İstanbul’da Denizyolu Ulaşımının Sera Gazı Emisyonlarına Etkisi

thumbnail.default.alt
Tarih
2009-07-02
Yazarlar
Çevirgen, Mehmet Sedat
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
İstanbul’da denizyolu ulaşımının sera gazı emisyonlarına etkisi çalışmasında öncelikle, denizyolu toplu taşımacılığında kullanılan taşıtların, 2007 yılı içinde yaydıkları toplam emisyonların hesabı, denizyolu toplu taşımacılık şirketlerinden alınan yakıt tüketimi verileri kullanılarak yapılmış, sonuçlar o yıla ait diğer ulaştırma sektörlerinden kaynaklanan sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Bu sonuçlara göre, denizyollarından kaynaklanan sera gazı emisyonlarının toplamdaki payının %3 oranında olduğu tespit edilmiştir. Denizyolu ulaşımının, karayolu ulaşımına alternatif olarak kullanılabileceği rotalarda kullanılması durumunda kişi başına sebep olunan sera gazı emisyonlarının karşılaştırılması yapılmıştır. Bu karşılaştırmalar sonucunda, denizyolu seçeneğinin sera gazı emisyonları yönünden, otobüs ve minibüs gibi karayolu toplu taşıma araçlarından değilse bile otomobillerden daha az emisyona sebep olduğu sayısal değerlerle ortaya konmuştur. İstanbul Boğazı’ndan transit olarak geçen gemilerin, geçişleri esnasında yaydıkları sera gazı emisyonlarının tespitini yapabilmek için kullanılabilecek yöntemler araştırılmış, Trozzi - Vaccaro yöntemi ve gemi direnci yaklaşımı yöntemi kullanılmıştır. Kullanılan bu yöntemlerle bulunan sonuçların kendi aralarında karşılaştırmaları yapılmıştır. İstanbul Boğazı’ndan geçen gemilerin yakıt tüketim değerleri gerçek veriler olarak temin edilemediğinden, yapılan hesaplarla çıkan sonuçlar yaklaşık sonuçlardır. Buna göre, her iki yöntemin de tatmin edici sonuçlar sağladığı söylenebilir.
In the study of the effect of maritime lines and sea transport on greenhouse gases emissions, first, the total greenhouse gases emissions from the vessels of maritime lines have been calculated by using the fuel consumption datas which are supplied from the maritime companies active in İstanbul, for the year of 2007. Results of this calculation have been compared to the greenhouse gas emissions sourced from other transportation subsectors, hereby, It’s established that the greenhouse gas emissions from maritime lines and sea transport are %3 of total greenhouse gas emissions of transport. Capitation of the greenhouse gas emissions resulted from the vessels and/or vehicles in the routes that are available for both road transportation and maritime lines are compared to each other. As a result of these comparisons, It’s put forth by numbers that maritime lines are more beneficial than automobiles, but minibuses and buses with regard to greenhouse gas emissions. So as to determine the amount of the greenhouse gas emissions from the ships passing through the İstanbul Strait, some calculation methods have been sought. Trozzi – Vaccaro method and ship resistance and propulsion approaching method are applied. The results obtained from these methods are compared to each other. Due to the deficiency of real fuel consumption values of the ships passing through the strait, the results of the calculations are approximate values. With reference to that, it can be said that both methods can provide satisfying results.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2009
Anahtar kelimeler
Sera gazı emisyonları, Denizyolu ulaşımı, İstanbul Boğazı, Greenhouse gas emissions, Sea transport, İstanbul Strait
Alıntı