Bitümlü Karışımların Geri Dönüşüm Yöntemlerinin İncelenmesi

thumbnail.default.alt
Tarih
2010-02-10
Yazarlar
Salta, İnanç
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, hizmet ömrünü tamamlamış yol kaplamalarının geri dönüştürülerek yeniden kullanımda değerlendirilmesi konusu incelenmiştir. Dünya’da ve Türkiye’de uygulanan geri dönüşüm yöntemleri incelenmiş ve uygulamalardan örnekler verilmiştir. Geri dönüşüm yöntemlerinin teknolojik, çevresel ve ekonomik bakımdan avantajları ve dezavantajları incelenmiştir. Bitümlü karışımların geri dönüşüm yöntemleri; Soğuk Düzeltme, Sıcak Geri Dönüşüm, Sıcak Yerinde Geri Dönüşüm, Soğuk Geri Dönüşüm ve Tam Derinlikli Geri Dönüşüm olarak bölümlendirilmektedir. Soğuk geri dönüşüm yöntemlerinde ısıtma işlemi yapılmamakta, sıcak geri dönüşüm yöntemlerinde ise geri dönüştürülmek istenen mevcut bozulmuş kaplama tabakası ısıtılarak uygulamada kullanılmaktadır. Yerinde geri dönüşüm yöntemlerinde tüm işlemler, kaldırılmak istenen asfalt kaplama tabakasının olduğu yerde yapılmakta iken plentte geri dönüşüm yöntemlerinde bozulmuş kaplama tabakası yerinden kaldırılarak plente taşınmakta ve plentte işlemden geçirilerek geri dönüştürülmektedir. Kyoto protokolü ve Avrupa Komisyonu’nun atık malzemelerin yeniden kullanımı ve üretim sırasında zararlı emisyon çıkışlarının azaltılması ile ilgili aldığı bağlayıcı kararların, bitümlü karışımların geri dönüşümü konusunu zaman ilerledikçe tercih edilen bir seçenek olmaktan çok zorunlu bir üretim şekline dönüştürmesi beklenmektedir. Dünya’da 30 yılı aşkın geçmişi olan bu konuda Türkiye’de ilk uygulama 2007 yılında Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapılmıştır. Türkiye’de şimdiye kadar yapılan uygulamalar plentte yapılan sıcak geri dönüşüm uygulamalarıdır. Birçok konuda avantajları olan bitümlü karışımların geri dönüşümü konusunda yerel yönetimlerinde üzerine düşen sorumluluğu almasıyla birlikte ülkemizin bu konuda kısa zamanda hızlı ve olumlu ilerleme göstermesi beklenmektedir.
In this study, methods of recycling the deteriorated pavements instead of conventional maintenance methods have been researched. Recycling methods both in Turkey and around the world have been analyzed and given reference applications. Technological, environmental and economic advantages and disadvantages of these recycling methods have been analyzed. Recycling methods in bituminous pavements can be separated into five categories; Cold Planing, Hot Recycling, Hot in Place Recycling, Cold in Place Recycling and Full Depth Reclamation. In cold recycling methods, heating process is not applicable. On the other hand, in hot recycling methods detoriated pavements are heated and used in the process of new pavement material mix. In place applications all process is done on site, whereas in plant applications, primarily deteriorated pavement is removed from the site to the plant and then used in new pavement material mix. Due to Kyoto Protocol and binding claims made by European Commission, making use of recycling bituminous pavement is expected to become a compulsory method instead of being only a preference. The very first recycling application was done over 30 years ago in the world and in Turkey it was in 2007 by the Turkish General Directorate of Highways. All applications carried out in Turkey since then are hot recycling methods in plant. Recycling bituminous pavement, that has advantages in many ways, is expected to develop fast and positively along with the local authorities’ substantial decisions and fulfilling their responsibilities.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2010
Anahtar kelimeler
Hizmet ömrü, plent, atık, geri dönüşüm, kaplama, emisyon., Recycling, Bituminious pavement, Cold Recycling, Full Depth Reclamation
Alıntı