FBE- Malzeme ve İmalat Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.Araştırma Konuları :
Malzemelerin Mekanik Davranışı ile İç Yapıları Arasındaki İlişkiler,
Kaynak Metalurjisi ve Tekniği ile İlgili Araştırmalar,
Talaşlı İmalatın Mekaniği ve Analizi ile İlgili Araştırmalar,
Plastik Şekillendirmenin Mekaniği ve Teknolojisi ile İlgili Araştırmalar,
Seramikler, Plastikler ve Karma Malzemelerle İmalat vb. konulardaki çalışmaları içerir.
Gözat
Yazar "Bakkal, Mustafa" ile FBE- Malzeme ve İmalat Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAğır ticari araç kabin denge çubuğu için malzeme seçimi analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015) Görürgöz, Mesut ; Bakkal, Mustafa ; 421074 ; Malzeme ve İmalatDenge çubuğu tüm taşıtlarda kullanılan, aracın devrilme direncini sağlayan en önemli elemandır. Ağır ticari araçların yüksek yük taşıma kapasitesi ve zor yol şartlarında çalışması yüksek rijitlikte bir süspansiyon sistemi ve denge çubuğuna sahip olmasını gerektirmektedir. Süspansiyon sistemi rijitliğinin yüksek olması güvenli sürüş sağlarken buna karşın sürücü konforunu azaltıcı yönde etkilemektedir. Bu nedenle ağır ticari araçların kabinlerinde fazladan bir süspansiyon sistemi tasarımı yapılmaktadır ve kabin süspansiyonunda kullanılan denge çubuğuna kabin denge çubuğu adı verilmektedir. Bu çalışmada ağır ticari araçların kabin süspansiyon sistemlerinde kullanılan bir kabin devrilme çubuğunun genel tasarımı yapılmış, malzeme, ısıl işlem ve kaynak işleminin yorulma ömrüne etkisinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Yeniden tasarlanan kabin süspansiyon sisteminde, kabin denge çubuğunun değişen montaj şekline göre analitik hesapları yapılmıştır. İçi dolu ve boş çubuk kullanımı değerlendirilmiş ve boru kullanımına karar verilmiştir. Kabin denge çubuğunun uç bağlantı şekli için rakip ve teknoloji araştırması yapılarak, uygulanabilirlik ve maliyet açısından gaz altı kaynak yönteminin en uygun olduğu belirlenmiştir. Kabin denge çubuğundan beklenen rijitlik değerine göre boyutları hesaplanmıştır. Gerilme analizi sonuçlarına ve piyasadaki kullanım ve bulunabilirlik göz önüne alınarak malzeme alternatifleri değerlendirilmiş ve üç malzeme seçilerek karşılaştırılmaya karar verilmiştir; SAE 4140, 26MnB5, 34MnB5. Borular kondüksiyon yöntemiyle tavlandıktan sonra yağ ve polimerli su ortamlarında sertleştirilmişlerdir. Sertleştirme sonrası farklı sıcaklıklarda temperlenerek farklı sertliklerde borular elde edilmiştir. Kaynak çalışmasında kaynak ön ısıtma derecesi, kaynak parametreleri ve kaynak sonrası uygulanacak işlemler belirlenmiştir. Kaynak ön ısıtma için indüksiyon yöntemiyle kaynak bölgesi ısıtılmıştır. Kaynak sonrası havada soğutma ve battaniye sararak yavaş soğutma yapılmış ve battaniye ile yavaş soğutmanın daha uygun olduğuna karar verilmiştir. Hazırlanan kaynak numunelerinden sertlik ölçümleri alınmış, makro ve mikroyapı incelemesi yapılmıştır. Hazırlanan numuneler sadece burulma zorlanmasına maruz kalacakları ömür testlerine sokulmuşlardır. Ömür testinde numunelere eş gerilme uygulanmış ve çevrim sayıları üzerinden karşılaştırma yapılmıştır. Ömür testlerine göre en uzun çevrim sayısı 34MnB5 malzeme borunun yüksek sertlikte üretilen numunesinde gözlenmiştir. Tüm numunelerde hasar kaynak bölgesinde meydana gelmiştir. Sonuç olarak yüksek yorulma ömrü gerektiren bir parça olan denge çubuğu malzemesi ve imalat yöntemi belirlenmiştir.
