Okul Öncesi Eğitim Merkezleri: Antalya Şehri, Lara, Arapsuyu, Dokuma/çallı/bayındır Semtleri Alan Çalışması

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Babaoğlu, Nihal Şima
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
2-5 yaş aralığının, çocuğun zeka gelişimi ve karakter özelliklerinin oluşumu bakımından büyük önem taşıdığı, buna karşın bu dönemde çocuklara eğitim veren okul öncesi eğitim merkezlerinin Türkiye genelinde yeterli düzeyde olmadığı bilincinden yola çıkılarak; Antalya şehrinde farklı gelir gruplarının bulunduğu üç semtte, kurumların, eğitim kurgusu ve eğitim kurguları içersindeki eğitim yaklaşımları ile mevcut mekansal özellikleri ve faydalanılan yaklaşımlar bağlamında mekansal yansımaları araştırılmıştır. Birinci bölümde problem alanı tanımlanmış ve çalışmanın amacı, kapsamı ve yöntemi ifade edilmiştir. Ikinci bölümde okul öncesi çocuğun gelişim evreleri incelenmiştir. Üçüncü bölümde okul öncesi çocuğun gelişim sürecindeki uyarıcıları belirtilmiştir. ‘Oyun ve Çocuk’ başlığı altında, oyunun çocuğun gelişimindeki önemine ve oyun mekanlarının niteliklerine değinilmiştir. ‘Mekan ve Çocuk’ başlığı altında mekanın çocuk gelişimi üzerindeki etkilerinden bahsedilmiştir. ‘Çocuk ve Sosyal Çevre’ başlığı altında çocuğun sosyal çevre verilerinin çocuk gelişimindeki yerine değinilmiştir. ‘Çocuk ve Fiziksel Çevre’ başlığı altında çocuğun fiziksel çevresini oluşturan başlıca bileşenler tariflenmiş, çalışma alanı olan okul öncesi eğitim merkezlerinin işlevsel özelliklerine, planlama ilkelerine ve mekan bileşenlerine değinilmiştir. Dördüncü bölümde okul öncesi eğitimin tanımı, tarihçesi ve öneminden bahsedilmiştir. Türkiye ve Antalya genelinde, okul öncesi eğitim de sayısal değişmeler, yapılan tablolarla ifade edilmeye çalışılmıştır. Beşinci bölümde okul öncesi çocuğun bilişsel gelişimi ve fiziksel çevre ilişkilerine ilişkin eğitim yaklaşımları belirtilmiştir. Altıncı bölümde alan çalışmasının yapıldığı bölgelerin konumu, gelişimi ve seçim nedenlerine belirtilmiş, araştırmanın amacı ve yöntemi ifade edilmiştir. Bölüm sonunda ise, yapılan anket çalışmasındaki sorular, belirli başlıklar altında gruplandırılarak, elde edilen veriler grafiklerle açıklanmıştır. Yedinci bölümde tez çalışmasında elde edilen sonuçlar değerlendirilmiş ve mekan kurgusu, eğitim yaklaşımları ve yansımalarında mevcut durum irdelenmiştir.
Despite the fact that the ages between 2 and 5 are severely important in child development, pre-school education centers are poorly structured in Turkey. Depending on this, pre-school education centers in three areas with different income groups in Antalya are examined according to their education values and their available architectural structure. In the first and second sections, the problematic area is defined. The system of the study and child development stages are explained. In the third section, the stimulants during the development of pre-school child are defined. The role of playing in child development and the quality of playgrounds are mentioned under the title “Play and Child”. The effect of place in children development is underlined in “Place and Child”. “Child and Social Environment” issues the effects of social values on child development. “Child and Physical Environment” shows the main elements that make the physical environment of the children and examines the structural properties, planning system and area components of the pre-school education centers. The forth section is about the history and the importance of pre-school education. In the fifth section, educational tendencies about child’s cognitive development environment is emphasized. The sixth section informs about the places and development of this places chosen to examine in the area study and data gathered from the survey results are showed by the graphs. In the last section, the results gathered in thesis study are evaluated and available situation by means of area structure, educational values and approaches is emphasized.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2007
Anahtar kelimeler
okul öncesi eğitim, antalya, çocuk gelişimi, eğitim yaklaşımları, pre-school education, antalya, child development, educational tendencies
Alıntı