Ticari Araçlarda Uğultu Sesinin Araştırılması Ve Bu Sesin Azaltılması İçin Alınacak Tedbirler

thumbnail.default.alt
Tarih
2008-11-19
Yazarlar
Can, Uğur
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, ticari araçlarda uğultu sesinin araştırılması ve bu sesin azaltılması için alınacak tedbirler bilgisayar destekli mühendislikle önce ele alınmış, varsayılan tedbirler için öngörü elde edilmiş ve bu öngörüler deneysel çalışmalara yön vermiştir. Tüm çalışma süresince uğultu sesi için motorun ikinci mertebesi yani yanma frekansı temel alınmıştır. Bilgisayar destekli çalışmaların çıktılarından yola çıkarak, deneysel çalışmalar yapılmış ve farlı varyantlarda (önden çekiş, arkadan itiş, soldan direksiyonlu, sağdan direksiyonlu...) yaklaşık 100 araç yol testine tabi tutlmuş ve 370 ölçüm alınmıştır. Sergilenen herbir data en az üç datanın ortalaması şeklinde yer almakta ve dataların sağlığını son derecede yansıtmaktadır. Yol dataları üçüncü viteste ve tam gaz manevrasında ve özel test pistinde toplanmıştır. Deneysel çalışmaların yapılmasıyla beraber bilgisayar destekli çalışmalarla ortak analizler de yapılmış ve iki çalışma arasında da korelasyonlar kurulup sonuca varılmıştır. Çalışmanın sonucunda, kütlenin ne önden çekişli ne de arkadan itişli araçlar için alınabilecek bir tedbir omadığı görülmekle beraber, sürücü üst bölmesinin de gerek hava taşınımlı gerekse yapısal taşınımlı uğultu sesini azltmakta önemli bir tedbir olacağını göstermiştir.
In this study, mainly, the booming noise in commercial vehicles has been investigated and tried to find useful iterations to reduce this noise, with the aid of the computer aided engineering analysis and road test measurements. By applying the panel contribution analysis, the corrective actions’ location has been defined. These definitions have been used during the experimental case study and second engine order has been taken into account during the analyses. Moreover, the actual vehicle booming noise level has been measured by CAE and compared with the measured levels that have been performed in the test track to get the correlation. Basically, CAE results have given an idea for the experimental case studies, which are the dominant parameters to give a decision about the corrective actions for the potential NVH problem, booming noise. Experimental case studies concluded that one of the corrective actions, bulkhead mass, is not needed while the other corrective action, close out panel, is needed. It is also concluded that panel contribution analysis method is a good approach for vehicle booming noise level investigation, during vehicle NVH development.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2007
Anahtar kelimeler
Gürültü, Titreşim, Taşıt Gürültüsü, Panel Katkı Analizi, Gürültü Transfer Yolu Analizi, Uğultu Sesi., Noise, Vibration, Vehicle NVH, Panel Contribution Analysis, Transfer Path Analysis, Booming Noise.
Alıntı