Yayın Türü "Konferans Bildirisi" ile 'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBoşluklu Ankastre Sığ Küresel Kabukların Geometrik Doğrusal Olmayan Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2010) Altekin, Murat ; Yükseler, R. FarukDönel simetrik üniform yük etkisindeki boşluklu sığ küresel kabukların geometrik doğrusal olmayan analizi sayısal yöntemlerle incelenmiştir. Çalışmada üniform kalınlıklı kabuğun hem dış hem de iç kenarı boyunca ankastre mesnetli olduğu durum göz önüne alınmıştır. İlk olarak, sıradan diferansiyel denklem takımı sonlu farklar yöntemiyle cebirsel denklemlere dönüştürülmüştür. Ardından; cebirsel denklemler, Newton-Raphson yöntemiyle cözülmüştür. Boşluk ve basıklık parametrelerinin çökme değerleri ve kesit tesirleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu çalışmada elde edilen bulgular, Kirchhoff-Love plak teorisinin baz alındığı boşluklu dairesel plakların incelendiği çalışmalarla karşılaştırılmış ve uyumlu sonuçlar elde edildiği görülmüştür.
-
ÖgeBir Boyutlu Doğrusal Olmayan Bir Isı İletimi Probleminin Varyasyonel İterasyon Yönetimi İle Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2008) Atay, Mehmet Tarık ; Coşkun, Safa BozkurtBu çalışmada durgun halde, doğrusal olmayan, bir boyutlu bir ısı iletimi problemi varyasyonel iterasyon yöntemi ile çözülmüştür. Farklı mertebelerden doğrusal olmayan denklemler için sıcaklık dağılımları elde edilmiş ve sonuçlar aynı denklemlerin sonlu eleman analizinden elde edilen sonuçlarıyla karşılaştırılarak varyasyonel iterasyon yönteminin etkinliği test edilmiştir. Ayrıca hata analizi de yapılmış ve sonuçlar yöntemin doğrusal olmayan ısı iletimi problemlerinin çözümünde etkin bir yöntem olduğunu göstermiştir.
-
ÖgeBurkulması Engellenmiş Çelik Çaprazların Uç Stabilitelerinin Arttırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Özçelik, Ramazan ; Dikiciaşık, Yağmur ; Civelek, Kazım BurçBurkulması engellenmiş çelik çaprazlar (BEÇÇ’ler) hem eksenel çekme hemde eksenel basınç kapasiteleri yaklaşık olarak bir birine eşit olan yapısal elemanlardır. BEÇÇ’ler genel olarak çekirdek elemandan (ÇE’den) ve ÇE’nin burkulmasını engelleyen mekanizmadan (BEM’den) meydana gelmektedir. Bu çalışma kapsamında 5 farklı BEÇÇ elemanı üretilmiş ve eleman bazında test edilmiştir. 1.-3. BEÇÇ elemanlarında kullanılan BEM kutu profil içerisine beton dökülmesi ile elde edilmiştir. Ayrıca bu elemanlarda uç stabilitelerin arttırılması için ek çelik plaka ve profiller kullanılmıştır. 4. ve 5. BEÇÇ elemanında kullanılan BEM sargısız betondan ve sargısız betonun FRP (lifli polimer) ile sarılmasından meydana gelmiştir. Deney sonuçları 2.-5. BEÇÇ elemanlarının %2 ÇE birim uzama değerine kadar histeretik davranışlarının stabil davrandığını göstermiştir. Ayrıca BEÇÇ uç tasarımlarının BEÇÇ’lerin eksenel basınç istemleri altında yeterli stabiliteyi sağlandığı görülmüştür. Ayrıca bu makalede BEÇÇ yapım detayları da bulunmaktadır.
