Çevrim Atlatmalı Bir Benzin Motorunun Ateşleme Ve Püskürtme Ünitelerinin Tasarımı Ve Üretimi

thumbnail.default.placeholder
Tarih
2013-08-28
Yazarlar
Tekeli, Özgür
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, tek silindirli kıvılcım ateşlemeli deney motoru için çevrim modu, püskürtme ve ateşleme zamanlamaları ile püskürtme süresi ve bobin primer sargısının besleme kontaklarının kapalı kalma süresi (dwell süresi) gibi değişkenlerin bilgisayardan kontrolü yapılabilecek şekilde bir kontrol düzeneği üretilmiştir. Arduino mikrokontrolcü kontrol ünitesi olarak kullanılmış, ateşleme ve püskürtmeyi sağlayacak bir sürücü kartı tasarlanıp üretilmiştir. Mikrokontrolcü kartın bilgisayar üzerinden seri haberleşmesi için C# dilinde bir arayüz hazırlanmıştır. Kontrol sisteminin kullanımı ile çevrim atlatma mekanizmalı bir benzin motorunda gerçek zamanlı deneyler, bazı değişkenleri sabit tutup diğerlerini değiştirmek suretiyle gerçekleştirilmiştir. Veriler Horiba emisyon ölçer ve COMBI cihazıyla toplanmıştır. Ateşleme ve püskürtme sisteminin elemanlarından bahsedilmiş ve neye göre seçildikleri tezde anlatılmıştır. Ayrıca doğru enjektörleri seçebilmek için minimum maliyetle enjektör test edecek ve debi karakteristiği çıkartabilecek bir düzenek tasarlanıp kurulmuştur.
In this research; cycle mode, timing of injection and ignition also duration of injection and dwell time of a single cylinder research engine are controlled with a computer based electronic unit which were produced in this thesis. Arduino microcontroller was used as control unit, ignition and injection drivers were designed and produced. To change these parameters a control program is written on PC with Visual Studio C#. By using the control system, the real time tests were carried out in a gasoline engine with skip cycle mechanism depending upon permitted certain parameters constant and others changed. There are informations about ignition and injection systems and how the parts were choosen in the thesis. Also a minimum priced injector tester and flowmeter was built to choose the right injector for research engine. Normal cycle and skip cycle datas were collected by Horiba emission device, COMBI(combustion indicator). With this control device, ignition advance was setted maximum brake torque before knocking to compare the cycles. So control system was able to design for adapting the conversions at load and engine speed and engine map.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2013
Anahtar kelimeler
Ateşleme sistemi, Püskürtme sistemi, mikrokontrolcü ile motor kontrolü, Çevrim atlatma, Iginition system, Injection system, Engine control with microcontroller, Skip cycle
Alıntı