Bir Taşıt Seyir Dinamiği Modeli

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Ayçiçek, Teoman
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Instıtute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada, ADAMS/Car yazılımı kullanılarak BMW marka 750i taşıt modelinin bilgisayar ortamında dinamik taşıt modeli oluşturulmuştur. Bu model, tekerlekler, ön aks asılışı olarak Macpherson süspansiyon sistemi, arka aks için eğik çapraz kollu asılış sistemini, rack ve pinyon direksiyon sistemini ve motor alt sistemlerini içermektedir. Modeli oluşturan parametrelerinin seyir dinamiği üzerine etkileri incelenmiştir. Gerçek taşıt üzerinde yapılan testlerin sonuçları değerlendirilmiş ve bu sonuçlara göre dinamik model ile gerçek taşıt arasında ilişki kurulmuştur. Oluşturulan model üzerinde analizler yapılmış, elde edilen sonuçlar gerçek taşıtın test dataları ile karşılaştırılmış ve elde edilen sonuçlara gore taşıt modelinde kullanılan parametreler modifiye edilerek test değerlerine yaklaşılmaya çalışılmıştır. Bir hata kriteri belirlenmiş ve bu kritere göre elde edilen sonuçlar raporlanmıştır. Bu sonuçlara göre hata modeli oluştururken kullandığımız, ön ve arka ak geometrisine ait boyutsal değerler taşıtın çekilen fotoğraflarından çıkarılmaya çalışılmıştır. Bağlantı elemanı olarak kullanıla burçlar tahmini olarak teorik bilgilere dayanarak seçilmiştir.
On this study BMW 750i model vehicle build by using ADAMS/Car software to analyse the chraracteristics o the vehicle in computer environment. ADAMS/Car software s a specila software that designed and costumised for Automotive Manudacturers to design and analyse the dynamin behaviour ofthe vehicle. Dynamic model contains, wheels, Macpherson süspension system for front, trailing arm suspension system for rear, rack and pinion steering system and powertrain. The parametres that build the vehicle dynamic model were analaysed and correlated with real world model. Rear world model data was driven form test of the wehicle in laboratuary and road conditions. An erros criteria has defined to see and calculated errors in compuert simulation of real world model. It was seen that, the errors mostly come from the suspension geometry and bushings that were used as mount for the system elements.Because the geometry data was deriven from the fotographs of the BMW 750i. We tried the find the three dimensional model dimensions using two dimensional data. Also bushing parameters come from predictions of us using theoretical knowledge.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2002
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2002
Anahtar kelimeler
Taşıt dinamiği, Aks geometrisi, Mekanik sistem simülasyonu, Vehicle Dynamics, Axe geometry, Mechanical System Simulation
Alıntı