-
ÖgeBurkulmaya Maruz Çubukların Optimum Enine Kesit Değişimlerinin Analitik Ve Nümerik Yöntemle İrdelenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2008) Pekbey, YelizBu çalışmanın amacı, en az malzeme ile en büyük burkulma kuvvetine dayanan çubukların enine kesitlerinin, çubuk boyu ile değişimini incelenmektir. Bunun için, burkulma optimizasyonu yapılmıştır. Optimizasyon problemi, hem analitik hem de nümerik yöntemle incelenmiştir. Analitik yöntemde, problemin diferansiyel denklemi çıkartılmış ve çözüm yapılmıştır. Ayrıca bu çözümde, sabit enine kesit formundaki çubuk uzunluğu ve hacmi değiştirilmeden, çubuğa verilen optimum form ile, çubuğun kritik burkulma kuvveti artırılmıştır. Nümerik yöntemle yapılan optimizasyonda ise, sabit enine kesit formundaki uzunluk ve kritik burkulma kuvveti değiştirilmeden, çubuğa verilen optimum form ile, çubuğun hacmi azaltılmıştır. ANSYS 10.0 sonlu elemanlar paket programı, nümerik yöntem için kullanılmıştır. Bu çözümler sonunda, toplam 6 mesnetleme durumu için, çubuk uzunluğu boyunca değişen, optimum enine kesit formları elde edilmiştir. Kritik burkulma kuvveti hem sabit hem de değişken enine kesit formu için verilmiş ve optimum çözüm ile sabit enine kesitli çubuklara nazaran sağlanan malzeme tasarrufu yüzde olarak hesaplanmıştır. Ayrıca, enine kesitin daire, kare ve eşkenar üçgen olması durumundaki optimum enine kesit değişimi ile kritik burkulma kuvvetleri, sabit enine kesitli olmasına göre kıyaslanmıştır.
-
ÖgeBüyük Çökme Problemi Ve Plak-Zemin Etkileşimi İçin Karışık Sonlu Eleman Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Kutlu, Akif ; Omurtag, Mehmet H.Bu çalışmada elastik zemine oturan, büyük çökmeye maruz nispeten kalın plakların karışık sonlu eleman yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Plak şekil değiştirme alanı Mindlin varsayımı ve von Kármán kinematik bağıntılarına dayanmaktadır. Hellinger-Reissner prensibi kullanılarak bir karışık sonlu eleman üretilmiştir. Doğrusal olmayan fonksiyonel artımsal formülasyonla doğrusallaştırılmıştır. Sayısal çözüm için Newton-Raphson ardışık yaklaşım şemasına uyulmuştur. Önerilen karışık sonlu eleman çözüm stratejisi kayma kilitlenmesi problemini otomatik olarak aşmakta ve kuvvet ile momentleri düğüm noktalarında doğrudan hesaplamaktadır. Bir karşılaştırma örneği çözülmüş ve yakınsama davranışı gözlenmiştir. Parametrik çözümler yapılarak plak büyük çökme davranışına elastik zeminin etkisi incelenmiştir.
-
ÖgeBüyük Ölçekli Kafes Yapıların Jaya Algoritmasıyla Minimum Ağırlıklı Boyutlandırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2017) Değertekin, S. ÖzgürBu çalışmada büyük ölçekli kafes yapıların deplasman ve gerilme sınırlayıcıları altında Jaya algoritması kullanılarak minimum ağırlıklı boyutlandırılması amaçlanmaktadır. Jaya, Sanskritçe’de “Zafer” anlamına gelmektedir. Jaya algoritması (JA), optimizasyon problemini çözerken en iyi çözüme yaklaşma ve en kötü çözümden uzaklaşma prensibini uygulamaktadır. JA’nın en önemli özelliği kendine özgü parametreler kullanmamasıdır. Yöntem, popülasyon büyüklüğü (popülasyondaki çözüm sayısı) ve maksimum iterasyon sayısı olmak üzere iki temel kontrol parametresi kullanmaktadır. JA’nın geçerliliği büyük ölçekli bir kafes yapı üzerinde test edilmiştir. Bu yapı 942 elemanlı uzay kafes olup 59 tasarım değişkeninden oluşmaktadır. JA’dan elde edilen sonuçlar yöntemin geçerliliğini doğrulamaktadır.
