Aritmetik Problemlerin Çözümlenmesi Ve Simgelenmesi

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Bahadır, Ömer
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, ilköğretim öğrencileri seviyesindeki aritmetik matematik problemlerinin çözümlenmesi ve simgelenmesi gerçekleştirilmiştir. Kullanıcı tarafından girilen aritmetik problem içindeki tüm kelimelerin biçimbirimsel analizleri yapılarak kökleri ve aldıkları ekler tespit edilmekte ve bu sayede cümle içindeki isim tamlamaları belirlenmektedir. Geliştirilen uygulamada girilen problemin hangi tipte olduğunun öğrenilmesi ve öğrenilen bu tipe göre problemin çözümlenmesi yöntemi benimsenmiştir. Bu yöntem doğrultusunda, problem tipinin belirlenmesi için karar ağaçları kullanılmıştır. Karar ağaçları ile tipi belirlenen problem çeşitli işlemlerden geçirilerek çözümlenmekte, denklemler ve dört işlem sembolleriyle ifade edilmekte ve ilköğretim öğrencilerine kesirli sayıların anlatılmasında kullanılan sembollerle simgelenmektedir. Bu çalışma Türkçe doğal dil işleme uygulamalarının sayısını ve çeşitliliğini artırmak, yeni fikirlere öncülük etmek, ilköğretim öğrencilerine aritmetik problemlerinin çözümü konusunda yardımcı olmak ve test imkanı sunmak, ilköğretim öğrencileri arasında bilgisayar kullanımını teşvik etmek, insanı anlayan makine kavramına katkıda bulunmak amacıyla geliştirilmiştir.
In this study primary school-level arithmetic mathematics problems are solved and symbolized. Having morphological analysis of every word in the user input, it is defined roots and affixes of each word and noun phrase in the sentence in this case. In this study, it has claimed that learning of problem type and solving problems by this learning type. In direction of this method, it has been used decision trees to determine problem type. Applying various operation to problem whose type is defined for a decision tree is solved, expressed equations and four arithmetic operation symbols, expressed by symbols which are used to teach fractional numbers to primary school students. The major reason of this work is to increase the number and kind of Turkish natural language processing applications, to pioneer new thoughts, to help and test primary school students about their arithmetic problems, to encourage using of computer between primary school students and to contribute to concept of machine that understands person.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2007
Anahtar kelimeler
Doğal dil işleme, Biçimbirimsel analiz, Karar ağaçları, Natural language processing, Morphological analysis, Decision trees
Alıntı