Mercedes-Benz konsept midibüs fikrinin oluşumundan, midibüs'ün tasarlanmasına kadar izlenen adımların sistematik konstrüksiyon ile desteklenmesi

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Gökşenli, Ali
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science And Technology
Özet
Bu çalismada sistematik konstrüksiyonun pratikte uygulanmasi sonucu Mercedes- Benz konsept aracin basariyla tasarlandigi gösterilmistir. Her ne kadar sistematik konstrüksiyonun çok teorik bazda kaldigi ve pratikte uygulanabilirligi çok zor oldugu iddia edilse de, çalismada bu iddianin tersi ispat edilmistir. Çalismada önce sistematik konstrüksiyon, olusturulma nedenleri, tarihçesi, amaçlari, pratikte uygulamadaki basarilari ve zayif noktalari tanitilmistir. Daha sonra sistematik konstrüksiyonun dört ana fazi VDI 2225 (Alman mühendisler birligi)' ne uygun olarak tanitilmistir. Özellikle ikinci faz olan ve sistematik konstrüksiyonun özünü olusturan "Soyut tasarim" üzerinde agirlikli olarak durulmustur. Ardindan Prof. Claussen'in matematiksel modeller kullanarak sistematik konstrüksiyonun desteklenmesi için olusturdugu yorum diyagramlari incelenmistir. Daha sonra sifirinci faz olan "Ürün fikrinin olusmasi" ele alinmis, hangi yöntemlerle ve tekniklerle olusturuldugu, sirket içi bölümlerin nasil ve ne sekilde koordineli çalisarak ürün firinin olustugu incelenmistir. Bundan sonra Mercedes - Benz Türk'ün dünya ve Türkiye pazar analiz çalismalari ve müsteri anketleri sonucu Türkiye'deki eksik midibüs sinifi tespit edilmistir. Mercedes - Benz eksik sinif için yeni bir araç tasarlamaya karar verir. Otobüs tasarim algoritmalarin kullanilmasiyla konsept midibüsün temel parametreleri tespit edilir. Aracin tasarlanmasi esnasinda akslararasi mesafenin açilmasiyla bagaj hacminin arttirilmasi için aracin arkasinin kisaltilmasi geregi ortaya çikmistir. Aracin arkasinin kisaltilmasi için 10 adet kombinasyon olusturulmustur. Olusturulan 10 adet kombinasyon, sistematik konstrüksiyonun degerlendirme kriterleri göz önünde tutularak incelenmis, en uygun iki çözümün elde edilmesine kadar analiz fazlari uygulanmistir.
The aim of the study is to show that the systematic design could be applied in practical design by giving the Mercedes- Benz concept design of a midibus. However it has been claimed that systematic design is very hard to apply in practical design, the inverse has been shown. In the study at first, systematic design, the reasons to develop systematic design, history, its aims, advantages and disadvantages are explained. After than the main four pases of systematic design are introduced according VDI 2225. Especially the second phase, ”Abstract design”, which is the most imprtand part of systematic design is dicussed in details. Afterwards the “Interpretation diagrams”, which is a new graphical method built up by Prof. Claussen to support the phases of systematic design by using matematical models was explained. Later the zeroth phase, called “Creation of a product idea” has been introduced. The tecniques and ways to create new product ideas, by creating new ideas the cooperation of the departments of a firm with each other are explained. After than the bus market analyses of the world and Turkey has been shown and Mercedes – Benz has found out that there is a lack in the bus marker of Turkey. Mercedes – Benz has decided to design a bus for the new bus – class. By designing the bus, design algoritms were used. But a problem occured by the design. The problem was that the distance between the wheels ought to be enlarged. The reason was to enlarge the volume of the luggage conpartment room of the bus. The problem which occured by the design was that the back side of the bus should to be lowered. 10 different combinations were built up for the design of the bus. These 10 combinations were evaluated according to systematic design. At least optimum two combinations were found out.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 1999
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 1999
Anahtar kelimeler
Sistematik konstrüksiyon, Pazar arastirmasi, Yorum diyagramlari, Sinektik, Degerlendirme yöntemleri., Systematic design, Market research, Interpretation diagrams, synectic, Appraise methods.
Alıntı