-
ÖgeBüyük Ölçekli Yüzer Yapıların (byy) Hidroelastik Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2017) Tunca, EnesDuba tipi bir büyük ölçekli yüzer yapının frekans bölgesi hidroelastik analizi sayısal olarak-yapı ve akışkan problemleri için sırasıyla sonlu eleman ve sınır eleman yöntemlerinin uygulanmasıyla-gerçekleştirilmiştir. Yapı sonlu eleman modelinin detaylandırılmasından kaçınmak amacıyla, dış kaplama levhalarının yapısal özellikleri eşdeğer ortotropik levha modeli ile belirlenmiştir. Akışkan hareketleri için potansiyel akış modeli uygulanmış, toplam potansiyel, sakin suda yapının titreşimiyle ilişkili radyasyon potansiyeli ve serbest yüzey dalgaları ile hareketsiz yapı arasındaki etkileşimi ifade eden difraksiyon potansiyelinin birleşimi olarak alınmıştır. Radyasyon potansiyeli için akışkan-yapı ara yüzeyinde tanımlanan sınır integral denklem sınır eleman yöntemi ile çözülmüş, difraksiyon potansiyeliyle bağlantılı zorlayıcı dalga kuvvetleri ise Haskind ilişkileri kullanılarak doğrudan hesaplanmıştır. Akışkan yükleri etkisindeki yapının davranışı modal açılımla ifade edilmiş, her bir moda karşılık gelen akışkan-yapı etkileşim kuvvetleri ve dalga kuvvetlerinin genelleştirilmiş hareket denklemine uygulanması ile yapının dinamik cevabı belirlenmiştir. Çalışmanın amacı modal açılımın yüzen yapının doğal veya ıslak mod şekilleri baz alınarak tanımlanmasının hidroelastik analiz üzerindeki etkisinin incelenmesidir.
-
ÖgeBüyük Ölçekli Zemin-yapı Etkileşimi Problemlerinin Yüksek Başarımlı Hesaplama Platformlarında Dinamik Analizi İçin Birleştirilmiş Model(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2008) Geneş, M. CemalBu çalışmanın amacı, büyük ölçekli üç boyutlu zemin-yapı etkileşimi problemlerin çözümü için kullanılan Birleştirilmiş Zemin-Yapı Etkileşimi Modellerine ait mevcut bilgisayar programlarının yüksek başarımlı hesaplama sistemlerinin gücü kullanılarak geliştirilmesidir. Burada çalışılan modele Birleştirilmiş Sonlu Elaman-Tutarlı Küçük Hücre Modeli denmektedir. Bu modelde, geliştirilmiş olan paralel program ile büyük ölçekli problemler için Tutarlı Küçük Hücre Modeli’nden elde edilmiş olan doğrusal olmayan denklem takımlarının çözümü yapılmaktadır. Modelden elde edilmiş olan sistem denklemi paralel iteratif çözüm algoritmalarıyla çözülmüştür. Bu modelin yüksek başarımlı hesaplama sistemleri için geliştirilmesinin nedeni, karmaşık geometriye sahip büyük ölçekli zemin-yapı sistemlerinin ve yakın bölge olarak adlandırılan yapı ve zemindeki doğrusal olmayan davranışın analiz edilmesidir. Bu model, Birleştirilmiş Sonlu Eleman-Sınır Eleman Modelinden ve geçirgen, dalga yansıtmayan ve sessiz sınır şartları olarak adlandırılan bazı özel sınır şartlarından daha güçlüdür. Birçok test problemi analiz edilmiş ve modelin geçerliliği gösterilmiştir. Bunlara ek olarak, geliştirilen model ile büyük ölçekli bir zemin-yapı etkileşimi problem ani yükleme durumu için çözülmüştür.
-
ÖgeCam Elyaf İçeren Betonarme Kirişin Eğilme Davranışı İçin Deneysel Çalışma(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2017) Tayşi, NildemYaygın yapı malzemesi olarak kullanılan beton gevrek bir malzeme olduğu için basınç altında nispeten güçlü olmasına rağmen çekmede zayıftır [1, 2]. Betonun çekmedeki zayıflığı, geleneksel çelik çubuk takviyesinin kullanılması veya yeterli oranda lifli malzemenin karıştırılmasıyla aşılabilmektedir [3]. Liflerin kullanımı, betonda çatlaklar oluştuktan sonra da kompozit malzemenin tokluğunu arttırarak davranışını yeniden düzenler. Lifli beton küçük ve süreksiz elyafların düzgün şekilde dağılmış olduğu betondur. Mevcut araştırmada, ince agrega yerine cam elyafın farklı oranlarda (% 0.0, % 0.5, % 1.0, % 1.5) eklenmesi ile, betonun basınç dayanımını, eğilme mukavemetini ve işlenebilirliliğini araştırmak için deneysel çalışmanın yapılması amaçlanmaktadır. Cam elyafın C30 kalite betonun basınç, çekme ve eğilme mukavemeti üzerine etkileri karşılaştırılacaktır. Her lif yüzdesi için, ortalama sonuçları almak için üçer adet küp ve silindir numune dökülmüştür. Ayrıca betonarme kirişin, eğilmede güçlendirmesini incelemek için de dört adet 1300 mm etkin açıklıklı kirişde dört noktalı eğilme testi yapılacaktır.
