(Fen Bilimleri Enstitüsü,
)
Gürel, Yasemin; Yücel, Atilla; Bina Bilgisi; Building Technology
Bu çalışma, genelde, Batı modernitesi ve mimarlıktaki dönüşümlerini, özelde, Türk modernlik projesinin düşünsel arka planını ve modern mimarinin ülkeye girdiği 1930-40 yılları arasını, kategorize etmeden, kavrama ve anlamaya yönelik ve bir araştırma çerçevesi oluşturmak amacıyla yapılmıştır. Modern kavramının arkeolojisinden başlayan çalışma, modernitenin orijini konusunda da Rönesans hümanizması, reform hareketleri, 17. y. yıl bilimsel devrimler, rasyonalist felsefeler, 18. y. yıl akıl ve eleştiri çağı ve ardından endüstri devrimiyle 19. y. yıl ve 20. y. yıl başlarına dek uzanmaktadır. Bu düşünsel /entellektüel arka planın, Batı mimarlığındaki uzantısı olarak ise yine 17. y. yıla, klasik mimarlık anlayışının sorgulanması ve demistifikasyonundan başlanarak, 20. y. yıl başı avangard hareketler, modern mimarlık hareketinin kent, konut, üretim ile ilgili boyutlarından 1930 lara ortodoks, bilimsel ve biçimsel bir uluslararası usluba dönüşümüne kadar izleği irdelenmektedir. Sonraki bölümlerde ise 19. y. yıl ikinci yarısından itibaren başlayan Osmanlı-Türk modernleşme hareketleri, aydınlanmacı düşünceler ve nihai formunu bir İmparatorluktan ulus-devlete geçiş sürecininde yaşayan “çağdaş muasır medeniyetler” ütopyası ile, elitler tarafından yukarıdan aşağıya empoze edilen, radikal dönüşümlerin yaşandığı Cumhuriyet döneminin düşünsel arka planı ele alınmaktadır. Bu düşünsel arka planın izdüşümleri olarak ise 1930-40 yılları arası modern mimarinin uluslararası uslup formunda ülkeye girişi irdelenmektedir. Seyfi Arkan ise bu dönemin meteorik bir mimarı olarak, bir modernist duruş, bir profil bağlamında ele alınmaktadır.