Etkileşimli Ortam Tasarımı Hizmeti Veren Firmalardaki Tasarım Ve Üretim İlişkisi

thumbnail.default.alt
Tarih
2011-01-03
Yazarlar
Erkmen, Osman Emre
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, etkileşimli ortam tasarımı ve pratikte bu tasarım dalında üretimi ile birlikte ticari hizmet veren firmalar ( interaktif ajanslar ) ele alınmaktadır. Bu firmalar perspektifinden etkileşimli ortam tasarımının gelişimi, bu firmalardaki iş geliştirme ve tasarım ve uygulama süreçleri, yönetici seviyesindeki aktörleri ile beraber örnek projeler üzerinden gözlemler ile desteklenerek incelenmektedir. Genellikle iletişim tasarımı ya da grafik tasarım alanlarında incelenen bu konu için, endüstri ürünleri tasarımının tasarım / üretim diyalektiği perspektifinde yapılan bu araştırma, hem endüstri ürünleri tasarımının tasarım , ürün ve üretim kavramlarını yeniden yorumlaması, hem de bu kavramlar hakkında bu alanın sağladığı geniş birikimden faydalanması açısından diğer araştırmalardan ayrılmaktadır. Konu temel olarak Türkiye açısından ele alınmış, incelenen firma, süreç ve örnekler bundan yola çıkarak seçilmiştir. Deneyimlerini paylaşmayı uygun gören yöneticiler ile yönlendirilmiş görüşmeler yapılmış; kişisel perspektiflerinden Türkiye de verilen etkileşimli ortam tasarım hizmetinin tarihi, gelişimi ve şimdiki durumu üzerine görüş alınmış; konu ile ilgili ticari çalışmaların henüz sektörleşme açısından olgunlaşmaya ihtiyacı olduğu anlaşılmıştır. Buna rağmen, yapılan işin gereksinimleri doğrultusunda hem süreç açısından tasarım ve üretimin birbirinden hem personel özelleşmesi hem de süreçler anlamında ayrıldığı saptanmıştır. Bu süreçlerin, süreçlerde yer alan kişilerle görüşülerek çeşitli projeler üzerinden süreç analizleri yapılmıştır. Bu analizlerde tasarım ve üretim ilişkisi kavramsal tasarım aşamasından üretime kadar; dahil olan kişiler, bu kişilerin eylemlerinin sonuçlarının birbirleri ile olan ilişkileri ve son ürüne yansımaları açısından incelenmiştir. Bu analizlerden çıkan sonuçlar üzerinden yorumlar yapılıp çözüm önerilerinde bulunulmuştur.
In this study, interactive media design - which is not typically studied under this domain although being in a relationship with the industrial design because of its ties with interface design - and the firms that provide design and production services in this field ( interactive agencies ) are examined. The development of interactive media design, new business development and design and production processes are defined in regard of those firms and their personnel of managerial capacity. This research which takes the subject matter from its general study area of communications or graphics design, reinterprets the concepts of design , product and development found within industrial design in the perspective of interactive media design, benefiting from the accumulated knowledge in the former field, setting apart this work from the others. The subject is examined mainly for Turkey therefore firms, processes and samples are selected accordingly. Directed interviews were held with managers that find it suitable to share their experience and the history, development and current situation of interactive media design services are examined through their perspective. From these interviews, it is revealed that although designers and producers are compartmentalized as a norm, commercial services in the field are yet to be defined with the inputs, outputs, responsibilities and rules as a professional sector. The design and production processes are analysed through interviews with their participants and their roles, outputs and the connections between them and the end result. The results are then commented on and solutions are proposed.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2010
Anahtar kelimeler
Etkileşimli ortam tasarımı, İnteraktif ajanslar, Tasarım - üretim ilişkisi, Interactive Media Design, Interactive agencies, Design - production relationship
Alıntı