Türk Müziği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Yazar "Akanay, Sevil" ile Türk Müziği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeRahmi Bey`in Eserlerinde Prozodi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995) Akanay, Sevil ; Yavaşça, Alaeddin ; 43852 ; Türk Müziği ; Turkish MusicRahmi Bey'in 38 eserinin prozodi açısından tahlilini yaparak musikisimizin 19. yüzyıl ikinci yarısı ile 20. yüzyıl ilk çeyreği içerisinde bulunduğu sanat anlayışını detaylarıyla yazıya dökmüş oldum. Rahmi Bey Hacı Arif Bey'in başlattığı romantik ekolün önemli bestekârlarındandır. Rahmi Bey bir tekbîr, 37 şarkı bestelemiştir. Çeşitli kaynaklarda Rahmi Bey'in 38 şarkı bestelediği belirtilmektedir. Ancak bu şarkılardan iksinin bestekârı Rahmi Bey değildir. Bunlar kürdil-i hicâzkâr makamındaki "Bais Figân ü nâleme aşk iptilâsıdır" isimli şarkıyla yine kürdil-i hicâzkâr makamındaki "Karşıyaka'da İzmir'in Gülü" isimli şarkıdır. Bu şarkılardan ilki Hacı Arif Bey'e, ikincisi de Hristaki Efendi'ye aittir. Yalnız Hristaki Efendi tarafından bestelenen (Karşıyaka'da İzmir'in Gülü) şarkısının güftesi Rahmi Bey'e aittir. Böylece bu kaynakların belirttiği rakam 36'ya düşmektedir. Rahmi Bey'in bugüne değin bilinmeyen ve prozodik tahlilini yaptığım Uşşak makamındaki "Niçün Nâlendesin Böyle" isimli şarkısı tezim vasıtasıyla resmi arşivlere kazandırılmış olacaktır. Bu eser danışman hocam sayın Alâeddin Yavaşça'ya nota merakı olan ve kimsede bulunmayan eserleri toplayan Eyüb baş müezzini Hayrullah Efendi (19 ? - 1960) tarafından verilmiştir. Tarafıma da hocam vesilesi ile geçmiş bulunmaktadır. Rahmi Bey'in tüm eserleri üzerine yaptığım incelemeler hem bestekârın beste tekniğinin özelliklerini açığa çıkarmakta hem de devrini tamamlamakta olan romantik dönemin son zaman dilimi hakkında fikir vermektir.