ana konusu olan "Metrik / Tempo Modülasyonlar ve Proustçu Zaman" konusu incelenmekte ve bu süreçte ilk olarak metrik ve tempo modülasyonların matematiksel hesaplama yöntemleri ele alınmaktadır. Ardından, modülasyon çeşitleri ve bunların kompozisyon sürecinde kullanım amacı ve kullanım teknikleri, örneklerle beraber detaylıca irdelenmekte ve kategorize edilmektedir. Bölümün ilerleyen kısmında ise, Proustçu zaman ayrıntılı bir şekilde açıklanacak ve ardından zaman konusu, bellek, süreklilik, eşzamanlılık ve dönüşüm gibi faktörlerle birlikte incelenecektir. Ayrıca, Proustçu zamanın edebiyattaki kullanımı ve bu kavramın müzikal dile nasıl aktarıldığı üzerinde durulmakta olup; edebi ve müzikal örneklerin karşılaştırılması yoluyla bu süreç detaylandırılmaktadır. Bu karşılaştırmalar ve bütünleşik inceleme süreci, Proustçu zaman kavramının edebiyattan müzik diline nasıl aktarıldığının daha iyi anlaşılmasına yardımcı olmayı hedeflerken, bununla birlikte zaman kavramının bellek üzerinden nasıl işlendiği ve dönüştürüldüğü konularına da değinerek, bu karmaşık geçişin daha anlaşılır bir portresini çizmeyi hedeflemektedir. Sonuç bölümünde ise metrik modülasyonların müzikal yapı içerisinde sadece teknik bir araç olmadığı, bu modülasyon yöntemlerinin temelinde bulunan kavramsal ilişkiler ve kompozisyon içerisinde hangi amaçla yapıldığı gibi soruları açıklığa kavuşturan bulgulara yer verilmiştir. Bununla birlikte, Proustçu zamanın müzikal yapıya olan etkisi de incelenmiş olup bu bağlamda, zaman, bellek ve eşzamanlılık gibi öğelerin müziğin ifadesel dilinde nasıl kullanıldığı ve bu kullanımın temsil ettiği fikirlerin neler olduğu ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına dayanarak, bu çalışma, Carter'ın kompozisyon teknikleriyle ilgili daha fazla ayrıntıya ulaşmak isteyen bestecilere, teorisyenlere, müzikologlara ve yorumculara yönelik bir kaynak sunmayı hedeflemektedir.
-
ÖgeTürk ve Amerikan korku sineması müzik ve ses tasarımında dini ögeler(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-06-19) Cihangir, Sima ; Baysal, Ozan ; 409211212 ; Müzik Teorisi ve KompozisyonBu çalışma, korku sinemasında dini sembollerin ses ve müzik tasarımındaki etkilerinin incelenmesine odaklanmaktadır. Özellikle, dini temalar etrafında şekillenen Türk ve Amerikan korku filmlerine odaklanılmıştır. Temel amaç, her iki ülkenin din temalı korku filmlerinde ses ve müziğin anlatı üzerindeki etkisini analiz etmek ve bu filmlerdeki korku unsurlarının izleyiciye ses yoluyla nasıl aktarıldığını açıklamaktır. Bu çalışma, korku sinemasının anlatısında müzik ve ses tasarımının önemini vurgulamakta ve aynı zamanda Türk ve Amerikan din temalı korku filmleri arasındaki estetik farklılıkları da incelemektedir. Filmlerdeki ürkütücü sesler belirlenmekte ve korkutucu ses kavramının kültürel olarak nasıl algılandı tartışılmaktadır. Toplamda altı film ve on dokuz sahne analiz edilmiştir. Türk korku sinemasının Amerikan korku sinemasıyla karşılaştırılmasının sebebi, yerli sinema hariç Türkiye'de en çok izlenen korku filmlerinin Amerikan filmleri olmasıdır. Çalışmada dini unsurlar odağa alındığından filmlerin yayınlandığı yıl farklılığı veya teknolojik gelişmeler göz ardı edilmiştir. Sadece din temalı filmler bağlamında izlenme oranları dikkate alınmış ve her iki ülkenin en çok talep gören filmlerindeki ses ve müzik tercihleri karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada, özellikle din temalı korku sinemasına odaklanılmıştır. Din temalı korku filmleri, ses ve müzik efektlerini, farklı alt türlerdeki korku filmlerine göre daha fazla kullanmakta ve ses üzerinden bir anlatı oluşturmaktadırlar. Özellikle Türk korku sinemasından örneklenen filmlerde, ses aracılığıyla izleyiciye farklı bir anlatı oluşturulduğu görülmüştür. Öyle ki, filmlerin sesleri kapatılırsa, din temalı filmler olduklarının anlaşılması bile güçleşmektedir. Türk korku sinemasının karşısına Amerikan korku sinemasının örneklenmesinin nedeni ise, Türkiye'de yerli sinema hariç en çok izlenen korku filmlerinin Amerikan filmleri olmasıdır. Her iki ülke sinemasından örneklenen filmler, Box Office verilerine göre seçilmiştir. Çalışmanın önemi, korku sinemasında müzik ve ses tasarımının film anlatısındaki yerinin önemini vurgulamaktır. Ayrı olarak Amerikan ve Türk din temalı korku sinemasının estetik tercihlerindeki farklılıklar da analiz edilmiştir. Ses ve müzik tercihlerindeki temel benzerlik ve farklılıkları daha iyi anlamak için her filmin anlatısında benzer olarak yer alan sahneler belirlenmiş ve benzerlik taşıyan sahnelerde ses ve müziğin yerleştirilmesi gözlemlenmiştir. Sahneler, "Öteki ile Tanışma"; "Ele Geçirilme (Possesion)" ve "Şeytan Çıkarma (Exorcism)" olmak üzere üç ana başlık altında analiz edilmiştir. Derlenen sahneler görsel ve işitsel açıdan değerlendirilmiş, literatür taramasından faydalanılarak dini sembollerle eşleştirilerek tartışılmıştır. Sonuç olarak din temalı korku filmlerinin, diğer alt türlere göre daha fazla ses ve müzik etkilerinden faydalandığı ve bunları anlatı araçları olarak etkili bir şekilde kullandıkları görülmüştür. Özellikle Türk korku filmlerinde ses aracılığıyla din temalı anlatıyı güçlendiren bir yapı kurulduğu saptanmıştır.