FBE- Geomatik Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Algül, Emirhan" ile FBE- Geomatik Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBarajlardaki deformasyon ölçmeleri ve kullanılan aletler(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1993) Yılmaz, Mehmet ; Algül, Emirhan ; 39327 ; Geomatik MühendisliğiGünümüzde dünyanın pek çok yerinde bir çok büyük sanat yapıları yapılmak -tadır. Bunların yapımı için pek çok elemana, zamana ve paraya ihtiyaç olmaktadır. Bu yapıların yapılmasından sonra yapılacak ve bu büyük sanat' yapılarının yapımı kadar önemli bir konuda bu yapıların planlanması aşamasında düşünülen emniyet sınırları içinde varlığını sürdürüp - sürdürmediğidir. Diğer bir deyişle yapıda herhangi bir deformasyon olup olmadığının araştırılmasıdır. Büyük sanat yapılarındaki olası deformasyonlarm önceden belirlenmesi ve muhtemel kazalardan korunmak için deformasyon ölçmeleri yapılır. Bu ölçme sonuçlarına göre yapı da önlem alınır. Barajlarda yapılacak deformasyon ölçmeleri fiziksel ve jeodezik olmak üzere iki farklı yöntemle yapılır. Fiziksel yöntemde barajlardaki bağıl hareketler ölçülür. Bu gruptaki ölçmelerde kullanılan aletler deformasyonu belirlenecek yüzeyin içine veya üzerine yerleştirilir. Günümüzde deformasyonlar sürekli izlenebilir. Bilgisayar alanındaki gelişmeler bunu mümkün kılmıştır. Yapılan deformasyon ölçmeleri bir bilgisayara kaydedilerek veya elektriksel işaretlere dönüştürülerek bir ekrandan izlenebilmektedir. Deformasyonların sürekli izlenmesi ile ani olarak ortaya çıkan deformasyonlar ve tektonik hareketler sonucu ortaya çıkan yer kaymaları belirlenebilmektedir. Deformasyonların sürekli izlenmesi için kullanılan aletlerden en yaygın olanı Talyvel elektronik düzecidir. Jeodezik yöntemde ise lokal bir jeodezik deformasyon ağı kurulur ve yapıda jeodezik ölçmelerle ağın tümden mutlak hareketleri belirlenir. Yapılan ölçmeler matematik - istatistik yöntemlerle değerlendirilir. Deformasyon vektörleri elde edilir. Bu vektörlerin irdelenmesi sonucu o noktada deformasyon olup - olmadığı belirlenir. Bu çalışmada genelde deformasyon ölçme yöntemleri ve özellikle de fiziksel yöntemlerle bir barajdaki deformasyon ölçmeleri ve kullanılan aletler anlatılmıştır.
-
ÖgeBüyük ölçekli harita işlerinin birim fiyat analizlerinin yapılması ve irdelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1999) Avcı, Kazım ; Algül, Emirhan ; 100531 ; Geomatik Mühendisliğiüyük ölçekli harita işlerinin birim fiyat analizlerinin yapılması amacıyla hazırlanan bu çalışmada; önce maliyet ve maliyet analizi kavramları açıklanmıştır. Birim maliyet elemanları ve birim maliyet hesabı anlatıldıktan sonra proje programlama tekniklerinden CPM ve PERT yöntemlerinden kısaca bahsedilmiştir. Büyük ölçekli harita işleri; nirengi işleri, poligon işleri, nivelman işleri, detay alımı işleri ve çizim işleri olmak üzere 5 bölüme ayrılmıştır. Harita üretim unsurları kodlandırıldıktan sonra işler iş kalemlerine ayrılarak herbir iş kalemi için ayrı ayrı iyimser süre (Ti), kötümser süre (Tk) ve ortalama süre (To) diye adlandırılan süre tahminlerinden yararlanılarak o iş kaleminin gerçekleşmesi için en olasılıklı süre (T) hesaplanmıştır. Herbir iş kalemi için o iş kaleminde yeralan personelin türü ve sayısı, araç ve gerecin türü ve sayısı ile kullanılan malzemenin miktarı ve hesaplanan en olasılıklı sürelerden yararlanarak birim maliyet hesabı yapılmıştır. Her bir iş kalemi için hesaplanan birim maliyetler ana iş kalemlerinde yerlerine yazılarak ana iş kalemlerinin maliyetleri hesaplanmış ve hesaplanan bu değerlere Genel Masraflar ve Yüklenici karı olarak hesaplanan değerin % 25'i eklenerek genel toplam adı altında ana iş kalemlerinin maliyetleri hesaplanmıştır.
