Çalgı-Ses(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Konu "Folk music" ile Çalgı-Ses(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBağlamada boyut farklılıklarının icrada yarattığı sorunlar ve çözümleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998) Beydüz, Yusuf Ziya ; Emiralioğlu, Afşin ; 72133 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBağlamada Boyut Farklılıklarının İcrada Yarattığı Sorunlar ve Çözümleri" ni konu alan tez, bağlama ve bağlama ailesi sazlarının fiziksel yapısı, boyutları, gerilimleri, basınnçlan üzerinde yapılan çalışmalar, kaynak taraması ve gözlem metodu ile sonuçlanmıştır. Birinci bölümde; konuya genel bir girişten sonra bunun üzerinde yapılan çalışmalar, uygulanan metodlar ve yaşanılan problemler anlatılmıştır. İkinci bölümde; bağlama genel olarak ele alınmış, bağlamanın ilk şekli olan kopuzdan başlanarak tarihi gelişimi, bağlamanın türleri, bölümleri, bağlamadaki dengeler, oranlar ve bağlama ailesi bütünüyle incelenmiştir. Üçüncü bölümde; bağlamada sesin oluşumuna, standart bağlama ailesinin boyutlarına ve bu aileye mensup sazların ses tonlarına yer verilmiştir. Dördüncü bölümde; standart bağlama ailesindeki gerilim ve basınç hakkında bilgi verilip bağlamaya uygulanan gerilim ve basıncın hesaplan yapılarak sonuçlan çıkarılmıştır. Beşinci bölümde; genel değerlendirme ile birlikte bağlamada boyut farklılıklarının, bağlama üzerinde meydana getirdiği gerilim, basınç, ses karakteristiği, fiziksel yapı, icra ve icracı üzerindeki etkileri detaylı bir şekilde ele alınıp ifade edilmeye çalışılmıştır.
-
ÖgeBağlamalarda balkon sistemleri üzerine incelemeler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996) Demir, Turgay ; Emiralioğlu, Afşin ; 53262 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceTürk Halk Müziğinin önemli sazlarından biri olan bağlamanın sağlıklı bir yapıya kavuşturulması Halk Müziğinin gelişmesi ve çağı yakalaması açısından önemlidir. Bağlama üzerinde son zamanlarda üniversiteler bünyesinde yapılan bilimsel çalışmalar kuşkusuz önemli gelişmelerdir. Fakat bağlamalarda kapak çökmesi olarak adlandırılan kusurun halen mevcut olduğu gerçektir. Bu çalışma bağlamadaki bu olumsuzluğu ortadan kaldırma amacına yöneliktir. Bazı Enstrümanlarda kullanıldığı üzere bağlamada da balkon sisteminin uygulanabileceği noktasından hareketle çeşitli konumlarda balkon sistemi uygulanmış örnek bağlamalar tarafımdan yapılmış olup bunlardan en verimli olanları detaylarıyla incelenmiş, örnek bağlamalar jüri üyelerine sunulmuştur. Bağlamalara balkon uygulanmasının sazın ses kalitesi ve uzun ömürlü olması açısından çok önemli ve gereklidir. Balkon sisteminin sazın sesini olumsuz etkilediği görüşü yaygın olmasına rağmen yapılan örnek bağlamalarda böyle bir olumsuzluğun olmadığını göstermiştir. Bilinçsizce uygulanabilecek balkon sistemlerinde tabiki sonuç olumsuz olacaktır.