-
ÖgeDoğal elyaf takviyeli tabakalı karma malzemelerin otomotiv uygulamalarında kullanılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-06-06) Savaş, Mehmet ; Bakkal, Mustafa ; 503051310 ; Malzeme ve İmalat ; Material and Manufacturing EngineeringAzalan doğal kaynaklarla birlikte bu kaynakların verimli kullanımının öneminin artışı ve yükselen çevresel bilinç, sentetik malzemelerin yerlerini çevresel etkileri daha az olan doğal, biyolojik malzemelerin almasını sağlamıştır. Kyoto protokolü başta olmak üzere emisyon oranlarının düşürülmesine yönelik yaptırımların neticesinde doğal malzemelere yönelik ilgi arttırmıştır.Karma yapılarda kullanılan elyafların, doğal malzemeler kaynaklı kullanılması yönünde bir eğilimi mevcuttur. Daha çok otomotiv sanayinde emisyon oranlarının düşürülmesine yönelik olarak araçların hafifletilmesi ve bunun için de dayanım/ağırlık oranları yüksek olan doğal elyaflar kullanımı gelişmektedir. Henüz başlangıç aşamasında olan bu tip malzemeler üzerine araştırmaların genişletilerek yaygınlaşması gerekmektedir.Çalışmada, otomobillerin tampon parçalarının mekanik özelliklerinin geliştirilmesi bakımından, laboratuar ortamında doğal elyaf ve sentetik elyafların bir arada kullanıldığı karma malzemeler incelenmiştir. Doğal elyaf olarak atık pamuklu kumaştan elde edilen pamuk ipliçikleri kullanılmıştır. Bu sayede hem atık kumaş, kullanılarak ekonomiye tekrardan kazandırılması sağlanmış hem de sentetik elyaf ve polimer kullanımı en aza indirilerek doğada çözünemeyen madde miktarı düşürülmüş ve gereken toplam maliyet değeri azaltılmıştır.Yapılan çalışmada, önceden belirlenen pamuklu kumaş ağırlık oranına sahip polimer matrisli karma malzemenin üretimi ekstrüder vasıtasıyla gerçekleştirilmiştir. Homojen bir yapı elde edebilmek amacıyla öncelikle kumaş parçacıkları bir ön işlemden geçirilerek pamuk iplikçikleri halini almış, sonrasında yine homojen özellikler elde edebilmek için üretilen malzemelere geri dönüşüm işlemi uygulanmıştır. Bu geri dönüşüm işleminde üretilen malzemeler küçük parçalara ayrılmış, bu parçalar bir kırıcı vasıtasıyla granül haline getirilerek tekrar ekstrüdere beslenmiştir. Bu işlemler 3 defa tekrar edilmiştir. Sonrasında ekstrüderden çıkan malzemeler pres altına alınıp soğuma sırasında malzemede olabilecek şişmeler engellenmiş, sabit bir malzeme kalınlığı elde edilmiştir. Oluşturulan malzemelerden numuneler alınıp mekanik özellikleri incelenmiştir.Ekstrüderde oluşturulan karma malzemeler, daha sonra sentetik bir elyaf olan cam elyafın farklı formlarında ve farklı düzenlerde yerleştirilmeleriyle oluşturulan tabakalı yapılar elde edilmiştir. Tabakalı yapılar, iki doğal elyaflı karma malzeme tabakası arasında cam elyaf olacak şekilde üç katlı olarak oluşturulmuştur. Tabakalı yapılar; ekstrüzyon işleminden sonra cam elyafın iki karma malzeme tabakası arasına serilmesi, oluşturulan yapının etüvde bir süre yüksek sıcaklıkta bekletilmesi ve sonrasında soğumasının pres altında bekletilerek yapılması şeklinde üretilmiştir. Bu malzemelerden de ilgili testler için numuneler kesilip mekanik özellikleri incelenmiştir.Elde edilen her iki grup malzeme türünün mekanik özellikleri, mevcut kullanılan Ford Transit Connect marka otomobil tampon malzemesinin yine laboratuar çalışmaları sonucu elde ettiğimiz özellikleriyle karşılaştırılmıştır.Çalışmanın ikinci aşamasında, ilk aşamada en iyi özellikleri veren malzemenin özelliklerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla örme cam elyaflı tabakalı karma malzeme, tabakalarının ara yüzeylerindeki tutunma miktarını arttırmak amacıyla dört farklı yüzey işlemi malzeme üzerinde uygulanmıştır.Farklı yöntemler uygulanan malzemeler ayrılma testine tabi tutularak tabakalı malzemelerin ara yüzey tutunmalarını en çok arttıran yöntem olarak pamuk takviyeli karma malzemelerin tabakalı yapıyı oluşturmadan önce etüvde bir süre bekletilmesi ve sonrasında polyestre reçine uygulanması tespit edilmiştir. Bu yöntem uygulanarak elde edilen plakalardan ilgili deney numuneleri kesilmiştir. Geliştirilen bu malzemenin çekme ve darbe deneyleri yapılarak elde edilen sonuçlarla malzemenin ilk durumundaki değerleri karşılaştırılmıştır. İlave olarak geliştirilen malzemeye üç noktadan eğme testi de uygulanarak eğilme özellikleri de tespit edilmiştir.
