İstanbul Boğazı Yoğun Trafik Bölgesinde Risk Analizi

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Aydoğdu, Yusuf Volkan
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
İstanbul Boğazı Güney Bölgesinde hemen her gün, transit gemi ile bir yakadan diğerine geçiş yapan bölgesel gemilerin yakın düşmesi olayı yaşanmaktadır. Bölgesel seyir yapmakta olan gemiler gerek ekipman yetersizliği, eskiliği ve teknik arıza gibi nedenler ile gerekse gemi kullanıcılarının tecrübesizlik, eğitimsizlik, zaman kısıtlaması gibi nedenler ile transit geçiş yapmakta olan gemilerin pruvalarından yakın mesafede geçmekte, yakın mesafede geçişlerini beklemekte veya transit geçen gemilerin hemen kıçından yakın mesafede dümen suyuna girerek geçiş yapmaktadırlar. Bu yakın geçişler ise büyük tehlikeler oluşturmaktadır. Bu araştırmada bu tehlikeleri somut olarak göstermek amaçlı İTÜ Denizcilik Fakültesi yerleş kesinde bulunan JMS Köprüüstü Simülatörü ve Inoue Labaratuarlarında geliştirilen Çevre Gerilim Modeli kullanılarak transit geşiş yapan gemilerin bölgesel seyir yapan gemiler ile karşılaşma durumları simülatörde canlandırılmıştır. Uzakyol Vardiya Zabiti yeterliliğine sahip gemi kullanıcılarının, simülatörde İstanbul Boğazında sefer yapan gemilerin izledikleri rotalar ve sefer tarifileri kullanılarak hazırlanmış olan senaryolarda yaptıkları İstanbul Boğazı Güney bölgesi simülatör uygulamaları sonucu elde edilen değerler Çevre Gerilim Modeli kullanılarak sayısal risk değerlerine dönüştürülmüş ve analiz edilmiştir. Böylece İstanbul Boğazında her gün yaşanan tehlikeler sayısal olarak ifade edilmiştir
Almost every day close passage or near miss events happens in south part of İstanbul Strait between the vessel runs in the local area and pass strait transit. The vessels run in the local area pass close bow or aft of transit vessel or come close and wait for transit vessel because of inexperienced or incompetent skipper or because of time limitation or failure in technical equipment or lack of technical equipment or old equipment. This close passages create profound dangers for the surroundings. By the this research has been aimed to point out mentioned dangers by the concrete as number. For this purpose has been utilized JMS Ship Handling Simulator which has been settled in ITU Maritime Faculty and Environmental Stress Model which has been built up and improved in Inoue Laboratory. Has been simulated confronting situations of a vessel passing Istanbul Strait with running vessel in local area. The real situation has been put in the senarios which been played during simulation implementations by whom has ocean going officer license and sufficiency. The data files has been reached after simulation implementations transferred to the numerical risk occured during passage of South Part of Istanbul Strait by the Environmental Stress Model . Thus so, the risk which İstanbul Strait face everyday has been expressed as numerical and concrete.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2006
Anahtar kelimeler
İstanbul Boğazı, bölgesel trafik, risk haritası, risk analizi, Istanbul Strait, Local Marine Traffic, Risk Analysis
Alıntı