FBE- Sistem Dinamiği ve Kontrol Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.Araştırma Konuları:
Robotik: Bacaksız—Tekerleksiz Hareket, Yılan Robot Prototipi Geliştirme Projesi (TÜBİTAK destekli),
İnsan Tepkilerinin Modellenmesi ve Kompanzasyonu,
Robotik: Yunus Yüzme Mekaniği ve Kontrolu; Yunusa Benzeyen Su Altı Gözlem ve Keşif Aracı Geliştirme Çalışmaları vb.dir.
Gözat
Yazar "444583" ile FBE- Sistem Dinamiği ve Kontrol Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeInterior Structure Borne Noise Reduction In A Heavy Truck Cabin Using Panel Acoustic Contribution Analysis(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01-06) Ercan, Mehmet ; Kural, Ayhan ; 444583 ; Sistem Dinamiği ve Kontrol ; System Dynamics and ControlBu çalışmanın amacı, araç kabin panellerinin titreşim seviyelerini kontrol ederek kabin içi yapısal kaynaklı gürültü seviyesini azaltmaktır. Son yıllarda, araç içi gürültü ve titreşim seviyeleri sürüş konforu açısından hem müşteriler hemde araç üreticileri için büyük önem kazanmıştır. Sürüş konforunu en fazla etkileyen parametrelerden bir tanesi de kabin içerisindeki yapısal kaynaklı gürültü seviyesidir. Yapısal kaynaklı gürültü seviyesi, gürültü kaynağı veya gürültü taşınım yolları kontrol edilerek azaltılabilir. Araç kabini içerisindeki yapısal kaynaklı gürültü, motor ve yoldan gelen kuvvetlerin araç kabinine iletilmesi, iletilen kuvvetlerin kabin panellerinde titreşime sebep olması ve titreşen panellerin kabin içindeki havayı harekete geçirmesi sonucunda oluşmaktadır. Bu çalışmanın kapsamı, 20-200 Hz frekans aralığında, kabin panellerinin titreşimi sonucunda meydana gelen yapısal kaynaklı gürültüleri incelemek olarak belirlenmiştir. Bilindiği gibi motor, araçlarda ana titreşim ve gürültü kaynağıdır ve daha önce yapılan çalışmalar motorun 200 Hz altındaki frekanslarda ana titreşim kaynağı oldugunu göstermiştir, bu sebeple çalışmanın kapsamı 20-200 Hz olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada, ilk olarak titreşim, akustik ve frekans cevap fonksiyonu konularında temel bilgiler verilmiştir. Bununla birlikte araç NVH konularının kapsamı, yeni bir araç projesinde NVH özelliklerinin iyileştirilmesi konusunda nasıl bir yol izlendiği kısaca anlatılmış, araçlardaki hava taşınımlı ve yapısal taşınımlı gürültü çeşitleri açıklanmaya çalışılmıştır.Ayrıca panel akustik katkı analizi metodu hakkında temel bilgiler verilmiş ve metodu oluşturan matematiksel denklemler açıklanmıştır. Kısaca değinmek gerekirse, panel akustik katkı analizi, herbir kabin panelinin, kabin içi gürültü seviyesine olan etkisini bulmak, ve kritik panellerde iyileştirme çalışması yapılması gereken lokasyonları belirlemek için geliştirilmiş bir yöntemdir. Bu yöntem ile, herbir kabin paneli tarafından oluşturulan gürültü seviyelerinin toplanması sonucunda kabin içi toplam gürültü seviyesi elde edilmektedir. Panel akustik katkı analizi sayesinde herbir panelin toplam kabin içi gürültü seviyesine olan etkisi bulunabilir ve kabin panelleri, iç gürültü seviyesine olan katkılarına göre pozitif, negatif ve etkisiz olarak sınıflandırılabilir. Pozitif olarak sınıflandırılmış bölgelerin titreşim genlikleri arttıkça iç gürültü seviyesinde de artış gözlemlenmektedir, negatif olarak sınıflandırılmış bölgelerin titreşim genlikleri arttıkça iç gürültü seviyesinde azalma gözlemlenmektedir, nötr olarak sınıflandırılmış bölgelerin ise iç gürültü seviyesine önemli bir etkileri bulunmamaktadır. Bu sınıflandırma sonucunda iç gürültü seviyesinde artışa sebep olan paneller üzerindeki pozitifbölgeler tam olarak belirlenebilmektedir. Böylece titreşim azaltıcı malzemeler uygulanması gibi muhtemeliyileştirme aksiyonları en doğru bölgelere, doğru miktarlarda uygulanabilmekte, gereksiz fazladan malzeme kullanımının önüne geçilerek hem maliyet azaltılması hemde ağırlık azaltılması sağlanabilmektedir. Ayrıca bu çalışmada, farklı deneysel yaklaşımlarile yapılan panel akustik katkı analizi metodları, kullanılan sensörler ve yöntemler hakkında bilgiler verilmiştir. Panel akustik katkı analizi çalışmaları bilgisayar destekli sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Bu yöntemde sonlu eleman modelleme paket programları kullanılarak