-
ÖgeExperimental study of minimum quantity lubrication effect on compacted graphite iron machining(Istanbul Technical University, 2013) Bijanzad, Armin ; Bakkal, MustafaThe cost effective and environmentally sensitive process improvement of compacted graphite iron (CGI) is one of the major concerns of today?s manufacturing world due to the allure of mechanical properties of CGI. This study is assessed the efficiency of minimum quantity lubricant (MQL) in CGI turning when compared to the dry cutting condition. The turning test were conducted in a wide range of cutting parameters, which are three different cutting speed (100, 200, 300 m/min) and feed rates (0.1, 0.2, 0.3 mm/rev) at constant 1mm depth of cut. The MQL efficiency is evaluated through cutting force and surface roughness measurements, optical and SEM analysis of chip formation and tool wear analysis. Results showed that MQL usage provided nearly no reduction in the amount of cutting forces, whereas 25% in surface roughness and significant 30% in crater wear. SEM analysis also revealed much clearer and smooth cutting edges on tool surfaces in MQL used tests.
-
ÖgeKalın camsı metal malzeme üzerinde frezeleme kaynaklı oluşan kalıntı gerilmelerin delik delme yöntemi ile ölçümü(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-06-08) Ünlü, Emre ; Bakkal, Mustafa ; 503081305 ; Malzeme ve İmalat ; Material and Manufacturing EngineeringBu çalışmada, Zr52.5Ti5Cu17.9Ni14.6Al10 bileşime sahip Zirkonyum esaslı kalın camsı metal, talaşlı imalat yöntemlerinden frezeleme işlemine tabi tutulmuştur. Ardından frezeleme kaynaklı oluşan kalıntı gerilme yarı hasarlı delik delme yöntemi ile ölçülmüş ve incelenmiştir. Arkla ergitme yöntemiyle üretilen 10 mm çapında ve 100 mm uzunluğundaki numune su ile soğutulan bir elmas disk ile 25 mm boyunda kesilmiştir. Bu numune fikstüre bağlanarak CNC kontrollü dik işleme tezgahında 600 dev/dak kesme hızı, 20 mm/dak ilerleme hızı ve 0.3 mm paso derinliği alınacak şekilde alın frezeleme yapılmıştır. Elde edilen uzama ölçümleri kullanılarak delik delme yöntemi için verilen ilgili formüllerle kalıntı gerilmeler büyüklük ve doğrultuları ile birlikte hesaplanmıştır. Yüzeyde frezeleme kaynaklı oluşan plastik deformasyonların kesme ucu ile iş parçası yüzeyi arasında oluşan sürtünme kaynaklı ısıl etkiye karşı baskın olması sebebiyle basma gerilmeleri görülmüştür. Yüzeyden derine gidildikçe ve 0.22 mm derinlikten sonra gerilme eğrisi çekme kalıntı gerilmesi yönüne kaymış ve iç denge sağlanmıştır. Yüzeyde görülen basma gerilmeleri çatlak oluşumu ve ilerlemesine karşı direnç oluşturması açısından istenen bir durumdur. Bu çalışma sonucunda kalın camsı metal malzemede alın frezeleme sonucu oluşan kalıntı gerilmelerin delik delme yöntemi ile başarılı bir şekilde ölçülebildiği görülmüştür. Seçilen alın frezeleme kesme parametrelerinin yüzeyde basma gerilmeleri yaratması sebebiyle uygun olduğu görülmüştür.
