FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Borat, Oğuz" ile FBE- Uçak ve Uzay Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBir benzinli motorun türbülanslı akış alanlarının incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1997) Erdil, Ahmet ; Borat, Oğuz ; 66390 ; Uçak ve Uzay Mühendisliği ; Aeronautics and Astronautics EngineeringGünümüzde, enerji kaynaklarının yoğun bir şekilde kullanımı sonucu, hava kirliliği ortaya çıkmakta, bu da kaynakların verimli bir şekilde kullanılmasını gerekli kılmaktadır. Bu enerjinin büyük kısmı içten yanmalı motorlarda, mekanik güç üretmek için kullanılmaktadır. İçten yanmalı motorlar, başta karayolu taşıtlarında ve zirai araçlarda olmak üzere, deniz ile hava araçlarının birçoğunda, ayrıca enerji üretiminde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu kadar yaygın kullanım ise, motorların, hava kirliliği ve yakıt sarfiyatı açısından, araştırma ve geliştirmesini gerekli kılmaktadır. İçten yanmalı motorların hava kirliliğine olumsuz etkisi nedeniyle, emisyon değerlerini daha iyi hale getirmek için yoğun çalışmalar yapılmaktadır. Emisyon değerlerinin düzeltilmesi ise, yanma veriminin artırılmasına bağlı kalmaktadır. Yanma odası içindeki türbülanslı hız alanlarının yanmaya doğrudan etkisi olmaktadır. Türbülanslı hız alanlarının benzin ve dizel motorlarındaki görevi ilk olarak karışımın hazırlanması ve ikinci olarak ise büyük ve küçük ölçekli karışım içindeki yanmayı kontrol etmek olmaktadır. Türbülanslı akışlarda, transfer ve karışım miktarları, moleküler difüzyonla meydana gelen miktardan birkaç kat daha fazladır. Türbülans sonucu meydana gelen difüzyon, momentum, ısı ve kütle transferi miktarlarını artırmaya neden olmaktadır. Bu çalışmada, daha önce boru içinde daimi olmayan akışlara başarılı olarak uygulanan Türbülans Filtresi, benzinli motorun yanma odası içindeki hız alanlarına değişik emme sübapı, sıkıştırma oranı ve devir sayılarında uygulanmıştır. Türbülans Filtresi, yeni geliştirilen ve içten yanmalı motor yanma odası içi hız alanlarına ilk olarak uygulananan bir filtredir. Türbülans Filtresi, perdeli sübap için, toplam hız verilerinden organize ve türbülans bileşenlerini başarılı olarak ayrıklaştırmaktadır. Kullanılan diğer yöntem ise, alışılmış Faz Ortalama yöntemidir. Bu yöntem de, tüm motor konfıgürasyonlarında toplam hız verilerine uygulanmış ve Türbülans Filtresinin bulduğu sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Başka bir yöntem ise, Lumley tarafından önerilen ve akışkanlar mekaniğinde yaygın olarak kullanılan POD yöntemidir. Bu yöntemin bulduğu en çok enerjik mod organize hız olmakta, diğer ortogonal ayrıklaştırılmış edilerin toplamı da türbülans bileşeninin tahmini olarak alınmaktadır. Toplam hız verilerinin ortogonal yapılarını incelememizi sağlayan eigen vektörleri POD yöntemi ile bulunmuş ve ilk on modda incelenmiştir. Türbülans filtresi ve POD metodu, içten yanmalı motor yanma odası içi hız alanlarına ilk olarak bu çalışmada uygulanmıştır. Ayrıca, içten yanmalı motorun yanma odası içinde değişik motor konfıgürasyonlarında ölçülen hızlar, birinci derece otoregresiv modeli kullanılarak modellenmiştir.
-
ÖgeLPG-Oksijen Detonasyonlarının Bilgisayar Destekli Ölçüm Ve Analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Çelik, Doğan ; Borat, Oğuz ; Uçak Mühendisliği ; Aeronautical EngineeringBu çalışmada, gaz detonasyonlarının analitik ve deneysel olarak modellenmesi yapılmıştır. Deneysel çalışmalar; içerisinde detonasyon cephesinin oluşturulup yol alabileceği bir detonasyon tüpü yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Yakıt olarak LPG, yakıcı olarak oksijen kullanılmıştır. Tüpe yakıt ve yakıcı gönderilmesi, karışımın ateşlenmesi, dataların alınması ve analizi tamamen bilgisayar kontrollü olarak yapılmıştır. Sayısal yaklaşım kısmında iki aşamalı bir yöntem takip edilmiştir. Tüp içerisinde ilerleyen kararlı detonasyon cephesine ait basınç, hız ve sıcaklık değerleri; sistemi ifade eden akışkanlar dinamiği denklemlerinin bir dizi kabul sonucunda sadeleştirilmesi neticesinde ulaşılan denklemlerin iteratif olarak çözümü ile elde edilmiştir. Çözüm için kimyasal denge kabulü yapılmıştır. Sayısal çözümün ikinci aşamasında detonasyon cephesinin tüpten çıktıktan sonraki davranışını tespit etmek üzere sonlu elemanlar esasına dayalı ANSYS/FLOTRAN paket programı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar LPG ve oksijen karışımlarında oluşacak kararlı detonasyon cephesine ait basınç ve ilerleme hızının yakıt ve yakıcı oranlarıyla nasıl değiştiği konusunda bilgi sahibi olunmasını sağlamıştır. Elde edilen deneysel ve sayısal sonuçların uyum içerisinde oldukları görülmüştür.