hazırlanan tüm aracın sonlu elemanlar modeli üzerinde, sonlu elemanlar yöntemi ile analitik analizler yapılmış, aracın titreşim ve gürültü özellikleri belirlenmiştir. Sonlu elemanlar yöntemi ile analizlerin yapılabilmesi için tüm aracın ve araç içindeki akustik havanın modellenmesi, yapısal ve akustik modelin uyumlu hale getirilmesi gerekmektedir. Bu sebeple, ANSA sonlu eleman modelleme paket programı kullanılarak gerçek kabinin yapısal sonlu elemanlar modeli ve MSC Akusmod yazılımı kullanılarak kabin içi akustik hava modeli hazırlanmıştır. ANSA programı kullanılarak yapısal ve hava modeli arasındaki bağlantı kurulmuştur. Bilgisayar destekli panel akustik katkı analizi çalışmalarına başlamadan önce, hazırlanan yapısal-akustik sonlu elemanlar modelinin doğruluğunun kontrol edilmesi gerekmektedir. Bu amaçla, gerçek kabin üzerinde ve hazırlanan yapısal-akustik sonlu elemanlar üzerinde aynı noktalar arasında gürültü transfer fonsiyonları ve titreşim transfer fonksiyonları ölçümleri yapılmış ve sonuçlar karşılaştırılmıştır. Deneysel ölçümler, özel bir taşıma platformuna, kabin süspansiyonları ile montajı yapılmış gerçek kabin üzerinde İTÜ-OTAM yarı-akustik odada gerçekleştirilmiştir. Kabin ön ve arka süspansiyon bağlantı noktaları ile sürücü dış kulak noktası arasındaki gürültü transfer fonksiyonları, ve kabin ön ve arka süspansiyon bağlantı noktaları ile kabin panelleri üzerindeki toplam 140 farklı nokta arasındaki titreşim transfer fonksiyonları ölçülmüştür. Bilgisayar ortamında hazırlanmış sonlu elemanlar modeli kullanılarak, aynı noktalar arasındaki gürültü transfer fonsiyonları ve titreşim transfer fonksiyonları elde edilmiştir. Her iki yöntemle elde edilen gürültü transfer fonksiyonları ve titreşim transfer fonksiyonları karşılaştırılmış ,hazırlanan sonlu elemanlar modelin doğruluğunun iyi seviyede olduğu gözlemlenmiş ve panel akustik katkı analizi çalışmalarına sonlu elemanlar modeli ile devam edilebileceği belirtilmiştir. Gerçek kabinin hazırlanmış yapısal akustik-sonlu elemanlar modeli üzerinde, sonlu elemanlar analizi kullanılarak, panel akustik katkı analizi çalışması yapılmış ve kabin içi gürültü seviyesine en çok katkı sağlayan kritik paneller ve frekanslar belirlenmiştir.Sonlu elemanlar yöntemi ile bulunan kritik bölgelerin doğrulanması amacıyla, İTÜ-OTAM yarı akustik odada gerçek kabin üzerinde yapılan deneysel ölçümler sonucunda, paneller üzerindeki 140 noktadan elde edilen titreşim transfer fonksiyonları ve gürültü transfer fonksiyonları incelenmiş ve sonlu elemanlar yöntemi ile aynı sonuçlar elde edilmiştir. Kritik panellerin kabin içi gürültü seviyesine olan etkilerini azaltmak amacıyla, yapılabilecek iyileştirme çalışmaları araştırılmış ve fiyat-yapılabilirlik açısından en uygun çözüm yöntemi uygulanmıştır. Kabinin yapısal-akustik sonlu elemanlar modelinde, yapılan iyileştirme çalışmaları doğrultusunda öngörülen kritik bölgelere titreşim azaltıcı maddeler uygulanarak model üzerinde gerekli düzeltmeler yapılmış ve iyileştirilmiş sonlu elemanlar modeli kullanılarak panel akustik katkı analizi çalışması tekrarlanmıştır. Kritik paneller üzerinde yapılan iyileştirme çalışmalarının kabin içi gürültü seviyesi açısından incelenen frekans aralığında iyileşme sağladığı gözlemlenmiştir. Sonlu elemanlar modeli kullanılarak yapılan panel akustik katkı analizi sonucunda kabin içi gürültü seviyesinde elde edilen iyileşmenin doğrulanması amacıyla, araç seviyesi ve deneysel ölçümler yapılmıştır. Araç seviyesi ölçümler gerçek araç üzerinde ve sertifikasyona sahip özel test pistinde gerçekleştirilmiştir.Araç seviyesi testler sırasında, ilk olarak iyileştirme çalışması uygulanmadan, sonlu elemanlar yöntemi sonucunda bulunan kritik bölgeler üzerinden titreşim datası ve sürücü dış kulak noktasından gürültü datası toplanmıştır. Daha sonra kritik bölgeler üzerinde daha önce sonlu elemanlar modelinde de uygulanmış iyileştirme çalışması yapılmış ve araç seviyesi testler tekrar edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen panel akustik katkı analizi çıktıları doğrultusunda uygulanan iyileştirme çalışmaları ile kabin içi gürültü seviyesi açısından elde edilen iyileşme, araç seviyesi yapılan testler sonucunda da gözlemlenmiştir.