-
ÖgeHarita projelerinin CPM-PERT yöntemleri ile programlanması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1993) Alkan, Reha Metin ; Algül, Emirhan ; 39331 ; Geomatik MühendisliğiBir projenin, önceden belirlenen bir zamanda ve sınır lı kaynaklarla amacına ulaşması, planlı, programlı ve kontrollü bir çalışmayla mümkündür. Deneyimli veya gerekli eğitimden geçirilmiş personel ve yeterli donanımın bulunmadığı bir projenin başarı yüzdesinin düşük olması doğal karşılanabilir. Ancak, personel ve diğer kaynaklar bakımından yeterli olan ekiplerle yapılan çalışmanın çoğunun da, normal yapım süresinde tamamlanabildiği ve sağlıklı ürünler elde edildiği söylenemez. Olumsuz hava ve arazi koşulları, beklenmedik olaylar projeyi olumsuz etkileyen faktörlerdir. Fakat esas sorun, proje sorumlusunun süre ve maliyet açısından etkin bir program ve denetim yapamamasıdır. Bu çalışmada, çağdaş proje yönetimi hakkında genel olarak bilgi verildikten sonra, birer yöneylem araştırma sı tekniği olan ve projelerin programlanmasında kullanılan CPM (Critical Path Method) ve PERT (Program Evaluation and Review Technique) yöntemleri ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Uygulama kısmında, İller Bankası Genel Müdürlüğü ' nce (1992 I. yarıyıl birim fiatlarına göre) 1.560.485.342 TL. tutarındaki 21 ay süreli bir halihazır harita alım proje si, üzerinde çalışacak proje olarak seçilmiştir. Söz ko nusu projeye CPM-PERT yöntemleri uygulanmış, aynı projenin (İ.T.ü. ölçme Tekniği Anabilim Dalı'nca hazırlatılan 1992 I. yarıyıl birim fiatlarına göre) 971.353.621 TL. bedelle ve yaklaşık 16,5 ayda tamamlanabileceği görülmüştür. Sonuç ve öneriler kısmında ise, projenin CPM-PERT yöntemleriyle programlanarak İller Bankası 'nca belirlenen süreden önce ve daha ucuza tamamlanabilmesi; işveren kurum, birim fiatları belirleyen kurum ve yüklenici kuruluşlar açısından incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, endüstri projelerinin bir çoğunda başarıyla uygulanan "Modern Proje Programlama" yön temlerinin, harita projelerinde de uygulanabileceğinin, etkin bir planlama ve denetim ile aynı kaynaklarla daha kısa sürede daha verimli çalışmalar elde edilebileceğinin gösterilmesidir.
-
ÖgeHidrografide prezisyonlu derinlik belirlemesi için akustik iskandil ölçülerine getirilecek düzeltme ve indirgemelerin incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1998) Baş, Deniz ; Algül, Emirhan ; 75481 ; Jeodezi ve FotogrametriHidrografi, yaklaşık %70 i sularla örtülü yeryüzünün, sualtı topografyasının belirlenmesi amacıyla geliştirilmiş bir bilim dalıdır. Hidrografinin uygulama alanı, amaca uygun deniz, göl ve akarsu haritalarının yapılması, su ortamında yapılacak her türlü aplikasyon işleri, ortalama su seviyesinin belirlenmesi, yer çekimi ivmesi (gravite) ölçmelerinin yapılması olarak sayılabilir. Beslenme, maden ve enerji kaynakları yönünden son derece önem kazanan denizlerde, gerek petrol, doğal gaz ve maden kaynaklarının araştırılması, gerekse güvenlik amaçlı çalışmalarda sualtı topografyasının belirlenmesi zorunlu olmaktadır. Kaynakların kullanılmasına yönelik üretilecek her türlü projede, derinlikleri belirlenmiş hidrografi haritalarının temel altlık görevi üstleneceği kesindir. Bu hidrografi haritalarında işaretlenmiş derinlikler ve eş derinlik eğinlerinin doğruluğu, kullanılan yöntemlerle de ilişkilidir. Kullanılan yöntemler ne kadar presizyonlu olursa, hidrografık haritaların altlık olarak alındığı projeler o derece güvenilir olacaktır. Projelerin uygulamalarında kullanılan altlıkların doğruluğu arttıkça, proje maliyetlerinden ve zamandan kazanç sağlanacaktır. Çünkü hata içeren hidrografi haritaları ile yapılacak uygulamalarda, değişik ve ciddi problemler ortaya çıkacak, bu problemlerin çözümü için, ölçme ve hesapların tekrar yapılması gerekebilecektir. Deniz, göl gibi doğal sınırlara sahip komşu ülkeler arasında deniz yetki alanlarının, münhasıran ekonomik bölgenin ve kıta sahanlıklarının belirlenmesinde derinliklerin doğruluğu son derece önemlidir. Teknolojik gelişmelere paralel olarak, önemi giderek artan hidrografîk çalışmalarda, derinlikler santimetre doğruluğunda belirlenebilmektedir. Bu çalışmada derinlik ölçme yöntemleri kısaca açıklandıktan sonra, tez konusunu oluşturan Akustik İskandil Yöntemi ve ölçülere getirilecek düzeltme ve indirgemeler ayrıntılı olarak incelenmiştir. Ölçme hataları ayrıntılı olarak açıklanarak, bu hataların etkilerinin azaltılması için alınabilecek önlemler belirtilmeye çalışılmıştır.
-
ÖgeOtoyol güzergahları için geçiş eğrilerinin karşılaştırılması ve bir uygulama (Kınalı-E5 kavşağının geometrik çözümü)(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1991) Tunalı, Ali ; Algül, Emirhan ; 18759 ; Geomatik MühendisliğiBu çalışmada, otoyol güzergahlarının projelendirilmesinde kullanılan birleştirme eğrilerinden klotoid, lemniskat, kübik parabol ve 2R yarıçaplı dairenin bağıntıları ve özellikleri incelenerek çeşitli uygulamaları gösterilmiştir. 3. Bölümde birleştirme eğrilerinin benzer ve farklı yanları incelenerek birbirleriyle olan karşılaştırmaları yapılmıştır. Bölüm 5'te otoyollarda ve kavşaklarda klotoidin uygulanmasında karşılaşılan problemler incelenmiştir. Edirne-Sakarya otoyolunda Kınalı-E5 kavşağının geometrik çözümü yapılmış ve elde edilen sonuçlar şekillerle ve tablolarla sayısal olarak gösterilmiştir. 8. Bölümde bu çalışmadan elde edilen sonuçlar açıklanmıştır. Ekler bölümünde klotoid hesaplamalarında kullanılan tablolar verilmiştir. Ayrıca, geometrik çözümü yapılmış bir güzergahın ara noktalarının ve offset noktalarının koordinatlarını ve kutupsal aplikasyon elemanlarını veren bir program ilave edilmiştir.