FBE- Bilgisayar Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Akalın, Neziha" ile FBE- Bilgisayar Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
Ögeİnsansı Robot Destekli İşaret Dili Öğretimi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-02-18) Akalın, Neziha ; Köse, Hatice ; 10026127 ; Bilgisayar Mühendisliği ; Computer EngineeringBu tez çalışmasında insansı robotların işaret dili öğretimini de kullanılması amaçlanmıştır. İnsansı robotlar, taklit tabanlı etkileşim oyunlarıyla iletişim problemi olan kişilere bilhassa işitme engelli ve otistik çocuklara yardımcı olmak için görevlendirilmiştir. Bu çalışma göstermiştir ki insansı robotlar, işaret dili öğretiminde etkili bir araç olarak kullanılabilirler. Bu tez kapsamında işaret dili eğitiminin bir parçası olarak kullanılmak üzere sosyal robotik bir çatı (framework) önerilmiştir. Önerilen çatı sistemi tanıma modülü, gerçekleme modülü ve davranış veri tabanı içerir. Aile bireyleri ve eğitmenler tarafından kullanılabilecek sistem, duygu tanıma, görüntü tanıma, hareket tanıma, yüz tanıma ve konuşma tanıma modülleri içerir. Çalışmada iki tip insansı robot kullanılmıştır; Nao H-25 ve Robovie R3. Bu çalışmada insansı bir robotun işaret dili öğretimindeki yararlılığı ve performansı değerlendirilmiştir. Gerçeklenmiş sistem, çocuğun ilgi durumunu tespit etmek için yüz izleme sistemi kullanmaktadır. Sistemin yapısı çocuğun robotun karşısında öğretmen, öğrenci ve arkadaş rollerini almasını sağlar. Çocuğun değişik roller alarak sosyal iletişim ve etkileşim yeteneklerinin gelişmesi, kendine güveninin artması hedeflenmiştir. Deneyler, çocuklarla test edilmeden önce ilk olarak yetişkinlerle test edilmiştir. Yetişkinlerle yaptığımız testlerde asıl amacımız, işitme bozukluğu olan çocuklarla herhangi bir test yapmadan önce deney düzeneğinin mümkün olduğunca mükemmelleştirilebilmesi için atılması gereken adımların belirlenmesidir. Testlerden elde edilen ilk sonuçlar, insansı robot ve çocuklar arasında daha uygun bir etkileşim kurulabilmesini sağlamak amacıyla yapılması gereken değişikliklerde yol gösterici olmuştur.