-
ÖgeKemanede yeni yapım teknikleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Yeğin, Veyis ; Önaldı, Şenel ; 43780 ; Çalgı-Ses ; Performance & Voice
-
ÖgeSipsi'nin Türk halk müziğindeki yeri ve önemi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001) Toraman, Murat ; Ay, Göktan ; 107357 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBu çalışmada hakkında geniş kapsamlı olarak hemen hemen hiçbir kaynak bulunmayan ve araştırma yapılamayan Türk Halk Müziği nefesli sazlarından Sipsi ele alınmıştır. Tarihi gelişimi hakkında elimizde kesin bir kanıtı olmayan sipsi, yurdumuzda Teke bölgesi denilen Burdur, İsparta, Muğla, Denizli ve Antalya'yı içine alan bölgede kullanılan bir halk çalgımızdır. Yöresel bir çalgı olan Sipsi ne yazık ki çok fazla profesyonel icraya sahip değildir. Bu sebepten dolayı bugüne kadar pek tanınmış bir çalgı değildir. Bazı araştırmacıların kesin kanıt olmamakla beraber Orta Asya kökenli bir çalgı olduğunu iddia ettikleri sipsi ne yazık ki belli standartlara ulaşmış değildir. Yapımı, çalım tekniği hakkında bilgi verilen Sipsi sonuç olarak mutlaka daha fazla çalınması, değişik yörelerin ezgilerinde kullanılması gereken ve buna müsait bir saz olduğu gerçeğini görmekteyiz. En önemlisi de Konservatuarda eğitimi verilmesi gereken Türk Halk Müziği için çok önemli bir çalgıdır.
-
ÖgeTürk halk müziği yaylı sazlarından kemane'nin yapısı -pozisyon problemleri ve eğitimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Şener,Gültekin ; Tarlabaşı, Burhan ; 43781 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBu tez, 8. yy' dan itibaren Orta Asya'da yaşayan eski Türk kavimlerinin yaylı çalgılarının kronolojik olarak incelenmesini ve Anadolu'ya göçünü inceledikten sonra Anadolu'da aldığı estetik yapıyı, kullanım şeklini, akort değişikliklerini, verilen isimleri ve yöresel farklılıkları günümüz halk çalgısı olan Kabak Kemane ile ilgi sini ilk bölümde sunmaktadır. Bir sonraki bölümde ise, günümüzde kullanılan Kabak Kemane ile ilgili ses sahası bakımından önem taşıyan icra şeklini incelemektedir. Yapılan çalışmalarda, Kabak Kemanenin ses sahasının genişletilmesi, eserde bulunan seslerin frekansına uygun duyurulması ve bunun yöntemleri anlatılmaktadır. Uygulamalar sonucunda belirlenen yöntemler ile çalgımızda ana pozisyonun devamı olarak II. pozisyon kavramı üzerinde durulmuş, etütler hazırlanmıştır. Halk ezgilerimizden seçilen örnekler, bu çalışmanın gereği olarak özel seçilmiştir. Bu nedenle seçilen örnekler yöntemi geliştirmeye yöneliktir.
-
ÖgeZeminhara şubesinde bağlama ile gezinti çeşitlemeleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Kıran, Necmi ; İçli,Selahattin ; 22642 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBu araştırma ve incelemede, müziğimizde önemli bir yer tutan "Ge zinti" bahsine bilimsel bir yaklaşımla açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Gezintinin, Türk ve dünya müziğindeki benzer şekilleri ile mukayese edilmesine de imkân sağlanmıştır. Bu çalışmada asıl olarak; "Her hangi bir makamda, analiz yolu ile herhangi bir esere, nasıl gezinti ya da taksim yapılabilir?" sorusuna bilimsel açıklık ve yöntem kazandırılmaya çalışılmıştır. Tez beş bölümden meydana gelmiştir. Birinci bölümde giriş yapılmıştır. İkinci bölümde; gezinti, taksim ve improvisation terimleri genişçe açıklanmıştır. Burada ayrıca bir öneriler bölümü oluşturulmuştur. Üçüncü bölümde; yabancı olunan, Zeminhara ve diğer bazı şubelerin anlaşılması için ait oldukları ana makam "Şur"un tamamı ele alınmıştır. Bunun yanında kadans konusuna da girilmiştir. Dördüncü bölümde; tesbit edilen beş Zeminhara ezgi ve gezintileri verilmiştir. Son bölümde ise ezgi ve gezintilerinin analizi yapılmıştır. Sonuç olarak, doğaçlama sanatının tür ve incelikleri; Şur makamı ve Zeminhara şubesi; örnek ezgi ve gezintileri; makam ve ezgi analizi yöntemi ortaya konularak, yapılacak yeni çalışmalara ışık tutulmuştur.