-
ÖgeCam Fiber Takviyeli Dokuma Epoksi Kompozit Prepreglerin Mekanik Özellikleri Üzerinde Çevre Şartlarının Etkisi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2011) Örçen, Gurbet ; Gür, MustafaBu çalışmanın amacı sekiz tabakalı cam fiber takviyeli dokuma epoksi kompozit prepregler üzerinde çevre şartlarının etkisini araştırmaktır. Bu çalışma, standartlara uygun hazırlanan numunelerin mekanik özellikleri üzerinde çevre şartlarının etkisini belirlemek için yapılan 3 aşamalı deneysel çalışmayı içermektedir. İlk aşamada kuru şartlardaki numunelerin mekanik özellikleri belirlenmiştir. İkinci aşamada deniz suyu içerisine 3 ay süre, üçüncü aşamada ise deniz suyu İçerisine 6 ay süre ile numuneler bırakılmıştır. Her aşamanın sonunda numunelerin mekanik özellikleri standart testlere göre belirlenmiş ve kuru şartlarda elde edilen sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada; numunelerin deniz suyu içerisinde kalma süreleri arttıkça, mekanik özelliklerinin düştüğü tespit edilmiştir. Aynı zamanda deniz suyunun E h Xt, Xc, S12 ve G değerleri üzerinde düşürücü/bozulma etkisine sahip olduğu görülmüştür.
-
ÖgeCr3c2-Nicr Sermetlerin Sinterlenme Davranış Ve Mekanik Özelliklerinin İncelenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2010) Özer, Ali ; Tür, Yahya Kemal ; Duran, CihangirGöreceli düşük yoğunlukları ve düşük sinterleme sıcaklıkları Cr3CrNiCr sermetlerin önemli bir avantajıdır. Bu malzemelere ilgi yüksek hız ve sıcaklıklarda yüksek korozyon dirençlerinden dolayı anmaktadır. Bu çalışmada, %75 Cr3Cr%25 NiCr (4:1) alaşım oranlarına sahip sermet tozunun farklı sıcaklıklarda sinterlenme-yoğunlaşma davranışının yanı sıra mikroyapısının ve mekanik özellikleri incelenmiştir. Sinterleme işleminin ardından X ışınları difraksiyonu yardımıyla oluşan fazlar belirlenmiş, SEM-EDS ile mikroyapıelementel analiz ve tane büyüklükleri saptanmıştır. Mikrosertlik, üç nokta eğme ve kırılma tokluğu deneyleriyle semetlerin mekanik özellikleri belirlenmiş, kırılma yüzeyleri SEM analizi ile karakterize edilmiş ve kırılma özellikleri incelenmiştir. X ışınları analizinde sinterlenen numunelerde nikelin kromu çözmesinden dolayı küçük bir kayma saptanmıştır. Yapıda genel olarak sıvı faz olarak NiCr katı çözeltisi ve Cr3C2 seramik fazı görülmektedir. SEM-EDS analizlerinde 13500C'de %97 göreli yoğunluk saptanmış ve tane boyutları ortalama 4 pm olarak saptanmıştır. Daha yüksek sıcaklıklarda ise porların birleşmesinden dolayı porozite miktarında artış ve tane boyutunda ani büyüme (10 Pm) görülmüştür. Yoğunlaşmaya paralel olarak mikroserllik, üç noktadan eğme mukavemeti ve kırılma tokluğu değerleri 13500C'de sırasıyla IlGPa, 800MPa ve 10MPam l /2 ile maksimuma ulaşmıştır, Kırılma fotoğraflarında da seramik fazın tane içi yarılma ile kırılarak tokluğa katkı sağlamadığı, metal fazın sünek davranış göstermesinin tokluğu arttıran ana mekanizma olduğu görülmüştür.
