Konsol Kafes Kirişli Bir Uçak Hangarının Karşılaştırmalı Boyutlandırılması

thumbnail.default.alt
Tarih
2009-06-25
Yazarlar
Önder, Abdullah
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu tez çalışması konsol kafes kirişli çelik bir uçak hangarının, yeni Deprem Yönetmeliği’nin getirmiş olduğu hesap kurallarına göre, süneklik düzeyi yüksek merkezi çaprazlar kullanılarak üç ayrı aşık sisteminin karşılaştırmalı boyutlandırılmasını içermektedir. Ayrıca uçak hangarlarının taşıyıcı sistemleri hakkında genel bilgiler verilmiştir. Yapının plandaki ölçüleri 55x210 metre olup makas aralıkları 15 m.dir. Yapıda ana makas sistemi 40 m. uzunluğundaki konsolu taşımaktadır. Aşık sistemleri karşılaştırılırken dolu gövdeli hadde profil, petek kiriş ve uzay kafes kiriş tipleri boyutlandırılmıştır. Hangarın statik sistemi kısa doğrultuda konsol makas, uzun doğrultuda ise merkezi çapraz sistemidir. Kolonlar temele moment aktarmayacak şekilde bağlanmıştır. Yapı 2. derece deprem bölgesindedir ve Z2 sınıfı zemin üzerinde bulunmaktadır. Zemin emniyet gerilmesi 25 t/m2, zemin düşey yatak katsayısı 5000 t/m3 kabul edilmiştir. Yapıda kullanılan çelik profiller ve levhalar St37 kalitesindedir. Temelde C30 kalitesinde beton ve S420 kalitesinde betonarme çeliği kullanılmıştır. Yapıda süneklik düzeyi yüksek sistem uygun görülmüş ve hesaplar bu doğrultuda yapılmıştır. Yapının taşıyıcı sisteminin çözümü iki boyutlu ve üç boyutlu olarak SAP2000 programıyla yapılmıştır. Bu programdan elde edilen statik sonuçlar kullanılarak elemanlar boyutlandırılmıştır.
In this study, an aircraft hangar fully steel construction consisting of cantilever lattice girder is designed with concentric diagonals that have high yielding ability and three different purlin types are compared according to the eartquake loads stated in new Turkish Seismic Code. Likewise, some structural information about aircraft hangars have been given. Total construction area of the structure is 55x210 m2 and axe span length is 15 m. The length of the lattice girder is 40 m. For comparision of the purlins; wide flanged HE section beams, cellular beams and space truss beams have been designed. The statical system of the construction in short direction is a cantilever girder, and in the long direction is concentirically braced frame. Columns are fixed to the foundation by using hinges. The structure is assumed to be in earthquake zone of the second degree and located on a Z2 class soil. Allowable soil stress is assumed to be 25 t/m2 and vertical spring coefficient of ground is 5000 t/m3. For the structural system elements, St37 quality structural steel is used. For foundation, C30 quality concrete and S420 quality reinforcement are used. In this construction, the system has high yielding ability and concentric diagonals are approved. So the calculations are up to the new Turkish Seismic Code. The 3-D and X-Z Plane models of the structure is created using SAP2000 programme. The design and calculations have been done by using the statical results of programme.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2009
Anahtar kelimeler
Çelik yapı, Uçak hangarı, Konsol, Kafes sistem, Steel Construction, Aircraft Hangar, Cantilever, Truss
Alıntı