FBE- Peyzaj Mimarlığı Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Büyükgökçesu, Zeynep" ile FBE- Peyzaj Mimarlığı Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeArazi Sanatının Çağdaş Peyzaj Tasarımı Üzerine Etkileri(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-07-08) Büyükgökçesu, Zeynep ; Deviren, A. Senem ; 405220 ; Peyzaj Mimarlığı ; Lanscape ArchitectureÇağdaş peyzaj mimarlığı kendi özgün dilini oluşturma yolunda gelişmektedir. İnsan ve doğanın sürekli değişim gösteren ilişkisi, çevreyle ilgili endişeler ve estetik gereksinimler, sanat ve mimarinin potansiyelini açığa çıkarmaktadır. Hem Arazi Sanatı, hem de bağlantılı sanat akımları, yeni bir dil oluşturmada peyzaj tasarımı ve kamu sanatına ilham kaynağı olmaktadır. Büyük ölçüde ahenk, romantisizm, düzen ve kaosa bağlı kalan erken dönem peyzaj tasarımı, müze sınırlarının dışına çıkan bu sanat akımının doğuşuyla birlikte sorgulanmaya başlamıştır. Arazi Sanatı, mekan tasarımına yeni standartlar getirerek, peyzaj mimarlığı ve peyzaj sanatında birçok çağdaş yaklaşımı etkilemiştir. Peyzaj ve bahçede geçişkenliğin keşfedilmesiyle, sanat formlarının tüm ölçeklerde kolayca birbirlerine dönüşebilmesi de mümkün olmuştur: sanat heykelle, heykel de peyzajla ifade edilmiştir. Ancak, Arazi Sanatının, insan algısında yaşanan krizin aşılması amacıyla peyzaj mimarlığına yeni yollar mı sunduğu, yoksa sanata yönelik subjektif yaklaşımın yalnızca estetik bir çıkmaza mı yol açtığı da sorgulanmıştır. Bu çalışmanın konusu, sözü edilen sorun ekseninde Arazi Sanatı akımının peyzaj mimarlığı üzerindeki güçlü etkisini vurgulamaktır. Bununla birlikte, Arazi Sanatının peyzaj mimarlığını tek yönlü olarak mı etkilediği, yoksa peyzaj tasarımı ve peyzaj tasarımcılarının da mı arazi sanatçılarını etkilediği sorulabilir. Dolayısıyla, bu çalışmanın amacı, kısaca, peyzaj mimarlığını bir sanat formu olarak konumlandırarak Arazi Sanatı ve çağdaş peyzaj tasarımı arasındaki etkileşimi vurgulamak ve konuyla ilgilenenlere güvenilir bir referans kaynak sunabilmektir. Peyzaj mimarlığının bugünkü tasarım dilini ve önde gelen çağdaş peyzaj mimarlarının günümüzdeki tasarım bilinçlerine erişene kadar geçirdikleri süreçleri anlamak amacıyla, bu iki disiplin arasındaki bağlantı ortaya koyularak, sanatın peyzajda geçirdiği dönüşüm ayrıntılı biçimde incelenmiştir. Bu geçişi göstermek için, sanata ve doğaya yönelik yaklaşımları birbirlerinden farklı olan sanatçılar, sanat eleştirmenleri, sanat teroisyenleri ve peyzaj mimarlarından alıntılara ve arazi sanatçıları ile peyzaj mimarlarının çalışmalarından örneklere yer verilmiştir. Bu geçiş, biçim ve anlam bakımından en açık şekilde kentsel peyzajda görülmektedir. Seçilen projeler ve bu projelerin felsefeleri, peyzaj mimarlığı ve Arazi Sanatı arasındaki sınırın belirsizliğini ve buna bağlı olarak, kentsel peyzajda yeni bir tasarım yaklaşımının doğuşunu açıkça göstermektedir. Doğaya yönelik yaklaşımlarındaki farklılıklara rağmen sanatçılar ve peyzaj mimarları, peyzajın, çeşitli tasarım disiplinlerini bünyesinde barındırabilecek ortak bir dil olduğunu kanıtlamışlardır. İlham kaynaklarını tarih öncesi yapılardan ve geleneksel bahçe sanatından alan Arazi Sanatı akımı, insan ve doğa arasındaki bağlantıyı vurgulamış ve bunu onarmayı hedeflemiştir. Bu felsefesiyle Arazi Sanatı, peyzaj mimarlığı için bir ilham kaynağı olmuştur. Arazi Sanatı, insan algısındaki krizin aşılması amacıyla yeni yollar açarak, peyzaj mimarlığının kendi tasarım dilini yaratmasını sağlamıştır. Peyzaj mimarlığı artık yalnızca işlev ve çevreyle ilgili doğru kararlar vermekle yükümlü değildir; araziyi, biçimi ve sanatı da hesaba katar. Peyzaj mimarlığı, sanattan soyutlanamayacağı gibi, sürekli olarak kendi biçimlerini ve akımlarını yaratabilen bir “sanat biçimi” olarak değerlendirilmelidir.