-
ÖgeÇalışma Yükleri Altında Ekskavatör Ön Ataşmanın Analizi ve Optimizasyonu(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Kütük, M. Akif ; Özsaraç, Erdemİş makinesinin mekanizması tüm çalışma koşullarında güvenilir bir şekilde çalışmalıdır. Yüksek yüklerin etkisi altında mukavemet analizi, iş makinelerinin tasarım aşamasında oldukça önemli bir adımdır. [1] Bu çalışma, kazıcı iş makinesinin, bom ve kol tasarımında, çalışma kuvvetlerine bağlı olarak oluşan gerilmelerin incelenmesi ve parçaların iyileştirilmesi üzerinedir. Amaç, ürünün maruz kaldığı kuvvetlere bağlı olarak istenilen sınır gerilme değerinin (kullanılan malzeme cinsine göre sınır değeri 150 MPa kabul edilmiştir) altında kalmasının sağlanmasının yanı sıra, ürünün bu yükleri optimum malzeme kullanımı ile karşılamasının sağlanmasıdır. Kuvvet analizi tamamlandıktan sonra ön ataşman, makinenin kritik [2] konumuna göre simule edilmiştir ve modellenmiştir. Bu mühendislik problemine sayısal bir çözüm yöntemi olarak Sonlu Elemanlar Yöntemi (SEY) uygulanmıştır. Bu şekilde hedeflenen diğer bir amaç, tasarım ve imalat sürecindeki zamanı kısaltmak ve son kullanıcıya daha uzun ömürlü ve güvenilir bir ürün verebilmektir.
-
ÖgeÇapraz Tabakalı Kompozit Kirişlerin Karışık Sonlu Elemanlar Yöntemi ile Dinamik Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2011) Madenci, Emrah ; Özütok, AtillaYapılan bu çalışmada; lamine kompozit kirişlerin dinamik analizleri Gâteaux diferansiyel yöntemi kullanılarak, karışık sonlu elemanlar formülasyonu yardımı ile incelenmiştir. Analizlerde, sabit geometriye sahip, üniform yayılı yük etkisi altında, farklı mesnet koşullarına göre simetrik, tek tabakalı ve çapraz tabakalı oftotropik kompozit Euler-Bernoulli ve Timoshenko kirişleri ele alınmıştır. Virtüel yerdeğiştirme prensibi yardımı ile her iki kiriş teorisine ait kompozit kirişlerin diferansiyel alan denklemleri elde edilmiştir. Bu denklemler operatör forma dönüştürülmüş, Gâteaux diferansiyel metot kullanılarak her iki kiriş teorisine ait dinamik ve geometrik sınır koşullarını da içeren fonksiyoneller bulunmuştur. Bu fonksiyonellere karışık sonlu elemanlar yöntemi uygulanarak eleman matrisleri elde edilmiştir. Elde edilen eleman matrisleri FORTRAN bilgisayar programı yardımı ile sistem matrislerine aktarılıp sayısal uygulamalar yapılmıştır. Sonuçlar literatürde bulunan çalışmalar ile karşılaştırılmış, sonuçların birbirine çok benzer çıktığı görülmüştür.
-
ÖgeÇatlamış Betonarme Kesitlerde Kaldıraç Etkisinde Boyut Etkisi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2008) İnce, Ragıp ; Yalçın, Erhan ; Arslan, AbdussametAynı geometriye sahip beton numuneler üzerinde yapılan bir çok deneysel araştırma, numune boyutunun artması ile nominal dayanımın azaldığını ortaya koymuştur. Bu olay, beton/betonarmenin kırılma mekaniğinde boyut etkisi olarak adlandırılır. Sunulan çalışmada, çatlamış bir betonarme kesitin taşıma gücüne kaldıraç etkisinin katkısını hesaplamak için, dört seri geometrik olarak benzer dört farklı boyda dowel numuneleri test edilmiştir. Deneylerden elde edilen tepe basınç yükleri Fraktal Boyut Etkisi Kanunu ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak, elde edilen boyut etkisi Carpinteri’nin lineer olmayan kırılma mekaniği yaklaşımı ile çok iyi uyum gösterdiği tespit edilmiştir.
