Kullanıcı Hareketlerinin Sanal Ortamlardaki Kullanıcı Hareketleri İle Temsilinin Sınanması

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Girginkaya, Suzan
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu tezin amacı; ‘çok kullanıcılı sanal ortamlarda gözlemlenen hareket modellerinin kullanıcılar arasındaki etkileşime bağlı olarak değişmesini ve bu modellerin gerçek dünyadakiler ile ne ölçüde benzeştiklerini’ incelemektir. Bu amaç doğrultusunda; gerçek ve sanal mekanda yer alan hareket modelleri gözleme ve analize dayalı yöntemlerle irdelenecek ve toplanan farklı iki veri kümesinin birbiriyle karşılaştırılacaktır. Bireyler arası etkileşim modellerinin inceleneceği mekanın, kişinin mekan algısı ve kullanımının diğerlerinin hareket modellerine bağlı olarak şekillendiği, bir müze olması düşünülerek Topkapı Sarayı Müzesi Hazine Dairesi olmasına karar verilmiştir. Hazine Dairesi ziyaretçileri üzerinde çeşitli gözlemler ve anketler uygulanarak, olası hareket modellerine dair gerçek dünya verileri toplanacaktır. Bu verilerin yorumlanabilmesi için gerekli olan mekansal tanımlamalar ve hareket tahminleri, analitik mekan dizini araçları AJAX ve Depthmap yazılımları kullanılarak yapılacaktır. Sanal mekandaki hareket modellerini incelemek amacıyla Topkapı Hazine Dairesi’nin, üç boyutlu sanal bir benzetimi üretilerek çok kullanıcılı bir sanal ortam olan ActiveWorlds’e yüklenecektir. Gerçek ve sanal ortamlardan elde edilen farklı iki veri kümesinin kıyaslanması, bireylerin gerçek dünyada var olan hareket modellerini sanal ortamda ne ölçüde sergilediklerini açığa çıkaracaktır. Bu bulguların ışığında, gerçek mekanın sanal ortamdaki temsilinde kullanıcılara sağlayabileceği üstünlüklere dikkat çekilecektir. İleriye dönük öneriler kapsamında sanal mimarinin gelişiminde mimari elemanların yanısıra insan faktörünün göz önüne alınması gerekliliği ve milli değerlerin tanıtımlarının daha iyi yapılabilmesi amacıyla 3 boyutlu ve çok kullanıcılı sanal ortamlardan yararlanılması gerekliliği tartışılacaktır.
The goal of this thesis is to analyse ‘the varying movement models observed in multi user virtual environments according to the interaction between users and the extend to which these models resemble the models in the real world.’ In this scope, the procedure to be followed will be the examination of movement models occurring in the real space and virtual simulation of Topkapı Museum Treasury Section with obsevational and analytic methods and the comparison of the two distinct data sets gathered. Concerning these findings, the advantages that can be provided to the users by the transition of real space to the virtual environment are accentuated. For future suggestions, it is indicated that in the evolution of the virtual architecture, the human factor should be taken into consideration along with architectural features. Besides the it is emphasized that the current publicity of our cultural heritages are rather poor and in order to improve this situation the necessity to benefit from three dimensional and multi user virtual environments is discussed.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2006
Anahtar kelimeler
çok kullanıcılı sanal ortam, etkileşim, mekan dizini, müzelerdeki hareket modelleri, multi user virtual environments, interaction, space syntax, movement models in museums
Alıntı