İnternet Reklamlarının Lokasyonu, İçeriği Ve Kullanıcı Görevinin Reklamların Görülebilirliği Üzerindeki Etkileri

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Yanar, Demet
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmanın amacı bir internet reklamının lokasyonunun, içeriğinin ve kullanıcı görevinin reklamın görülebilirliği üzerindeki etkilerini incelemektir. İnternet reklamının sayfa içerisinde görüntülenme lokasyonu sayfanın sol üst, orta üst ve sağ üst köşeleri olmak üzere 3 ayrı şekilde belirlemiştir. İnternet reklamının içeriği ise firma adı, firmanın internet sitesinin adresi, firmanın internet sitesinin adresi ve ayrıntılı bilgi olmak üzere 3 farklı şekilde seçilmiştir. Deneyler için doksan kişilik bir grup seçilmiş, katılımcıların yarısından reklamın bulunduğu internet sitesini ziyaret ettikleri süre içerisinde sitenin içeriği ile ilgili soruları cevaplamaları istenmiştir. Her durumda katılımcılara siteyi gezmek için 15 dakika süre verilmiştir. Süre sonunda katılımcılardan içlerinden bir tanesi sitede bulunan reklam ve diğer yedi tanesi ise farklı reklamlar olmak üzere toplam sekiz adet internet reklamının hangilerinin gezmiş oldukları sitede bulunduğu yanıtlamaları istenmiştir. Bu noktaya kadar katılımcılara çalışmanın amacı ile ilgili bilgi verilmemiştir. Son olarak katılımcılardan internet kullanma alışkanlıkları ve internet reklamlarına bakış açıları hakkında fikir sahibi olabilmek amacıyla hazırlanmış bir anket doldurmaları istenmiştir. Reklamlamın görülebilirliğine etki eden faktörler incelendiğinde, siteyi ziyaret ettikleri süre içerisinde soru cevaplamaları istenmemiş olan katılımcılar arasında, firmanın internet sitesinin adresi bulunan reklamın görülme oranının firmanın internet sitesinin adresi ve ayrıntılı bilgi içeren reklamdan daha yüksek olduğu saptanmıştır. Siteyi ziyaret ettikleri süre içerisinde soru cevaplamaları istenmiş olan katılımcılar ile soru cevaplamaları istenmemiş katılımcılar gözönüne alındığında ise firmanın internet sitesinin adresi ve ayrıntılı bilgi bulunan reklamın, soru cevaplamaları istenmiş katılımcılar arasında daha fazla görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Lokasyon, içerik ve kullanıcı görevi tek başlarına ve üçlü olarak incelediklerinde reklamın görülebilirliği üzerinde etkileri saptanamamıştır.
This study is an attempt to investigate the influences of banner location, content and users’ navigation purpose on the effectiveness of banner advertisements. For every different user connected to the website, the location of a banner advertisement is determined to be the upper left side, the upper middle side or the upper right side of the web page. Furthermore, the content of this banner is changed randomly for every different user. These three different content choices are the name of the firm, the web address of the firm and the web address with additional information about the firm. For experiments, 90 participants were choosen and the half of them were asked to answer some questions about the content of the website while they are surfing on it. In all conditions, participants were allowed to surf on the website for 15 minutes. After completing the navigating part of the experiment, they were asked to choose the banners which were on the website that they have surfed on. In this questionnarie, 8 banners are given to user to select, however, only one of them was the banner that was on the website. Until this stage, no information was given to participants about the purpose of the experiment. Finally, another questionnarie, which is about the internet using habits and opinions about banner adveritsements on internet, is given to participants to fill out. Analysis of the factors which affect the noticability gave us some results: Among the participants who were not asked to answer questions during their visit on website, the banner which consists of the web address of the firm is seen more than the banner which consists of the web address of the firm and additional information. Furthermore, the banner which consists of the web address of the firm and additional information is seen more by the participants who were asked to answer questions during their visit on website. However, analyses of one way interactions and three way interactions of location, content and participant’s navigation purpose gave no results about the influence of banner advertisements.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2002
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2002
Anahtar kelimeler
Reklamcılık, İnternet Reklamları, İnternet Reklamcılığı, İnternet Reklamlarının Etkililiği, Online Reklamcılık, Adversiting, Internet Banner Advertisements, Internet Banner Advertising, The Effectiveness of Banner Advertisements, Online Advertising
Alıntı