-
ÖgeMikro freezeleme işleminde yüzey oluşumunun ve takım aşınmasının deneysel incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015) Hatipoğlu, Ersen ; Bakkal, Mustafa ; 421072 ; Malzeme ve İmalatTeknolojinin gelişmesi ile birlikte, mikro imalat yöntemlerine duyulan gereksinim de artmıştır. Minyatür cihaz ve makine elemanlarının kullanımının yaygınlaşması, bu ekipmaları üretiminde kullanılacak mikro imalat tekniklerinin gelişmesine ve kullanımın alanlarının artmasına sebep olmuştur. Uzay ve havacılık, biomedikal, elektronik ve savunma gibi ileri teknoloji uygulama alanları mikro imalat yöntemlemlerine en çok ihtiyac duyulan sektörler olarak göze çarpmaktadır. Mikro talaşlı imalat, geniş malzeme yelpazesinde, hızlı, ekonomik, yüksek boyutsal ve geometrik toleranslarda, 3 boyutlu imalata imkan vermesi gibi özellikleri bakımından büyük önem taşımaktadır. Mikro talaşlı imalat yöntemlerinin getirdiği avantajlar, mikro imalat yöntemleri arasında çok önemli bir yer tutmasına neden olmaktadır. Boyutların önemli ölçüde küçülmesi, mikro talaşlı imalat yöntemlerinin geleneksel talaşlı imalat yöntemlerine kıyasla farklı karakteristik özellikler taşımasına neden olmaktadır. Bu farklı karakteristik özelliklerin belirlenmesi ve incelenmesi hususunda, mikro talaşlı imalat işlemleri ile ilgili çalışmalar yapılmakta, süreç temelleri incelenmekte ve süreç modelleme çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Bu tez çalışmasının amacı doğrultusunda, mikro frezeleme işleminde, yüzey oluşumunun ve takım aşınmasının deneysel incelemesi gerçekleştirilmiş, temellerinin anlaşılması ve geleneksel frezeleme işlemlerinden farklılıklarının belirlenmesi doğrultusunda, prosese etkiyen parametreler belirlenerek süreçteki etkilerinin incelenmesi yönünde çalışmalar yapılmıştır. Bu kapsamda, tez çalışmasının ilk bölümlerinde, mikro frezeleme işleminde, farklı malzeme, takım, kesme şartları ve kesme parametrelerinde deneyler gerçekleştirilerek, bahsedilen değişkenler ile proses çıktıları arasında ilişki kurularak incelenmiş, mikro frezeleme işleminde yüzey oluşumuna etkiyen temel mekanizmalar araştırılmıştır. Bu çalışmalar ile elde edlilen kazanımlar ile yüzey oluşum modeli geliştirilmiş ve geliştirilen model deneysel sonuçlar ile karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırmalar sonucunda, geliştirilen modelin yüzey oluşumunu yakın bir şekilde öngörebildiği görülmüştür. Sonrasında, mikro frezelemede takım aşınmasının incelenmesi için deneysel çalışmalar gerçekleştirilerek mikro frezeleme işleminde takım aşınmasına etkiyen temel mekanizmalar ve faktörler incelenmiştir. Bu amaçla çeşitli takım tipleri ve farklı kesme parametrelerinde, belirlenen kesme şartlarında operasyonlar gerçekleştirilerek, takım aşınması, kesme kuvvetlerinin değişimi ve yüzey oluşumu karşılaştırmalı olarak incelenerek, takım aşınması incelemeleri gerçekleştirilmiştir. Tez çalışması kapsamında yapılan çalışmalarla, mikro frezeleme işleminde yüzey oluşumunun ve takım aşınmasının temelleri ve karakteristik özellikleri belirlenmiş ve elde edilen bulgular ve çıkarımlar son bölümde derlenerek özetlenmiştir.
-
ÖgeTaşlama sonrası kalın camsı metalde oluşan kalıntı gerilmenin delik delme yöntemiyle incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-05-02) Akdeniz, Yüksel ; Bakkal, Mustafa ; 503081320 ; Malzeme ve İmalat ; Material and Manufacturing EngineeringBu çalışmada Zr52,5Ti5Cu17,9Ni14,6Al10 bileşimine sahip 10 mm çapında çubuk şeklindeki Zr-esaslı kalın camsı metal malzemenin 2000 dev/dak anamil hızı, 1000 mm/dak ilerleme hızı, 0.01 mm paso ve CBN taş kullanılarak taşlanmasından sonra taşlanan yüzeyde delik delme yöntemiyle kalıntı gerilmeler incelenmiştir. Delik derinliği boyunca yapılan kalıntı gerilme hesaplamaları 0.22 mm delik derinliğine kadar kalıntı gerilmelerin basma 0.22 mm'den sonra çekme şeklinde olduğunu göstermiştir. Kalıntı gerilmenin basma olarak başlayıp sonradan çekmeye dönmesinin sebebi, işleme sırasındaki taşın parça yüzeyinde meydana getirdiği plastik şekil değişimi kaynaklıdır. Parça yüzeyindeki plastik şekil değişimi yüzeyden 0.22 mm derinliğe kadar etkisini azaltarak devam etmiştir. Bu derinlikten sonra sıcaklık plastik şekil değişimine göre daha baskın hale gelerek kalıntı gerilmenin çekme şeklinde olmasını sağlamıştır. Diğer bir deyişle plastik şekil değişimi kaynaklı mekanik gerilmeler 0.22 mm derinliğe kadar sıcaklık artışı kaynaklı ısıl gerilmelerden daha büyük olduğu için kalıntı gerilme basma karakterli oluşmuş, 0.22 mm üzeri derinlikte ise ısıl gerilmeler plastik şekil değişimi kaynaklı mekanik gerilmelerden daha büyük olduğundan kalıntı gerilme çekme karakterli oluşmuştur.