-
ÖgeÇekme Almayan İki Parametreli Elastik Zemine Oturan Dairesel Plağın Dinamik Davranışı(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2010) Tekin, Ayfer ; Çoşkun, İrfanBu çalışmada, çekme almayan Vlasov zeminine oturan tekil harmonik yük etkisindeki dairesel bir plağın, eksenel simetrik dinamik davranışı incelenmiştir. Zeminin çekme almaması nedeniyle plak zeminden ayrılabilmekte ve tem as/ayrılma bölgeleri ortaya çıkmaktadır. Bu bölgeleri belirlemek için plağın zemine tam batmadığı kabul edilerek yönetici denklemler elde edilmiş ve analitik/sayısal olarak çözülmüştür. Denklemlerde doğrusal olmayan terim bulunmamasına rağmen, temas bölgesi başlangıçta bilinmediğinden, problem doğrusal olmayan bir karakter göstermektedir. Bu nedenle problemin esas bilinmeyeni olan temas yarıçapı sayısal olarak hesaplanarak, zemin parametreleri ve zorlama frekansının temas yarıçapı ve yer değiştirmeler üzerindeki etkisi şekiller yardımıyla incelenmiştir.
-
ÖgeÇekme Almayan İki Parametreli Elastik Zemine Oturan Timoshenko Kirişinin Zorlanmış Titreşimleri(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2008) Coşkun, İrfan ; Engin, Hasan ; Tekin, AyferBu çalışmada, çekme almayan Pasternak zeminine oturan bir sonlu kirişin harmonik tekil yük etkisi altında titreşimleri Timoshenko kiriş teorisi çerçevesinde incelenmiştir. Kirişin zemine tam batmadığı kabul edilerek probleme ait yönetici denklemler elde edilmiş ve analitik/sayısal yöntemlerle çözülmüştür. Zemin ve boyutsuz zorlama frekansı parametreleri ile dönme eylemsizliği ve kayma deformasyonunun ayrılma noktasının yeri ile düşey yer değiştirmeler üzerindeki etkisi grafikler yardımıyla incelenmiştir.
-
ÖgeÇelik Çerçevelerin LRFD-AISC Şartnamesine Göre Av Arama Optimizasyon Yöntemi Kullanılarak Optimum Boyutlandırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Doğan, E. ; Saka, M. P.Bu çalışmada çelik çerçeveler için av arama optimizasyon yöntemini temel alan bir optimum tasarım algoritması sunulmaktadır. Aslan, kurt ve yunus gibi hayvanların gurup olarak avlanmalarından esinlenilerek geliştirilmiş olan av arama optimizasyon yöntemi de bu tekniklerin son dönemlerde ön plana çıkanlarından biridir. Bu avcılarıjn her biri avlanmalarını farklı şekillerde gerçekleştirir. Fakat ortak yönleri grup içinde birlikte av aramalarıdır. Avın etrafı çembere alınır ve yakalanana kadar çember daraltılır. Mevcut çalışmada av arama tekniği çerçeve optimizasyon algoritmasının otomasyonu için kullanılmıştır. İki boyutlu çelik çerçevelerin optimum tasarımının gereği olarak; yapı elemanlarının W profiline uygun olması, LRFD-AISC tasarım şartnamelerindeki sınırlayıcıları sağlaması ve çerçevenin minimum ağırlığa sahip olması gerekmektedir. Bu amaçla burkulmayı da hesaba katan dayanım sınırlayıcıları göz önünde bulundurulmuş ve algoritmanın kolon ve kirişler için Amerikan Şartnamesindeki 272 kesit içerisinden seçim yapması sağlanmıştır. Her bir grup içindeki elemanlara aynı kesitin tayin edilebilmesi için eleman gruplandırılması yapılmıştır. Şartnamedeki sınırlayıcıları dikkate alarak minimum çerçeve ağırlığını hesaplayan bu algoritmanın etkinliği örnek problemlerle gösterilmiştir.
