Tünel Açma Makinelerinin (tbm) Performansına Etki Eden Etkenler Ve Kadıköy Kartal Tünelinde Kullanılan Tbm’in Performansının Arazi Penetrasyon İndisi İle Kestirilmesi

thumbnail.default.alt
Tarih
2010-06-15
Yazarlar
Arıoğlu, Sami Enis
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Ele alınan çalışmada sağlam kaya tünel açma makinelerinin (TBM) performanslarına etki eden etkenler araştırılmış ve bunların TBM performansına nasıl ve ne denli etkilediği literatürden örneklerle ve Anadoluray Kadıköy Kartal Metro Projesi kullanılarak gösterilmeye çalışılmıştır. Bu sayede TBM performansına etki eden etkenlerin ne denli çeşitlilik sergileyebildiği ve TBM tasarımının kazı performansına çok yüksek oranlarda etkileyebileceği gösterilmiştir. Ayrıca değişen formasyon mekanik özelliklerine bağlı olarak sağlam kaya TBM lerin performanslarının tahminine yönelik çeşitli performans tahmin yöntemleri, arazi penetrasyon indeksi (FPI) cinsinden verilmiş, ve verilen tahmin yöntemlerinin kullanımı sayısal örneklerle gösterilmiştir. TBM performansının tahmininde arazi penetrasyon indeksinin (FPI) kullanılması sonucu benzer formasyon mekanik özellikleri için benzer değerlerin elde edildiği görülmüştür. Nitekim Anadoluray Kadıköy Metro Projesi için farklı performans yaklaşımlarında kabul edilebilir doğrulukta sonuçlar elde edilmiş ve literatürde verilen benzer formasyon şartlarında benzer sonuçların alındığı görülmüştür.
In this study; the factors affecting the performance of hard rock TBMs have been investigated, and the nature and extent of their effects have been demonstrated through examples from the literature and the Anadoluray Kadıköy Kartal Metro Project. Thus, the variety of the factors influencing the TBM performance together with the significance of the TBM design in excavation performance has also been depicted. Various methods utilized for estimating the performance of solid rock TBMs in different formation mechanical conditions have been provided in terms of field penetration index (FPI), and the use of the estimation methods has been revealed by means of numerical examples. It has been seen that the use of the field penetration index in TBM performance has resulted in similar values for similar formation mechanical properties. Hence, acceptable results have been acquired in the different performance approaches for the Kadıköy – Kartal Metro Project. These results are also compatible with those of similar formation conditions in the literature.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2010
Anahtar kelimeler
TBM, Performans tahmini, Arazi penetrasyon indeksi, TBM, Performance estimation, Field penetration index
Alıntı