-
ÖgeTekstil Takviyeli Polimer Matrisli Kompozitlerin İşlenebilirliğinin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 02.02.2011) Kuzu, Ali Taner ; Bakkal, Mustafa ; Malzeme ve İmalat ; Material and Manufacturing EngineeringArtan çevre bilinciyle birlikte, son yıllarda çevreyi daha az kirleten, daha az kalıcı etki bırakan ürünler ve üretim yöntemlerine ilgi de artmıştır. Doğal polimerler, geri dönüşümlü poşetler, karbon salınımını daha aza indiren elektrikli arabalar bunlardan bir kaçıdır. Çevre dostu kompozit(karma) malzemeler de bu ilgiden nasibini fazlası ile almaktadır. Özellikle kağıt, fındık, kenevir, pamuk gibi doğal lif takviyeli kompozitlerin üretimi ile ilgili araştırmalar arttıkça bunların ekstrüzyon işlemi sonrasında kullanıma yönelik yapılacak kanal açma, delik delme gibi talaşlı imalat özelliklerinin belirlenmesi de gerekmektedir. Bu çalışmada yukarıda tarif edilen amaca yönelik olarak doğal lif takviyeli polimer kompozitlerin frezede işlenebilirliği araştırılmıştır. Çalışmada doğal takviye elemanı olarak sanayiden toplanmış atık pamuklu kumaş kullanılmıştır. Böylelikle hem atık kumaşların ekonomiye tekrardan kazandırılması hem de polimer malzeme kullanımını en aza indirgenerek doğaya daha az zararı dokunan malzeme üretimi sağlanmıştır. Çalışmada ilk olarak %25 atık kumaş takviye oranına sahip polimer matrisli kompozit malzemenin ekstrüder makinası yardımıyla levha şeklinde üretimi gerçekleştirilmiştir. Levha haline getirilen kompozit malzemeler; içindeki kumaşın homojen bir şekilde elyaf formunda dağılımının sağlanabilmesi amacıyla kırıcı yardımı ile tekrar granül haline getirilmiş ve bu işlem 4 defa tekrar edilmiştir. Kesme işlemleri sırasında ilk aşamada farklı kesme geometrilerine sahip 4 değişik takım ile yüksek ve düşük hızlarda/ilerlemelerde işleme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında belirlenen şartları sağlayan en uygun takım belirlenmiş ve bu takım ile en iyi işlenebilirliği veren kesme parametreleri daha geniş bir aralıkta değerlendirilmiştir. Kompozit malzemelerin işlenmesi sırasında kesme kuvvetleri ölçülmüş ve kesme işleminden sonra işlenmiş yüzey ve talaş morfolojisi araştırılmıştır. İlk aşama testlerinde elde edilen sonuçlara göre bu malzemeyi işlemek için en uygun takımın 111SHG08 numaralı takım olduğu sonucuna varılmıştır. Kesme kuvvetleri, talaş oluşumu ve çapak oluşumu incelendiğinde düşük devir hızı ve yüksek ilerleme hızlarında bu takımın en iyi işleme şartlarını sağlamıştır. Doğrulama testlerinde ise tüm kesme hızıları (devir) için 250 mm/dak ilerleme hızının en yüksek işlenebilirlik değerlerini verdiği görülmüştür. Çalışmanın en sonunda takviyesiz polimerle yapılan karşılaştırmada ise kompozit plakanın işlenebilirliğinin düşük ilerleme ve kesme hızlarında daha iyi olduğu sonucuna varılmıştır.
