The Relationship Between Entrepreneurial Characteristics And Entrepreneurial Intention

thumbnail.default.alt
Tarih
2018
Yazarlar
Saral, Hüseyin Can
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Institute of Social Sciences
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Özet
In today's complex globalized business environment where innovation in terms of markets and products is increasingly vital for survival of economies, entrepreneurship is a unique resource which should be the focal point. Not only vast majority of the innovation comes from newly founded firms, but also start-ups lift economies by decreasing unemployment, diversifying available products and services, increasing efficiency of the markets and attracting investments. In other words, entrepreneurs are the long sought key solutions for stagnated economies which are ineffectively tried to be revived by fiscal and monetary policies. While the benefits of entrepreneurship for the social and economic welfare are well understood, the same thing cannot be said for the decision-making processes, personality characteristics, thought processes of the individuals behind these companies. Who, where and when becomes an entrepreneur is yet to be clarified and structured in academic literature considering multitude of possible environmental, personality, contingency and cultural factors. The main purpose of this study is to determine whether selected personality traits; need for achievement, tolerance for ambiguity, innovativeness, locus of control, risk- taking propensity, self-confidence, need for autonomy, which are frequently emphasized in the literature, influence entrepreneurial tendencies and have predictive power for entrepreneurial intention of people.
Piyasalar ve ürünler açısından inovasyonunun ekonomilerin rekabet edebilir olması için giderek daha fazla önem kazandığı günümüzün karmaşık, küreselleşmiş iş ortamında girişimcilik, odak noktası yapılması gereken benzersiz bir kaynaktır. Inovasyonun büyük çoğunluğunun yeni kurulan firmalardan gelmesine ek olarak, aynı zamanda işsizliği azaltan, mevcut ürün ve hizmetleri çeşitlendiren, verimliliği artıran ve yeni yatırımları çeken ölçeklenebilir girişimci firmalar, ekonomilerde kaldıraç görevi görmektedir. Diğer bir deyişle girişimciler, mali ve parasal politikalar tarafından etkisiz bir şekilde yeniden canlandırılmaya çalışılan durgun ekonomiler için uzun zamandır aranan kilit çözümlerdir. Girişimciliğin sosyal ve ekonomik refah için sağladığı faydalar iyi anlaşılmışken, bu şirketlerin arkasındaki kişilerin karar verme süreçleri, kişilik özellikleri ve düşünce süreçleri için aynı şey söylenemez. Bir kişinin nasıl, nerede ve ne zaman girişimci olmaya karar verdiği çevresel, kişilik, durumsal ve kültürel faktörleri dikkate alarak akademik literatürde sistematik olarak açıklığa henüz kavuşturulmamıştır . Bu çalışmanın temel amacı, literatürde sıklıkla vurgulanan belirli kişilik özelliklerinden seçilen değişkenler olan başarı ihtiyacı, belirsizliğe tolerans, yenilikçilik, kontrol odağı, risk alma eğilimi, kendine güven ve özerkliğe duyulan ihtiyacın insanların girişimcilik niyetini etkileyip etkilemediğini belirlemektir.
Açıklama
Thesis (M.A) -- İstanbul Technical University, Institute of Social Sciences, Yüksek Lisans, 2018
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018
Anahtar kelimeler
Business Administration, işletme
Alıntı