-
ÖgeÇelik Çerçevelerin LRFD-AISC Şartnamesine Göre Parçacık Küme Optimizasyonu Yönetim Kullanılarak Optimum Boyutlandırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2010) Doğan, E. ; Saka, M. P.Bu çalışmada çelik çerçeveler için parçacık küme optimizasyon yöntemini temel alan bir optimum tasarım algoritması sunulmaktadır. Parçacık küme optimizasyon yöntemi hayvanlarda rastlanan böcek kümelenmesi, kuş sürüleri ve balıkların toplu hareketleri gibi sosyal davranışlarının taklit edildiği bir sayısal optimizasyon tekniğidir. Sürü içindeki her bir birey optimum tasarım problemine aday bir çözüm ifade eder. İki boyutlu çelik çerçevelerin optimum tasarımının gereği olarak; yapı elemanlarının W profiline uygun olması, LRFDAISC tasarım şartnamelerindeki sınırlayıcıları sağlaması ve çerçevenin minimum ağırlığa sahip olması gerekmektedir. Bu amaçla burkulmayı da hesaba katan dayanım sınırlayıcıları göz önünde bulundurulmuş ve algoritmanın kolon ve kirişler için Amerikan Şartnamesindeki 272 kesit içerisinden seçim yapması sağlanmıştır. Her bir grup içindeki elemanlara aynı kesitin tayin edilebilmesi için eleman gruplandırılması yapılmıştır. Şartnamedeki sınırlayıcıları dikkate alarak minimum çerçeve ağırlığını hesaplayan bu algoritmanın etkinliği örnek problemlerle gösterilmiştir.
-
ÖgeÇelik Depo Raf Sistemlerinde Kullanılan Yatay Taşıyıcıya Oturan Tava Rafların Kapasitelerinin Analitik Ve Sonlu Elemanlar Yöntem(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2017) Pala, Yaşar ; Çalış, EmreBu çalışmada, hafif ve kutulu yükler için paletli depo raf sistemlerinde kullanılan yatay taşıyıcıya oturan tava raf sistemlerinin kapasitelerinin belirlenmesi üzerinde durulmuştur. İstenilen yükleme boyutları altında tava rafların taşıma kapasiteleri hem analitik olarak hem de sonlu elemanlar analizi ile belirlenmiştir. Tava rafın 2a x 2a boyutlu bir bölgesi üzerinde yayılı kuvvetlere maruz kaldığı kabul edilmiştir. Kuvvetler arası mesafenin k olduğu ve 2a uzunluğunda n adet kuvvet bulunduğu kabul edilmiştir. Buradan hareketle her bir tekil kuvvetin şiddeti toplam kuvvet cinsinden bulunmuştur. Daha sonra tava raf kesitini oluşturan her bir parçanın taşımış olduğu momentler bulunarak her bir elemanda oluşan eğilme gerilmeleri hesaplanmıştır. Buradan elde edilen gerilme değerleri emniyetli gerilme değerleriyle kıyaslanarak tava rafın taşıyabileceği maksimum yük tespit edilmiştir. Ayrıca analitik yöntemden elde edilen sonuçlar sonlu elemanlar yöntemiyle kıyaslanmış ve sonuçların birbiri ile uyumlu olduğu görülmüştür.
-
ÖgeÇelik Kafes Bir Demiryolu Köprüsünün Hasargörebilirlik Değerlendirmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2017) Konor, Seda ; Çağlayan, Barlas ÖzdenSunulan bu çalışmanın amacı Türkiye’de mevcut bir çelik demiryolu köprüsünün hasargörebilirlik durumunun değerlendirilmesidir. Bu kapsamda toplam uzunluğu 103.8 m olan iki açıklıklı sürekli kafes kirişli köprü incelemesi yapılmıştır. Köprüye ait sonlu elemanlar modeli, TCDD tarafından sağlanan orijinal çizimlere göre SAP2000 programı aracılığı ile oluşturulmuştur. Sonrasında, bu orijinal modeller, önceki çalışmalarda sunulan arazi ölçümlerinden elde edilen dinamik parametreler ile kıyaslanmıştır. İlgili parametreler arasındaki farkın 1% den büyük olması durumunda orijinal modellerin geliştirilmesine karar verilmiştir. Çalışmanın devamında farklı zemin sınıflarından deprem ivme kayıtları belirlenmiş ve köprüye ait orijinal ve geliştirilmiş sonlu elemanlar modelleri seçilen ivme kayıtları altında doğrusal olmayan zaman-tanım alanında analizlere maruz bırakılmıştır. Bu analizlerden elde edilen sonuçlara göre, orijinal ve geliştirilmiş köprü modellerinin hasargörebilirlik eğrileri elde edilmiştir.