-
ÖgeTi6al4v Titanyum Alaşımının İşlenebilirliğinin Isıl İşlem Yardımıyla Arttırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Akyol, Sedat ; Bakkal, Mustafa ; Malzeme ve İmalat ; Material and Manufacturing EngineeringGün geçtikçe kullanımı artan titanyum ve alaşımlarının talaşlı işlenebilirliğinin araştırıldığı bu çalışmada, en geniş kullanım alanına sahip titanyum alaşımı olan Ti6Al4V alaşımının işlenebilirliğinin değişik ısıl işlemler kullanılarak arttırılması hedeflenmiştir. Bu alaşıma ait 16 mm çapındaki çubuk şeklindeki malzemeler tavlama, su verme ve yaşlandırma olmak üzere 3 değişik ısıl işleme tabi tutulmuş ve böylece 3 farklı iç yapı elde edilmiştir. Bu 3 farklı iç yapının herbiri tornalama yöntemi ile aynı kesme parametreleri kullanılarak kuru kesme şartlarında işlenmiş ve işlenebilirliğin belirleyicisi olan kesme kuvvetleri, talaş formu, takım ömrü ve yüzey kalitesi parametreleri ölçülmüştür. Ölçülen bu değerler literatürle karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak tavlanmış numuneye ait işlenebilirlik kriterleri ile yaşlandırılmış numuneye ait kriterler iç yapılarının tamamen farklı olmasına rağmen birbirine oldukça yakın çıkmıştır.
-
ÖgeZr-esaslı kütlesel metalik camın döküm sonrası kalıntı gerilme analizi ve üretim sorunları(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013) Hasdemir, Burcu ; Bakkal, Mustafa ; 352295 ; Malzeme ve İmalat ProgramıBu çalışmada Zr52.5Ti5Cu17.9Ni14.6Al10 alaşımında kütlesel metalik cam üretimi yapılmaya çalışılmış ve üretim esnasında karşılaşılan zorluklar üzerinde durulmuş, aynı zamanda hazır olarak elde edilen, aynı alaşımdaki disk numune üzerinde kalıntı gerilme analizleri yapılmıştır. Yapılan çalışmalarda üretim için ark ergitme yöntemi kullanılırken kalıntı gerilme analizler için ise delik delme yöntemi tercih edilmiştir.Yapılan deneylerde elde edilen numunlerde x-ışını floresansı ve x-ışını kırınımı yöntemleri yardımıyla camlaşma ve alaşım yüzdeleri kontrol edilmiştir. Bu testlerin sonucuna dayanarak Al yüzdesindeki değişimin camlaşma üzerinde büyük etkisi olduğu gözlenmiştir.Yapılan kalıntı gerilme deneyleri sonucunda hesaplanan kalıntı gerilme değerlerinin oldukça yüksek olduğu ve bölgesel olarak büyük değişimler gösterdiği gözlenmiştir.
-
ÖgeZr-esaslı kütlesel metalik camın üretimi ve manyetik özelliklerinin incelenmesi(İstanbul Teknik Üniversitesi, 2013) Timur, Azmi ; Bakkal, Mustafa ; 335755 ; Malzeme ve İmalat Bilim DalıKalın metalik cam alaşımları geleneksel alaşımlara göre üstün özelliklere sahiptirler. Bu özellikler alaşımın cinsine göre değişmekle birlikte yüksek dayanım, yüksek sertlik, yüksek kırılma tokluğu, yüksek elastik enerji, yumuşak ve sert manyetizma özelikleri, yüksek korozyon ve aşınma dayanımı olarak sıralanabilir. Bu çalışmada bu gelişmiş malzemelerin en yakın zamanda bulunmuş olan Zr esaslı alaşımlarından Zr52,5Al10Ni14,6Ti5Cu17,9 alaşımı kütlesel ve atomik oranlarda laboratuarda üretilmesi deneyi yapılmış, üretim parametrelerinin etkileri ile üretim sorunları açıklanmıştır. Üretim bir ark ergitme cihazında, su soğutmalı bakır kalıp kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Üretilen numuneler düğme formundadır ve ortalama 8,50 mm kalınlığındadır. Üretim sırasında koruyucu Argon gazı kullanılmıştır. Gerçekleştirilen üretim deneyleri sonucunda elde edilen numuneler ve hazır tedarik edilen metalik camlar üzerinde manyetik ölçümler yapılmıştır. Manyetik özelliklerin incelenmesinde titreşimli numune manyetometresi kullanılmıştır. Bu ölçümler sonucunda malzemelerin manyetik özellikleri belirlenmiştir.