FBE- Mühendislik Yönetimi Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Yazar "Akdoğanlar, Seda" ile FBE- Mühendislik Yönetimi Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgePazar Yönelimi Ve Firma Performansı Arasındaki İlişkiye Beş Güç Modelinin Moderatör Etkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-06-18) Akdoğanlar, Seda ; Polat, Seçkin ; 432456 ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementGünümüzün zorlu rekabet şartlarında, firmalar rakiplerinden bir adım önde olmak zorundadır. Bunun için de, gelecek trendleri rakiplerinden önce fark edip, bu farkındalığı fırsatlara dönüştürmeli ve faaliyet gösterdiği sektörde olabilecek tehditlere karşı önlemler almalıdır. Aynı zamanda da, tüketici için değeri yaratmak firmaların birincil görevi olmalıdır. Çünkü, müşteriler sektörün ürünlerini tüketerek, hangi ürünlerin üretileceği konusunda firmalara geri beslemeler sağlarlar ve tüketicilerin değer algısı ödemelerindeki mevcut istekliliği etkiler. Tüketilmeden kalan ürün ya da servis değersizdir. Kısacası, rekabet ortamında tüketici isteklerinin göz ardı edilmesi üreticilerin başarılı olamamasına sebep olur. Firmalar pazar yönelimini benimseyerek ve uygulayarak, ürünleriyle ve servisleriyle tüketici isteklerini ve ihtiyaçlarını karşılayabilir. Büyüklüğü ne olursa olsun firmalar, rekabette ayakta kalabilmek ve karlılıklarını sürdürebilmek için pazarlama stratejilerini belirlemeli ve bu stratejilere göre kısa dönemli ve uzun dönemli planlarını yapmalıdırlar. Firmaların stratejilerini belirleyebilmeleri için, faaliyet gösterdikleri sektörleri iyi analiz etmeleri gerekmektedir. Bu çalışma kapsamında da rekabetin yoğun olduğu tekstil sektöründe, pazar yönelimi ve firma performansı arasındaki ilişkiye beş güç modelinin moderatör etkisi araştırılmıştır. Bu anlamda geliştirilmek istenen model ile, firma performansının araştırılmasında pazar yönelimi (müşteri yönelimi, rakip yönelimi ve fonksiyonlararası koordinasyon) ve beş güç modelinin ( içsel rekabet yoğunluğu, sektöre yeni girişlerin tehdidi, ikame malların tehdidi, alıcı gücü ve tedarikçi gücü) detaylı olarak analiz edilmesi düşüncesi savunulmuş ve firma performanslarını arttırmak isteyen firmaların bu etkileri dikkate almaları gerektiği fikri üzerine odaklanılmıştır. Araştırmada, tekstil sektörü dört alt bölüme (iplik, dokuma, boya ve hazır giyim) ayrılmıştır. Türkiye Tekstil Sanayi İşverenleri Sendikası’na ve İstanbul Tekstil ve Hazır Giyim İhracatçı Birlikleri’ne bağlı her alt bölümden İstanbul’da faaliyet gösteren 64’ er üye firma ile çalışma yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Anketi hazırlama aşamasında, daha önce konu ile ilgili yapılmış literatür çalışmaları ve konu ile ilgili ölçekler incelenerek yapılacak araştırma amaçlarına uygun anket formu hazırlanmıştır. Hazırlanan anket, “” adlı internet sitesine koyulmuştur ve firmalara bu sitenin linki mail olarak atılmıştır. Anketlere site üzerinden geri dönüş yapamayan firmalarla ise ikili görüşmeler ve telefon görüşmeleri yapılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS/PC 15.0 istatistik paket programından yararlanılmıştır. Yapılan çalışmalarla; müşterilerinin ne istediğini bilen, rakiplerinin stratejilerini iyi analiz eden ve firma kaynaklarını koordineli olarak kullanabilen firmaların firma performanslarını arttırdıkları bulunmuştur. Kısacası, pazar yönelimi ve firma performansı arasında pozitif ilişki bulunmaktadır. Yapılan kapsamlı literatür araştırmasıyla analiz sonuçları tutarlılık göstermektedir. Pazar yönelimi ve firma performansı arasındaki ilişkiye beş güç modelinin moderatör etkisi incelendiğinde ise; iplik sektöründe pazar yönelimi ve firma performansı arasındaki ilişkiye ikame malların tehdidinin pozitif moderatör etkisi bulunurken, tedarikçi gücünün negatif moderatör etkisi bulunmuştur. Boya sektöründe pazar yönelimi ve firma performansı arasındaki ilişkiye girişlerin tehdidinin negatif moderatör etkisi bulunurken, tedarikçi gücünün rakip yöneliminde pozitif moderatör etkisi ve fonksiyonlararası koordinasyonda ise negatif moderatör etkisi bulunmuştur. Dokuma sektöründe pazar yönelimi ve firma performansı arasındaki ilişkiye ikame malların tehdidinin negatif moderatör etkisi bulunurken, tedarikçi gücünün negatif moderatör etkisi bulunmuştur. Hazır giyim sektöründe pazar yönelimi ve firma performansı arasındaki ilişkiye içsel rekabet yoğunluğunun negatif moderatör etkisi bulunurken; alıcı gücünün negatif moderatör etkisi bulunmuştur. Pazar yönelimi ve firma performansı üzerine beş güç modelinin moderatör etkisinde aşağıdaki alanlarda ise istatistiksel olarak anlamlı bir veriye ulaşılamamıştır: İplik sektörü; Girişlerin tehdidi, rekabet ve alıcı gücünün pazar yönelimi ve işletme performansı arasındaki ilişkiye etkileri Boya sektörü; Rekabet, ikame malların tehdidi ve alıcı gücünün pazar yönelimi ve işletme performansı arasındaki ilişkiye etkileri Dokuma sektörü; Girişlerin tehdidi, rekabet ve alıcı gücünün pazar yönelimi ve işletme performansı arasındaki ilişkiye etkileri Hazır giyim sektörü; Girişlerin tehdidi, ikame malların tehdidi ve tedarikçi gücünün pazar yönelimi ve işletme performansı arasındaki ilişkiye etkileri Bu durumun nedenleri olarak seçilen alt sektörler, tekstil sektörünün bir bütün olarak ele alınmaması ve araştırmanın yapıldığı firmaların kurum kültürleri ve anketi cevaplayanların tarafsız olarak soruları değerlendirememesi gibi nedenler gösterilebilir. Sonuç olarak yapılan model önerisi, daha önce geliştirilen ve pazar yöneliminin firma performansına etkilerini inceleyen çalışmalardan farklılaşmış ve bu anlamda yapılacak gelecek çalışmalara da referans olmayı amaçlamıştır.